REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatki do wynagrodzeń - nadgodziny, praca w nocy

REKLAMA

Dodatki do wynagrodzeń mogą przysługiwać na podstawie przepisów ustawowych, układów zbiorowych lub regulaminów. Dwa rodzaje dodatków obowiązują niemal wszystkich pracodawców. Są to dodatki za pracę nocną i za nadgodziny. Pracownikowi przysługują z mocy prawa dodatki do wynagrodzenia, w sytuacji gdy musi o­n wykonywać pracę w nadgodzinach lub w nocy. Jedynie w przypadku pracy wykonanej ponad normę pracodawca może zrekompensować pracownikowi dodatkową pracę czasem wolnym.
Płaca za nadgodziny
Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca wykonywana ponad obwiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, który wynika z obowiązującego danego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy (art. 151 § 1 k.p.). Praca taka musi być w specjalny sposób zrekompensowana. Może to być udzielenie czasu wolnego bądź wypłacenie pracownikowi dodatkowego wynagrodzenia.
Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje w wysokości 100% lub 50% wynagrodzenia (art. 1511 § 1 k.p.). Liczymy je od wynagrodzenia pracownika wynikającego z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną lub, jeżeli nie wyodrębniono takich składników wynagrodzenia, jest to 60% wynagrodzenia.
Dodatek w wysokości 100% wynagrodzenia przysługuje za nadgodziny przypadające:
• w nocy,
• w niedziele i święta, które nie są dla pracownika dniami pracy wynikającymi z jego rozkładu pracy,
• w dniu wolnym od pracy, który został udzielony w zamian za pracę w niedzielę lub święto (przepracowane zgodnie z obowiązującym go rozkładem).
Dodatek w tej wysokości należny jest również za pracę nadliczbową z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Postanowienie to nie dotyczy jednak sytuacji, w których przekroczenie to nastąpiło w wyniku pracy w nadgodzinach, za którą pracownikowi przysługuje prawo do dodatku w wysokości określonej w art. 1511 § 1 k.p. (a więc może to być także 50% dodatek).
Dodatek 50% przysługuje za każdą godzinę pracy w nadgodzinach przypadających w innych sytuacjach.
Obliczając wysokość tego dodatku musimy posłużyć się zasadami wynikającymi z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU z 1997 r. nr 2, poz. 14 ze zm.) .
Niektóre grupy pracowników nie mają prawa do dodatku za nadgodziny. Są to:
• pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy – rozumiemy przez to pojęcie pracowników kierujących jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępców lub pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz głównych księgowych (art. 128 § 2 pkt 2 k.p.),
• kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych.
przykład
Marcin S. przepracował we wrześniu 2004 r. 16 godzin w nadgodzinach (10 w dniach roboczych i 6 w niedziele, które nie są dla niego normalnymi dniami pracy). Na wynagrodzenie pana Marcina składa się element stały (800 zł – jest o­n absolwentem, został zatrudniony po raz pierwszy w grudniu 2003 r., może zatem otrzymywać wynagrodzenie w obniżonej kwocie w stosunku do obowiązującego wynagrodzenia minimalnego) i premia uzależniona od wyników sprzedaży.
Zmienne składniki wynagrodzenia kształtowały się w poprzednich miesiącach następująco:
w sierpniu – 1300 zł,
w lipcu – 1150 zł,
w czerwcu – 1430 zł.
W tym przypadku musimy odrębnie obliczyć dodatek za stałe i zmienne składniki wynagrodzenia. W przypadku stałej pensji określonej w stawce miesięcznej musimy podzielić przysługujące wynagrodzenie (800 zł) przez wymiar czasu pracy we wrześniu 2004 r. (było to 176 godzin).
800 : 176 = 4,5455 = 4,55 po zaokrągleniu
Otrzymujemy stawkę godzinową wynoszącą 4,55 zł.
Do obliczenia stawki godzinowej ze zmiennych składników wynagrodzenia musimy zsumować je z trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym wystąpiły nadgodziny (§ 8 rozporządzenia), a następnie tak otrzymaną kwotę podzielić przez łączny wymiar czasu pracy w tym okresie.
W naszym przypadku będzie to łącznie kwota 3880 zł, zaś wymiar czasu pracy w tym okresie wynosił 520 godzin.
3880 : 520 = 7,4615 = 7,46 po zaokrągleniu
Otrzymujemy zatem 7,46 zł jako stawkę godzinową.
Obie te kwoty (z tytułu stałych i zmiennych składników) musimy dodać, by otrzymać rzeczywiste wynagrodzenie za godzinę pracy Marcina S. we wrześniu 2004 r.
4,55 + 7,46 = 12,01 zł
Za 6 godzin powinno mu zostać wypłacone 100% wynagrodzenia (praca w niedziele), a za pozostałe 10 godzin po 50%.
Kwoty dodatku powinny zatem wynieść odpowiednio:
12,01 × 6 = 72,06 zł
(12,01 × 50%) × 10 = 60,05 zł
Pan Marcin powinien z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych tytułem dodatku (prócz oczywiście normalnego wynagrodzenia za przepracowany czas) otrzymać łącznie:
60,05 + 72,06 = 132,11 zł
Dodatek za pracę w porze nocnej
Pora nocna obejmuje 8 godzin przypadających pomiędzy godzinami 21.00 a 7.00. Szczegółowo powinna zostać uregulowana w regulaminie pracy (art. 1041 § 1 pkt 4 k.p.) bądź jeżeli pracodawca nie ma obowiązku wydawania tego regulaminu (wydają go pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników), zobowiązany jest w pisemnej informacji przekazywanej pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę (art. 29 § 3 k.p.) zawrzeć także wiedzę o obowiązującej w zakładzie pracy porze nocnej.
Wykonywanie pracy w tym czasie, bez względu na jej długość, powoduje konieczność wypłacenia pracownikowi dodatku do wynagrodzenia. Dodatek ten wynosi 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 stycznia 2005 r. jest to 849 zł) za każdą godzinę pracy.
przykład
Monika W. pracuje często w nocy. Zakładamy, że w styczniu 2005 r. przepracuje w tym czasie 41 godzin. Pani Monika zarabia 1750 zł miesięcznie.
Wymiar czasu pracy w styczniu 2005 r. wynosi 160 godzin, przez taką też liczbę musimy podzielić kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę (849 zł; zarobki Pani Moniki nie mają znaczenia, zawsze bierzemy pod uwagę tylko minimalne wynagrodzenie za pracę).
849 : 160 = 5,30625 = 5,31 zł po zaokrągleniu
Otrzymaną stawkę godzinową (5,31 zł) musimy pomnożyć przez 20% i tym sposobem obliczyliśmy wysokość dodatku za jedną godzinę pracy w nocy (1,06 zł).
5,31 × 0,20 = 1,06 zł
Po przemnożeniu przez 41 przepracowanych w tej porze godzin otrzymujemy należny Pani Monice dodatek:
41 godzin pracy nocnej × 1,06 zł = 43,46 zł.
Należy przy tym zawsze pamiętać, że dodatki te w żaden sposób nie rekompensują się wzajemnie, tzn. w przypadku nadgodzin przypadających w nocy pracownikowi przysługuje oprócz normalnego wynagrodzenia zarówno prawo do dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych, jak i w porze nocnej.
Marek Rotkiewicz


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - styczeń 2026 r. - jakie oprocentowanie oferuje Ministerstwo Finansów

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu, październiku, listopadzie i grudniu 2025 r. - oprocentowanie nowych emisji w styczniu 2026 r. nie ulegnie zmianie. Ministerstwo Finansów pozostawiło tym razem opłacalność tych obligacji bez zmian na kolejny miesiąc.

1700 złotych miesięcznie zastąpi 800 plus i 300 plus. Ma być przyznawane bez względu na wiek i wysokość dochodu

Co dzieje się sprawie pomysłu wprowadzenia dochodu podstawowego dla każdego? Choć o tym pomyśle dużo się mówiło w kontekście KPO, to jednak w ostatnim czasie temat zdecydowanie ucichł. Czy trzeba się obawiać likwidacji 800 plus i 300 plus?

Gorzka niespodzianka od rządu dla emerytów i rencistów rodzinnych od 1 stycznia 2026 r.: podwyżka świadczeń średnio o 220 zł, ale bez zapowiadanych 2 tys. zł wyrównania i 15 tys. zł rekompensaty za lata wypłaty przez ZUS zaniżonych świadczeń

1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie ustawa, na podstawie której ZUS dokona przeliczenia wysokości emerytur ustalonych w czerwcu w latach 2009-2019 (tzw. emerytur czerwcowych) oraz rent rodzinnych po ubezpieczonych, którym ustalono emerytury w czerwcu w latach 2009-2019, z tego względu, że emerytury te zostały przyznane uprawnionym na poziomie niższym niż osobom, które wnioskowały o emeryturę w innych miesiącach roku. Ustawa ta uwzględnia korzystne dla emerytów i rencistów przepisy, na podstawie których otrzymają oni podwyżkę świadczeń bieżących, ale nie przewiduje rekompensaty za nawet 7 lat wypłaty zaniżonych świadczeń, ani nawet zapowiadanego przez MRPiPS – wyrównania za okres od 1 lipca 2025 r. do dnia, w którym zostanie ustalone świadczenie w nowej wysokości.

Nie tylko płaca minimalna pójdzie w górę od nowego roku. Te świadczenia też wzrosną. Są już wyliczenia

Ci, którzy utrzymują się z minimalnego wynagrodzenia, z ulgą patrzą na podwyżkę, jaka czeka ich od nowego roku. Tyle że – jak to zwykle bywa – medal ma dwie strony. Wzrost najniższej krajowej spędza sen z powiek przedsiębiorcom, bo uruchamia efekt domina. To nie tylko wyższe koszty zatrudnienia. Wraz z minimalną pensją rosną też inne wskaźniki – od składek ZUS po odprawy i odszkodowania.

REKLAMA

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Od kiedy pracownicy skorzystają z urlopu regeneracyjnego? Aż 3 miesiące wolnego dla każdego pracownika co 7 lat. Czy te rozwiązania mają szansę wejść w życie już w 2026 roku, czy trzeba będzie na nie czekać do 2027 roku?

Rejonizacja dla edukacji domowej? Czy może koniec edukacji domowej dla wszystkich dzieci? Wiceprezydent Warszawy: postulujemy

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska: Dziś do edukacji domowej może trafić każde dziecko. To ma i w dłuższej perspektywie będzie mieć poważne konsekwencje. Wiceprezydent udzieliła wywiadu dla Serwisu Samorządowego PAP.

Od stycznia 2026 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

W listopadzie 2025 r. wskaźnik inflacji rok do roku wyniósł 2,5%. Jednak czy domowe budżety to odczuwają? Warto pamiętać o tym, że można dbać o nie na różne sposoby. Jednym z nich jest korzystanie z usług oferowanych przez NFZ w ramach opłacanej składki zdrowotnej.

Będzie nowy ustawowy wiek emerytalny, ile wyniesie: 65 lat dla kobiet a 67 dla mężczyzn, od kiedy zmiana

Wiek emerytalny będzie podwyższony - to nieuchronne, by emerytury w ogóle mogły być wypłacane, bo alternatywą jest bankructwo Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i całego systemu emerytalnego. Problemów do rozwiązania jest zresztą znacznie więcej, a kolejne zmiany w systemie emerytalnym zamiast je rozwiązywać tylko ten system komplikują.

REKLAMA

Waloryzacja emerytur 2026. Taką podwyżkę dadzą seniorom. Są już wyliczenia i prognozy świadczeń

Po dwóch latach wyjątkowo wysokich podwyżek seniorzy muszą przygotować się na rozczarowanie. W 2026 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych znów zwaloryzuje emerytury i renty, ale wszystko wskazuje na to, że skala wzrostu świadczeń będzie znacznie mniejsza niż w latach 2023–2024. Z dostępnych dziś prognoz wynika, że wskaźnik waloryzacji może wynieść około 4,9 proc. To nadal realny wzrost pieniędzy trafiających na konta emerytów, ale mniej niż dotychczas.

Koniec opłat za śmieci dla rodzin z dziećmi – także dla emerytów, których dzieci są już dorosłe. Wszelkie decyzje odmowne wydane przez gminy powinny zostać cofnięte, ponieważ mijają się z celem ustawy. RPO apeluje do MRPiPS

Rodzice dorosłych dzieci, które wyprowadziły się z domu, coraz częściej składają skargi na decyzje gmin odmawiających im zwolnienia z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że takie praktyki mijają się z celem ustawy o Karcie Dużej Rodziny i powinny zostać zmienione. O przedstawienie swojego stanowiska w sprawie poproszono MRPiPS.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA