REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie systemów i rozkładów czasu pracy

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek tak zorganizować działalność jednostki, aby pozostawać w zgodzie z obowiązującymi unormowaniami dotyczącymi czasu pracy. W tym celu poszczególne grupy pracowników należy przypisać do odpowiednich dla nich systemów czasu pracy, a także opracować rozkłady dla mniejszych komórek organizacyjnych, a nawet pojedynczych osób, jak również indywidualne harmonogramy czasu pracy.

MARIA KOSIŃSKA

Ustalanie systemów i rozkładów czasu pracy

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek tak zorganizować działalność jednostki, aby pozostawać w zgodzie z obowiązującymi unormowaniami dotyczącymi czasu pracy. W tym celu poszczególne grupy pracowników należy przypisać do odpowiednich dla nich systemów czasu pracy, a także opracować rozkłady dla mniejszych komórek organizacyjnych, a nawet pojedynczych osób, jak również indywidualne harmonogramy czasu pracy.

Definicji określającej system czasu pracy nie znajdziemy w przepisach. Zdaniem ekspertów termin ten oznacza maksymalne ramy czasowe oraz sposób organizacji czasu pracy poszczególnych grup pracowników zatrudnionych w jednostce. Elementami składowymi systemu czasu pracy jest sposób określenia czasu pracy, normy czasu pracy (dobowa i przeciętna tygodniowa), okresy rozliczeniowe, jak również dopuszczalność stosowania przerwy w pracy niewliczanej do czasu pracy oraz założona z góry praca w niedziele i święta. Właśnie na podstawie tych kryteriów przepisy Kodeksu pracy wyróżniają kilka systemów czasu pracy (rodzaje i charakterystykę systemów czasu pracy przestawiamy w tabeli).

ZAPAMIĘTAJ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca może stosować jeden lub kilka systemów pracy, przy czym w każdym systemie pracy jest możliwe wykonywanie pracy na zmiany.

PRZYKŁAD

Jakie są podstawowe ograniczenia w kształtowaniu systemów i rozkładów czasu pracy?

Należy wskazać m.in. na konieczność zapewnienia zatrudnionym pracownikom dobowego, przynajmniej 11-godzinnego, i tygodniowego, minimum 35-godzinnego odpoczynku. Odpoczynek ten obejmuje zasadniczo niedzielę (art. 132, 133 i 136 § 2 k.p.).

Kolejnym takim ograniczeniem jest chociażby obowiązek udzielenia pracownikowi zastępczego dnia wolnego w zamian za pracę w niedzielę podczas 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli (art. 15111 § 1 k.p.).

REKLAMA

Należy także pamiętać o ograniczeniach występujących w stosowaniu tzw. ruchomego czasu pracy, spowodowanych kodeksowym określeniem doby pracowniczej jako kolejnych 24 godzin, liczonych od godziny rozpoczęcia pracy w danym dniu. Polega o­no na tym, że tylko część dobowej normy czasu pracy przypada ściśle w oznaczone godziny, natomiast godziny rozpoczynania i kończenia pracy pozostają zmienne. Takie uregulowanie oznacza przykładowo, że jeżeli jednego dnia pracownik zatrudniony w normach podstawowych rozpoczyna pracę o godz. 800 i pracuje do godz. 1600, a drugiego dnia rozpoczyna pracę o godz. 1000 i pracuje do godz. 1800, to trzeciego dnia nie może już zacząć pracy przed godz. 1000, tj. przed zakończeniem obowiązującej go doby pracowniczej.

Natomiast ruchomy czas pracy można nadal stosować w rozkładach czasu pracy przewidujących dodatkowe dni wolne od pracy poza niedzielami, świętami oraz dniami wolnymi wynikającymi z 5-dniowego tygodnia pracy.

Kodeks pracy określa natomiast pojęcie rozkładu czasu pracy. Jest nim ustalony przez pracodawcę w trybie określonym przepisami i zbilansowany w przyjętym okresie rozliczeniowym fundusz czasu pracy (w znaczeniu: liczba godzin), obowiązujący pracownika w poszczególnych dniach okresu rozliczeniowego (z uwzględnieniem maksymalnych dla nich norm czasu pracy, okresów rozliczeniowych oraz przerw w pracy).

PRZYKŁAD

Na jakiej podstawie wdraża się systemy i rozkłady czasu pracy?

Systemy i rozkłady czasu pracy oraz okresy rozliczeniowe ustala się w układzie zbiorowym pracy (zakładowym lub ponadzakładowym) lub w regulaminie pracy. Pracodawcy nieobjęci układem zbiorowym pracy lub nieobowiązani do stanowienia regulaminu pracy dokonują takich ustaleń w obwieszczeniu (przy zachowaniu wymogów ustawowych w tym zakresie).

Należy zaznaczyć, że istnieje również możliwość zawarcia wewnątrzzakładowych przepisów ustalających systemy i rozkłady czasu pracy równocześnie w więcej niż jednym z tych aktów. Przykładowo, zakładowy układ zbiorowy pracy może regulować systemy czasu pracy, zaś regulamin pracy – rozkłady czasu pracy.

Warto wskazać, że rozkład czasu pracy powinien być opracowany nawet w przypadku podstawowego systemu czasu pracy (powinien określać przynajmniej godziny rozpoczynania i kończenia pracy).

Omawiane tutaj zasady ustalania systemów i rozkładów czasu pracy obejmują systemy czasu pracy: podstawowego, skróconego, przedłużonego, ruchu ciągłego i przy pracach, które nie mogą być wstrzymane ze względu na konieczność ciągłego zaspokajania potrzeb ludności, równoważnego tzw. typowego, równoważnego przy dozorze urządzeń lub przy pracach polegających na częściowym pozostawaniu w pogotowiu do pracy, przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a także w zakładowych strażach pożarnych i zakładowych służbach ratowniczych, czy zadaniowego.

Nie znajdują o­ne natomiast zastosowania w ramach pracy weekendowej, przerywanego czasu pracy oraz skróconego tygodnia pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

Z dniem 1 stycznia 2004 r. do Kodeksu pracy wprowadzono możliwość ustalania rozkładów czasu pracy, normy dobowej oraz okresu rozliczeniowego w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy we wszystkich systemach czasu pracy w granicach określonych przepisami. Nie dotyczy to jednak dwóch nowych systemów czasu pracy: skróconego oraz weekendowego.

Rozkłady czasu pracy sporządza się tylko dla zatrudnionych w tych systemach, w których pracę mierzy się konkretnymi jednostkami czasu (zatem znajdują o­ne ograniczone zastosowanie przy zadaniowym czasie pracy).

W ramach rozkładu czasu pracy należy ustalić:

• dni pracy z zachowaniem zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym,

• przerwy w pracy (w tym ewentualnie w ramach przerywanego czasu pracy),

• wymiar czasu pracy w poszczególnych dniach roboczych,

• pracę jednozmianową lub wielozmianową, godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach i na poszczególnych zmianach, jak również zasady przesuwania zmian.

PRZYKŁAD

Na czym polega wprowadzona od 1 stycznia 2004 r. możliwość swobodniejszego kształtowania przez pracodawców systemów czasu pracy?

Pracodawcy zyskali możliwość swobodniejszego kształtowania systemów czasu pracy, zarówno stosownie do własnych potrzeb, jak i wniosków i wymagań załogi. Przykładowo, u jednego pracodawcy mogą być stosowane różne systemy czasu pracy, ze zróżnicowanymi maksymalnymi normami czasu pracy, okresami rozliczeniowymi oraz stosowanymi przerwami w pracy. Ponadto w poszczególnych systemach czasu pracy mogą funkcjonować różne rozkłady czasu pracy.

Nie oznacza to jednak pełnej dowolności pracodawców w posługiwaniu się systemami i rozkładami czasu pracy, pamiętać należy o obostrzeniach określonych w przepisach Kodeksu pracy. Zasadniczo stosowanie poszczególnych systemów i rozkładów czasu pracy powinno być uzasadnione rodzajem lub organizacją pracy oraz – ewentualnie – potrzebami pracownika.

ZAPAMIĘTAJ!

Czas pracy, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy, nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy (art. 129 k.p.).

Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa lub u którego organizacja działająca nie wyraża zgody na ustalenie lub zmianę systemów i rozkładu czasy pracy, może stosować czas pracy o przedłużonym okresie rozliczeniowym – spowodowanym szczególnie uzasadnionymi przypadkami. Przedmiotowy czas pracy może być stosowany po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy (art. 150 § 2 k.p.).

Należy przy tym pamiętać, że odrębnie nominalny wymiar czasu pracy pozostaje uregulowany w szczególności dla pracowników młodocianych oraz mających ustalony stopień niepełnosprawności.

PRZYKŁAD

Czy jednemu pracownikowi w jednostce można ustalić właściwy tylko jemu system czasu pracy?

Zasadniczo jednej osobie nie można ustalić właściwego tylko jej systemu czasu pracy, odmiennego od obowiązującego innych pracowników zatrudnionych w jednostce, danej komórce organizacyjnej czy realizujących podobne zadania. Przykładowo, jeżeli pracownicy tej samej komórki organizacyjnej wykonujący tę samą pracę są zatrudnieni w podstawowym czasie pracy, to dla jednego z nich pracodawca nie może przyjąć np. równoważnego czasu pracy. Możliwe jest natomiast funkcjonowanie wszystkich lub większości pracowników w indywidualnych rozkładach czasu pracy.

ZAPAMIĘTAJ!

Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym (ograniczenie to nie dotyczy pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy). Zgodnie z definicją kodeksową, przez tydzień należy rozumieć 7 kolejnych dni kalendarzowych, poczynając od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego.

Należy wskazać, że rozpoczęcie doby pracowniczej w poszczególnych dniach może ulec przesunięciu w przypadkach doraźnych zmian w rozkładzie czasu pracy wprowadzonych przez pracodawcę. Pojęcie doby Kodeks pracy definiuje jako 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Rozpoczęcie i zakończenie doby pracowniczej ustala się odrębnie dla każdego pracownika.

PRZYKŁAD

Na czym polega i w jaki sposób wprowadza się czas pracy w skróconym tygodniu pracy?

Czas pracy w systemie skróconego tygodnia pracy jest postacią równoważnego czasu pracy. Polega o­n na zatrudnieniu w mniej niż 5 dni w tygodniu, przy jednoczesnym wydłużeniu dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godz. i zachowaniu przeciętnej 40-godzinnej normy na tydzień w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

Czas pracy w systemie skróconego tygodnia pracy, podobnie jak i pracy weekendowej (tj. świadczonej wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta), wprowadza się na pisemny wniosek pracownika (art. 143 i 144 k.p.).

Przepisy nie określają, co powinien zawierać wniosek przedstawiony przez pracownika. Należy zatem przyjąć, że w takim wniosku powinny być zawarte co najmniej informacje i propozycje określające dni tygodnia, w których praca miałaby być świadczona, proponowany dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy oraz proponowany okres rozliczeniowy.

Pracodawca może, ale nie musi, uwzględnić wniosku pracownika o zastosowanie jednego z omawianych tutaj systemów czasu pracy.

Z uwagi na to, że systemy te wprowadza się na podstawie umowy o pracę (art. 150 § 3 k.p.), ich ustalanie polega na zgłoszeniu pisemnego wniosku w tej sprawie przez pracownika, a następnie – w razie jego przyjęcia przez pracodawcę – na wprowadzeniu danego systemu do umowy o pracę.

Z ORZECZNICTWA SĄDU NAJWYŻSZEGO...

Nazwanie czasu pracy „zadaniowym” nie wyłącza stosowania przepisów o wynagrodzeniu za pracę w godzinach nadliczbowych.

Wyrok SN z 4 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 181/99; (OSNP 2000/22/810)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 120, poz. 1252)



REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA