REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana pracodawcy

REKLAMA

Nowy pracodawca przejmując zakład pracy lub jego część staje się z mocy prawa następcą prawnym. Oznacza to, że stosunek pracy przejmowanych pracowników trwa nadal i nie ma potrzeby dokonywania zwolnień.
Artykuł 231 § 1 k.p. reguluje prawa i obowiązki pracodawców i pracowników w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. W praktyce budzi wątpliwości, w jakich sytuacjach przepis ten ma zastosowanie (kiedy ma miejsce przejście zakładu pracy na innego pracodawcę), nie w pełni zrozumiałe jest również, jakie konsekwencje pociąga za sobą przejście zakładu pracy dla podmiotu, który przejął zakład, i dla pracowników w nim zatrudnionych.
• Przejście zakładu na innego pracodawcę
Jak wynika z orzecznictwa sądowego, przejęcie zakładu pracy w rozumieniu art. 231 k.p. ma zawsze miejsce, gdy dochodzi do faktycznego przejęcia majątku i zadań zakładu pracy bądź jego części przez inny podmiot.
Przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę jest np.:
• likwidacja zakładu pracy, w wyniku której majątek dotychczasowego pracodawcy jest wykorzystywany do wykonywania tych samych zadań, czemu towarzyszy przejęcie części pracowników (wyrok SN z 16 maja 2001 r., I PKN 573/00, OSNP 2003/5/124),
• prawna likwidacja pracodawcy, która prowadzi do wykorzystania jego zorganizowanego mienia (zakładu pracy w rozumieniu przedmiotowym) w celu kontynuowania dotychczasowej działalności w ramach nowej struktury organizacyjnej (wyrok NSA w Warszawie z 3 września 1998 r., II SA 1438/97, Pr. Pracy 1999/2/39),
• przejęcie przez zakład pracy kompetencji poprzedniej jednostki lub jej części (wyrok SN z 1 kwietnia 2004 r. I PK 362/03, Wokanda 2004/9/58).

Do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę może dojść również w wyniku połączenia się dwóch lub więcej zakładów pracy, podziału zakładu pracy na mniejsze jednostki organizacyjne bądź na skutek wyodrębnienia się z zakładu pracy nowej jednostki organizacyjnej.
PRZYKŁAD
Spółka X prowadząca sieć sklepów sportowych decyduje się ograniczyć działalność jedynie do terenu Warszawy i dlatego sprzedaje pozostałe sklepy. Część sklepów kupuje spółka Y, a część spółka Z – sklepy te stają się częścią sieci sklepów sportowych, które prowadzą te spółki. W takim przypadku należy uznać, że doszło do przejścia części zakładu pracy na innego pracodawcę w rozumieniu art. 231 k.p. Wraz ze sprzedaniem sklepów z mocy prawa (czyli art. 231) doszło również do przejęcia przez spółki Y i Z zatrudnionych w tych sklepach pracowników.

Także w sytuacji gdy nowy pracodawca prowadzi innego rodzaju działalność niż dotychczasowy pracodawca, należy uznać, że doszło do przejścia zakładu pracy w rozumieniu art. 231 k.p., jeżeli działalność jest prowadzona przez nowego pracodawcę w oparciu o majątek przejęty w całości lub w części od poprzedniego pracodawcy (wyrok SN z 3 czerwca 1998 r. I PKN 159/98, OSNP 1999/11/363).
• Sytuacja przejętych pracowników
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się o­n z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy (art. 231 § 1 k.p.). Jak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 1 lutego 2000 r. (I PKN 508/99, OSNP 2001/12/412), przepis art. 231 § 1 k.p. jest bezwzględnie obowiązujący i przejęcie w tym trybie pracowników przez nowego pracodawcę następuje z mocy prawa, co nie jest uzależnione od jakichkolwiek czynności pracowników. Nie jest również możliwe uchylenie skutków działania tego przepisu w wyniku czynności prawnej (umowy) między dotychczasowym i nowym pracodawcą.
Nowy pracodawca, który przejął zakład pracy, ma obowiązek zatrudniać przejętych pracowników na dotychczasowych warunkach pracy i płacy, wynikających z ich umów o pracę, a także z przepisów wewnątrzzakładowych obowiązujących u dotychczasowego pracodawcy (np. regulaminu wynagradzania, układu zbiorowego pracy). Zmiana tych warunków może zostać dokonana albo na mocy porozumienia stron, albo przez wypowiedzenie zmieniające, dokonane zgodnie z art. 42 § 1 k.p.
PRZYKŁAD
Spółka X, której przedmiotem działalności była dotąd produkcja obuwia, nabyła od spółki Y sklep obuwniczy, który odtąd ma być jej sklepem firmowym. W umowie sprzedaży sklepu nie było żadnych postanowień dotyczących zatrudnionych w sklepie 5 pracowników. Z mocy art. 231 § 1 k.p. wraz z nabyciem sklepu spółka X stała się pracodawcą dla tych pracowników i musi ich zatrudniać na dotychczasowych warunkach. Jeżeli spółka X zamierza zmienić te warunki, musi uzyskać na to zgodę każdego pracownika lub dokonać wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy.

Nieco inaczej uregulowana jest kwestia zmiany warunków pracy i płacy wynikających z układu zbiorowego pracy. Postanowienia układu, którym byli objęci pracownicy przed przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę stosuje się w okresie jednego roku od dnia przejścia zakładu pracy (chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej). Dopiero po upływie tego okresu pracodawca może wprowadzić mniej korzystne dla pracowników warunki pracy i płacy – również w drodze wypowiedzenia zmieniającego (art. 2418 i 24113 k.p.).
• Czy wydawać świadectwo pracy?
W praktyce zdarza się, że w razie przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę dotychczasowy pracodawca wydaje pracownikom świadectwa pracy, po wcześniejszym rozwiązaniu z nimi umowy o pracę. Zwykle do rozwiązania umów o pracę dochodzi na mocy porozumienia stron, a nowy pracodawca, który przejął zakład pracy, zawiera z tymi pracownikami nowe umowy o pracę, często na mniej korzystnych warunkach. Jest to bezprawna praktyka, ponieważ w razie przejęcia zakładu pracy przez innego pracodawcę staje się o­n stroną w stosunku pracy z pracownikami przejętego zakładu. Stosunek ten następuje z mocy prawa, a więc nowy pracodawca nie musi zawierać z pracownikami przejmowanego zakładu pracy umów o pracę (wyrok SN z 28 września 1990 r., I PR 251/90, OSNC 1992/5/78), a dotychczasowy pracodawca nie wydaje przejmowanym pracownikom świadectw pracy. W sytuacji gdy nastąpiło przejęcie wszystkich pracowników i majątku przez nowego pracodawcę na podstawie art. 231 k.p., wydanie świadectwa pracy nie oznacza rozwiązania stosunku pracy (wyrok SN z 7 czerwca 1994 r., I PRN 29/94, OSNP 1994/12/189). Mimo wydania pracownikom świadectw pracy przez dotychczasowego pracodawcę, nowy pracodawca, który przejął zakład pracy, staje się stroną w dotychczasowym stosunku pracy (wyrok SN z 29 września 1998 r., I PKN 349/98, OSNP 1999/20/653) i ma obowiązek zatrudniać przejętych pracowników na dotychczasowych warunkach.
PRZYKŁAD

Spółka X zakupiła zakład produkcyjny i zamierza kontynuować dotychczasową działalność prowadzoną przez ten zakład. Pracownicy zatrudnieni w zakładzie zostali powiadomieni przez pracodawcę, że muszą rozwiązać umowy o pracę z dotychczasowym pracodawcą i podpisać umowy z nowym pracodawcą. Dzień przed datą sprzedaży wszyscy otrzymali świadectwa pracy od dotychczasowego pracodawcy, a następnego dnia podpisali umowy z nowym pracodawcą – spółką X. Działania te były niezgodne z prawem. Z mocy prawa w dniu, w którym spółka X przejęła zakład produkcyjny, pracownicy w nim zatrudnieni stali się pracownikami spółki.

Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie (art. 231 § 2 k.p.). Natomiast dotychczasowy pracodawca nie odpowiada za zobowiązania nowego pracodawcy powstałe już po przejęciu zakładu pracy.
• Informacja obowiązkowa
W związku z przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę dotychczasowy i nowy pracodawca są obowiązany przekazać swoim pracownikom (a jeżeli w zakładzie pracy działają związki zawodowe – związkom) informacje o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania (art. 231 § 3 k.p. oraz art. 261 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.).
Powyższe informacje powinny być pracownikom przekazane na piśmie, co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Jeżeli w zakładzie pracy działają związki zawodowe, pracodawca jest obowiązany podjąć z organizacjami związkowymi rokowania w celu zawarcia porozumienia w sprawie warunków zatrudnienia pracowników.
Niewykonanie obowiązku przekazania pracownikom informacji o przewidywanej dacie transferu nie wpływa na skutek przejęcia zakładu pracy lub jego części z art. 231 § 1 k.p. (wyrok SN z 8 stycznia 2002 r., I PKN 779/00, OSNP 2004/1/7). Oznacza to, że nawet jeżeli pracodawca nie dopełni obowiązku poinformowania swoich pracowników, że wkrótce dojdzie do przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę, to i tak pracownicy przejdą z mocy prawa do innego pracodawcy.
• Możliwości rozwiązania umowy o pracę
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę pracownik, który został przejęty przez tego pracodawcę, może rozwiązać umowę o pracę za 7-dniowym uprzedzeniem w terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Uprawnienie do rozwiązania umowy za 7-dniowym uprzedzeniem dotyczy wszystkich pracowników – również tych, których obowiązuje 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Rozwiązanie stosunku pracy za uprzedzeniem powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem (art. 231 § 4 zd. 2 k.p.).
PRZYKŁAD
Pracownik, który został przejęty przez firmę X (do firmy X włączono firmę Y, w której był wcześniej zatrudniony), poinformował, że chce skorzystać z uprawnienia do rozwiązania umowy o pracę za 7-dniowym uprzedzeniem. Ponadto zażądał wynagrodzenia za okres wypowiedzenia i odszkodowania. Brak jest podstaw prawnych do wypłaty pracownikowi tych świadczeń. Pracownikowi, który skorzystał z możliwości rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem nie przysługuje ani wynagrodzenie za okres wypowiedzenia, ani odszkodowanie (wyrok SN z 2 sierpnia 2000 r., I PKN 747/99, OSNP 2002/4/86).

Należy zaznaczyć, że przejście zakładu pracy na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy (art. 231 k.p. § 6 k.p.).
• Zatrudnieni na innych podstawach niż umowa o pracę
Zgodnie z art. 231 § 5 k.p. z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części nowy pracodawca jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych im warunków. Chodzi tu o pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania, powołania, wyboru i spółdzielczej umowy o pracę. W razie nieuzgodnienia nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy takich pracowników rozwiązuje się z upływem okresu równego okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków, lub od dnia, do którego mógł złożyć takie oświadczenie. Również w takim przypadku rozwiązanie stosunku pracy za uprzedzeniem powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.
Bożena Lenart


REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA