REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można żądać zmiany świadectwa pracy

REKLAMA

Ważna rola, jaką pełni świadectwo pracy w sferze zawodowej pracownika, uzasadnia objęcie go ochroną na wypadek, gdyby pracodawca nie wywiązał się z obowiązku jego wydania albo naraził pracownika na konsekwencje wskutek podania w świadectwie niepełnych bądź nieprawdziwych informacji. W takiej sytuacji pracownik ma bowiem prawo żądać sprostowania świadectwa lub odwołać się do sądu pracy, a pracodawca w razie uchybień w tym zakresie może zapłacić grzywnę lub odszkodowanie.

Najpierw do pracodawcy
Artykuł 97 par. 21 kodeksu pracy daje pracownikowi prawo do wystąpienia z żądaniem sprostowania świadectwa pracy. W ramach postępowania wewnątrzzakładowego pracownik może wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania.
Przyjmuje się, że termin ten ma znaczenie porządkowe, a zatem nie ma przeszkód, aby w przypadku uzasadnionego ważnymi przyczynami spóźnienia w złożeniu przez pracownika wniosku o sprostowanie świadectwa pracy został o­n przez pracodawcę rozpatrzony. Tym bardziej iż zgodnie z art. 265 par. 1 k.p., jeżeli pracownik nie dokonał – bez swojej winy – w terminie czynności, o których mowa w art. 97 par. 21 i w art. 264, sąd pracy na jego wniosek przywróci uchybiony termin.
Pracodawca może postąpić dwojako, a mianowicie odrzucić wniosek pracownika lub się do niego przychylić. W pierwszym przypadku spoczywa na nim obowiązek pisemnego zawiadomienia pracownika o negatywnym wyniku rozpatrzenia jego wniosku w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania. W razie uwzględnienia wniosku o sprostowanie świadectwa, w tym samym terminie pracodawca wydaje pracownikowi nowy dokument.
Po wydaniu wyroku sądowego
Jeżeli pracodawca nie zmieni swojego stanowiska i tym samym nie uwzględni wniosku pracownika, jego weryfikacji może dokonać sąd pracy. Pracownikowi przysługuje bowiem prawo wystąpienia do sądu z żądaniem sprostowania świadectwa w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania go przez pracodawcę.
W razie uwzględnienia przez sąd pracy powództwa pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie nowe świadectwo pracy, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie.
W przypadku zaś prawomocnego orzeczenia o przywróceniu pracownika do pracy lub przyznaniu mu odszkodowania z tytułu niezgodnego z przepisami prawa wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia, pracodawca, na żądanie pracownika, jest obowiązany uzupełnić treść wydanego mu uprzednio świadectwa pracy o dodatkową informację o tym orzeczeniu.
Jeżeli z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia z jego winy nastąpiło z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu w tym trybie umów o pracę, pracodawca jest obowiązany zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.
PRZYKŁAD
Pracodawca rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę w trybie art. 52 par. 1 k.p. Pracownik odwołał się od decyzji pracodawcy, a sąd pracy uznał zastosowany tryb rozwiązania za niegodny z prawem, zasądzając na jego rzecz stosowne odszkodowanie.

W sytuacji gdy z orzeczenia sądu pracy wynika, że rozwiązanie umowy o pracę w tym trybie nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracodawca zobowiązany jest zamieścić w świadectwie pracy informację, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę. Czynności, jakie powinien w takim przypadku podjąć pracodawca, konkretyzuje par. 5 rozporządzenia z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania, który w ust. 4 nakłada na niego obowiązek wydania pracownikowi nowego świadectwa pracy, zawierającego informację o rozwiązaniu umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracodawcę.
Nowy dokument pracownik powinien otrzymać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu w tej sprawie. Poza tym pracodawca jest obowiązany, najpóźniej w dniu wydania pracownikowi nowego świadectwa pracy, usunąć z jego akt osobowych i zniszczyć poprzednio wydane świadectwo pracy. Chodzi tu bowiem o to, że w sytuacji gdy pracodawca rozwiązuje z pracownikiem umowę o pracę w trybie bezzwłocznym, zdarzeniem prawnym powodującym ustanie stosunku pracy jest złożone pracownikowi oświadczenie, a gdy jest o­no sprzeczne z prawem, nie powinno wywoływać dalszych następstw niekorzystnych dla pracownika. Mowa tu zarówno o ustalaniu uprawnień zależnych od sposobu rozwiązania stosunku pracy, jak i o umożliwieniu pracownikowi przedstawiania kolejnym pracodawcom dokumentu o takiej treści, która nie przekazywałaby informacji o trybie rozstania się z poprzednim pracodawcą, uznanym przez sąd za wadliwy.
Grzywna albo odszkodowanie
Pracodawca za niewydanie świadectwa pracy ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą, sankcjonowaną karą grzywny. Jednakże w świetle dyspozycji art. 282 par. 1 pkt 3 k.p. karalne jest tylko niewydanie świadectwa pracy. Opóźnienie, nawet zawinione, w wydaniu świadectwa nie uprawnia do nałożenia grzywny. W takim przypadku pracownikowi przysługuje jednak odszkodowanie.
Pracownik, który poniósł szkodę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy, może żądać naprawienia jej przez pracodawcę (art. 99 par. 1 k.p.). Odszkodowanie należne pracownikowi (w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy) jest limitowane do wysokości wynagrodzenia za sześć tygodni i uwarunkowane wykazaniem szkody.
Jeżeli zatem pracownik poniesie szkodę z powodu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy, np. wskutek odmowy zatrudnienia u nowego pracodawcy będzie pozostawał bez pracy, to może domagać się zryczałtowanego odszkodowania z art. 99 par. 1 i 2 k.p. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi jednocześnie podstawę do zmiany tego świadectwa.
Warto też pamiętać, iż jeśli sąd pracy przyzna pracodawcy odszkodowanie z tytułu nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 par. 11 k.p., wydane wcześniej świadectwo pracy powinno być o te informacje uzupełnione. Pracownik może nie być jednak zainteresowany ujawnieniem tej okoliczności nowemu pracodawcy. Na wypadek takich sytuacji został ustalony par. 7 rozporządzenia z dnia 15 maja 1996 r., który nie pozostawia tej sprawy uznaniu pracownika, lecz nakłada na niego obowiązek przedłożenia byłemu pracodawcy posiadanego świadectwa pracy w celu umożliwienia mu dokonania w nim wzmianki informującej o sentencji zapadłego orzeczenia sądowego. W razie gdy pracownik nie spełni tego obowiązku, pracodawca ma prawo wezwać go do niezwłocznego zgłoszenia się ze świadectwem pracy. Spełnienie tych czynności powinno nastąpić bezpośrednio po uprawomocnieniu się orzeczenia sądowego. Chociaż przepisy nie zakreślają w tym celu żadnego terminu, należałoby przyjąć, że pracownik powinien z własnej inicjatywy zgłosić się do byłego pracodawcy ze świadectwem pracy w terminie przewidzianym w par. 5 ust. 2 rozporządzenia, a więc nie później niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądowego.
Danuta Klucz

Pierwsza część tego tekstu ukazała się we wczorajszym wydaniu „GP”.
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
• Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282 z późn. zm.).


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA