REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie uzyskanych kwot

REKLAMA

Do 15 lutego 2005 r. podmioty, które uzyskały dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, muszą rozliczyć uzyskane kwoty. W tym terminie pracodawcy powinni złożyć formularz rozliczenia i ewentualnie zwrócić nienależnie pobraną kwotę dofinansowania. Sytuacja pracodawców rozliczających wsparcie do wynagrodzeń za 2004 r. jest szczególnie złożona z uwagi na zróżnicowane okresy sprawozdawcze

Rozliczenia bieżącego dokonuje każdy, kto korzystał z dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych na podstawie art. 26a ustawy – niezależnie od tego, czy wsparcie w formie dofinansowania miało charakter poakcesyjnej pomocy publicznej czy też nie. Rozliczenie polega na ustaleniu, czy:
• uzyskane kwoty wsparcia nie przewyższają kwot należnych (rozliczenie bieżące),
• uzyskane kwoty wsparcia będącego poakcesyjną pomocą publiczną w rozumieniu art. 87 TWE są uzasadnione w świetle przepisów o dopuszczalności pomocy publicznej na zatrudnienie (rozliczenie łączne).
Formularze i forma rozliczenia
Wyniki obu rozliczeń pracodawcy wykazują w jednym formularzu – INF-D-R. Dane dotyczące rozliczenia bieżącego – w częściach A-C oraz D1 i D3 formularza INF-D-R.
W razie niedokonania rozliczenia do 15 lutego 2005 r.:
• mogą powstać zaległości wobec Funduszu oraz przesłanki do naliczania odsetek, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (par. 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2003 r.),
PFRON może wszcząć postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia, czy pracodawca nie ma zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu – może to opóźnić moment uzyskania dalszych dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych (art. 26a ust. 8 ustawy).
Zakres rozliczenia
Rozliczenie bieżące polega na ustaleniu, czy pracodawca nie pobrał nienależnego wsparcia z tytułu dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. W związku z tym konieczne jest ustalenie kwoty uzyskanego wsparcia (kwota do rozliczenia) i kwoty, która jest należna z tytułu zatrudnienia pracownika na podstawie art. 26a-26c ustawy (kryterium oceny). Dokonując tej analizy, nie bierze się pod uwagę postanowień rozporządzenia z dnia 18 maja 2004 r.
PRZYKŁAD
Pracodawca otwartego rynku pracy zatrudniał na 0,75 etatu osobę o lekkim stopniu niepełnosprawności, osiągającą wynagrodzenie w wysokości 1000 zł, uzyskał dofinansowanie do jej wynagrodzenia za listopad w wysokości 210 zł. Po wypłaceniu tych środków PFRON ustalił, że pracodawca miał zaległości z tytułu wpłat, o których mowa w art. 23 ustawy (DEK-W). Oznacza to, że zgodnie z art. 26a ust. 8 ustawy dofinansowanie pracodawcy w ogóle nie należało się. Zatem kwota 210 zł (tj. 0,75 x 0,7 x 0,5 x 800) jest kwotą nienależną – do wykazania w poz. 92 INF-D-R.
Kwota do rozliczenia
W rozliczeniu bieżącym rozlicza się kwotę wsparcia rzeczywiście uzyskanego na podstawie art. 26a ustawy z tytułu dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.
Rozliczenie to dotyczy więc nie tylko poakcesyjnej pomocy publicznej, ale wszystkich uzyskanych wyłącznie na podstawie art. 26a ustawy kwot wsparcia do wynagrodzeń wypłaconych za okres od stycznia do grudnia – w odniesieniu do poszczególnych niepełnosprawnych pracowników.
WARTO WIEDZIEĆ
Każdy może złożyć formularz INF-D-R w formie elektronicznej lub pisemnej.
Do tej kwoty – wykazywanej w poz. 80 INF-D-R – wlicza się:
• kwotę dofinansowania uzyskaną należnie, w tym kwotę nadwyżki dofinansowania nad wynagrodzeniem, o której mowa w art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy (wykazywane w poz. 47 INF-D-P),
• kwotę dofinansowania uzyskaną nienależnie (tj. w wysokości wyższej od należnej, o której mowa w par. 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2003 r.) – bez względu na przyczynę powstania tego stanu.
PRZYKŁAD
Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej zatrudniał w styczniu pracownika o znacznym stopniu niepełnosprawności osiągającego wynagrodzenie w wysokości 1000 zł. Złożył informację INF-D-P i wniosek WN-D, z którego wynikało, że do wynagrodzenia tej osoby pracodawca uzyska pomoc w wysokości 917,90 zł – do wykazania w poz. 80 INF-D-R. Z tej kwoty 40 zł (tj. 1,3 x 1 x 1 x 800 -1000) zostanie zgodnie z art. 26a ust. 5 pkt 2 ustawy przeznaczone na ZFRON – z poz. 47 INF-D-P. Natomiast 877,9 zł (tj. 1000 -122,1) pozostanie do dowolnego wykorzystania – z poz. 46 INF-D-P. Jednak pracodawca przeoczył fakt, że orzeczenie utraciło moc 26 stycznia. Oznacza to, że pracownik nie był zatrudniony przeciętnie miesięcznie na pełen etat, ale na 0,806 etatu (tj. 25/31). Należna kwota dofinansowania wyniosłaby więc 838,24 zł (tj. 0,806 x 1 x 1,3 x 800 = 838,24 < 1000 – 122,1) i w pełnej kwocie byłaby przeznaczona do dyspozycji zakładu z poz. 46 INF-D-P. Pracodawca uzyskał nienależnie kwotę 79,66 zł (tj. 917,90 – 838,24) – do wykazania w poz. 92 INF-D-R.
Kryteria oceny
Kryterium oceny podczas dokonywania rozliczenia bieżącego jest kwota należna na podstawie art. 26a-26c ustawy pracodawcy ubiegającego się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
Kwota ta uwzględnia zarówno wielkość dofinansowania ustaloną i wykazaną w informacji INF-D-P, jak i inne modyfikacje tej wartości mogące wynikać np. z:
• art. 26a ust. 8 ustawy, który uniemożliwia uzyskanie dofinansowania w przypadku posiadania przez pracodawcę zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON,
• art. 26b ust. 2 i 3 ustawy, który ogranicza lub wyłącza uzyskanie dofinansowania na pracownika, który został wcześniej zatrudniony przez innego pracodawcę i jest zatrudniony w wymiarze czasu pracy przekraczającym ogółem pełny wymiar czasu pracy.
Kwotę ustala się za te miesiące, za które pracodawca wypłacił wynagrodzenia, do których uzyskał wsparcie na podstawie art. 26a ustawy. Maksymalnym okresem rozliczenia może być więc okres obejmujący wynagrodzenia wypłacone za okres od stycznia do grudnia.
Sposób rozliczenia
Rozliczenie polega na ustaleniu nienależnie pobranej kwoty dofinansowania poprzez odjęcie kwoty należnej na podstawie art. 26a-26c ustawy od kwoty uzyskanej.
Kwoty uzyskanego wsparcia pracodawca wykazuje w poz. 78-80 INF-D-R (do rozliczenia bieżącego służy kwota wykazana w poz. 80, a pozostałe mają charakter kontrolno-statystyczny). Kwoty nienależnie pobrane wykazuje się w poz. 91 i 92 INF-D-R (do rozliczenia bieżącego służy kwota wykazana w poz. 92, a kwota z poz. 91 ma charakter kontrolno-statystyczny). Wynik rozliczenia bieżącego jest zawarty także w poz. 100, jako składnik ogólnej kwoty zwrotu.
WARTO WIEDZIEĆ
Kwoty wykazywane w INF-D-R są kwotami zbiorczymi stanowiącymi sumę kwot poszczególnych typów, ustalonych w odniesieniu do poszczególnych pracowników.
PRZYKŁAD
Pracodawca B zatrudniał osobę o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności we wrześniu i październiku. Pracownik osiągał miesięcznie wynagrodzenie w wysokości 1000 zł. Uzyskał dofinansowanie w pełnej kwocie wynikającej z wyliczenia zawartego w INF-D-P: za wrzesień 877,90 zł (poz. 46 INF-D-P), a za październik – 877,90 zł (poz. 46 INF-D-P). Jednak po wypłaceniu środków PFRON poinformował go, że będzie musiał zwrócić część dofinansowania do wynagrodzenia za wrzesień, ponieważ Fundusz ustalił, że w tym miesiącu pracownik był zatrudniony u trzech pracodawców: u pracodawcy A na 0,5 etatu, u pracodawcy B na 1 etat i u pracodawcy C na 0,25 etatu. Pracodawca A zatrudnił pracownika w 1999 r. (do września włącznie), pracodawca B – w 2000 r., a pracodawca C – w 2004 r. Zatem zgodnie z art. 26b ust. 3 ustawy pracownik jest zatrudniony w wymiarze czasu pracy przekraczającym ogółem pełny wymiar czasu pracy: we wrześniu – 1,75 etatu (tj. 0,5 + 1 + 0,25), a w październiku – 1,25 etatu (tj. 1 + 0,25). Miesięczne dofinansowanie na osobę nie powinno przekroczyć kwoty miesięcznego dofinansowania przyznawanego na osobę zatrudnioną w pełnym wymiarze czasu pracy. Przyznaje się je w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy tej osoby w pierwszej kolejności pracodawcy, który pierwszy zatrudnił tę osobę, tj. we wrześniu pracodawca A powinien otrzymać kwotę dofinansowania odpowiadającą zatrudnianiu pracownika na 0,5 etatu, pracodawca B – 0,5 etatu, a pracodawca C – 0 etatu, zaś w październiku – pracodawca A – 0 etatu, pracodawca B – 1 etat, pracodawca C – 0 etatu. Oznacza to, że pracodawcy B przysługiwały następujące kwoty: 440 zł za wrzesień (poz. 46 INF-D-P) i 877,90 zł za październik. W związku z tym, powinien ustalić kwotę nienależnie pobraną w wysokości 437,90 zł (tj. 877,90 – 440 + 877,90 – 877,90) – do wykazania w poz. 92 INF-D-R.
PRZYKŁAD
Pracodawca zatrudniał pracowników niepełnosprawnych i wykazał w INF-D-P 5600 zł jako kwotę należną z tytułu dofinansowań. Podczas uzgadniania salda PFRON ustalił 4850 zł jako kwotę należną. Saldo uzgodniono, PFRON wypłacił kwotę 4850 zł. Pracodawca po pewnym czasie stwierdził, że właściwa była kwota ustalona przez niego, a nie przez Fundusz. Dokonując stosownych korekt, zgodnie z par. 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2003 r., poinformował PFRON o wysokości kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą należną a kwotą mu wypłaconą oraz złożył wniosek o wypłatę tej kwoty wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. PFRON ostatecznie przyznał rację pracodawcy i wypłacił dotychczas sporną kwotę 750 zł. Kwotę do rozliczenia będzie stanowić kwota 5600 zł (do wykazania w poz. 80 INF-D-R), a kwota nienależnie pobrana wyniesie 0 zł (do wykazania w poz. 92 INF-D-R).
Luiza Klimkiewicz

Kolejny artykuł dotyczący rozliczania dofinansowania ukaże się jutro, 8 lutego br.

PODSTAWA PRAWNA
• Art. 26a-26c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.).
• Par. 6 rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. nr 232, poz. 2330 z późn. zm.).


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA