REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić limit godzin niepełnoetatowca?

REKLAMA

Od 1 stycznia 2004 r. zawierając umowę o pracę w niepełnym wymiarze należy ustalić liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar, której przekroczenie uprawnia pracownika do otrzymania wynagrodzenia wraz z dodatkiem. Niektóre kwestie związane z ustalaniem limitu budzą w praktyce wątpliwości.
W zakresie zasad ustalania wysokości dodatku za przekroczenie limitu godzin określonych w umowie Kodeks pracy odsyła do przepisów o godzinach nadliczbowych. Jeżeli zatem praca w godzinach przekraczających limit wykonywana jest w nocy, w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy bądź w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub w święto, pracownik nabywa prawo do dodatku w wysokości 100% wynagrodzenia. Za pracę w godzinach przekraczających limit, przypadających w innych dniach, pracownik nabywa prawo do dodatku w wysokości 50% wynagrodzenia.
Określanie limitu
Kodeks pracy nie wskazuje, w jaki sposób sformułować w umowie o pracę zapis dotyczący limitu. W praktyce stosowanych jest wiele metod formułowania takiego zapisu. Jedna z nich polega na ustaleniu limitu w odniesieniu do podstawowego wymiaru określonego w umowie.

Przykład
Pracownik został zatrudniony w 1/4 wymiaru czasu pracy. Limit godzin ustalono, zamieszczając w umowie następujący zapis: „Praca w godzinach przekraczających łącznie 1/2 wymiaru czasu pracy uprawnia pracownika do otrzymania wynagrodzenia wraz z dodatkiem za każdą godzinę ponad określony limit”. Dla pracownika zatrudnionego w 1/4 wymiaru w innym zakładzie pracy limit ustalono zamieszczając w umowie następujące zdanie: „Pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia wraz z dodatkiem za każdą godzinę pracy przekraczającą podwojoną sumę godzin wynikających z wymiaru etatu”. W sierpniu 2004 r. każdy z pracowników przepracował 100 godzin. Wobec tego należy im się dodatkowe wynagrodzenie za 12 godzin.

Inna metoda określenia limitu polega na wskazaniu łącznej liczby godzin w miesiącu (oprócz wynikających z wymiaru), po której przekroczeniu pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia wraz z dodatkiem.

Przykład
Pracownik został zatrudniony w 1/4 wymiaru czasu pracy. W umowie zamieszczono zapis, że nabywa o­n prawo do wynagrodzenia wraz z dodatkiem za każdą godzinę przekraczającą limit wynoszący 30 godzin w miesiącu.

Godziny nadliczbowe – bez zmian
Część pracodawców ma wątpliwości, czy godziny pracy niepełnoetatowca przekraczające limit są jednocześnie godzinami nadliczbowymi. Należy podkreślić, że godziny pracy poniżej normy podstawowej (8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniu) nie stanowią pracy w godzinach nadliczbowych, a są jedynie podobnie wynagradzane. Tym samym nie zmniejszają np. dopuszczalnej liczby godzin nadliczbowych w roku.

Przykład
Pracownik został zatrudniony w 1/2 wymiaru czasu pracy. W sierpniu 2004 r. do przepracowania przypadało mu 88 godzin. Limit godzin uprawniający do dodatku ustalono dla niego na 20 godzin miesięcznie. Pracownik przepracował 117 godzin, a zatem uzyskał prawo do dodatku z tytułu 9 godzin. Nie wystąpiły jednak godziny nadliczbowe.

Limit mniejszy niż pełny wymiar
W przepisach prawa pracy nie wskazano minimalnej liczby godzin pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze, której przekroczenie uprawnia do otrzymania wynagrodzenia wraz z dodatkiem. W związku z powyższym pojawiła się wątpliwość, czy strony mogą określić limit w taki sposób, że dodatek będzie wypłacany dopiero po przekroczeniu liczby godzin wynikających z ogólnej normy dobowej i tygodniowej, czyli odpowiednio 8 i 40 godzin.
Moim zdaniem, całościowa interpretacja przepisów Kodeksu pracy regulujących czas pracy prowadzi jednak do wniosku, że limit należy określać w taki sposób, aby łączna liczba godzin wynikająca z określonego w umowie wymiaru oraz limitu była niższa, niż wynikająca z zatrudnienia w pełnym wymiarze.
Przykład
Pracownik został zatrudniony w wymiarze 3/4 etatu. Strony zamieściły w umowie o pracę następujący zapis: „Pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia wraz z dodatkiem za każdą godzinę pracy przekraczającą liczbę godzin przypadających do przepracowania na pełnym etacie. Limit został określony nieprawidłowo, ponieważ pracownik nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia po przepracowaniu takiej samej liczby godzin jak pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy.

Decyzja dotycząca szczegółowej liczby godzin, za które pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie wraz z dodatkiem, należy wyłącznie do stron stosunku pracy. Strony mogą zatem określić limit zarówno zbliżony do wymiaru czasu pracy wynikającego z umowy o pracę, jak i zbliżony do wymiaru wynikającego z zatrudnienia w pełnym wymiarze.

Gdy limit nie zostanie ustalony
W przepisach Kodeksu pracy nie określono, co dzieje się w przypadku, gdy strony nie określą w umowie o pracę limitu, o którym mowa wyżej. Pojawił się pogląd, że w takim wypadku pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie wraz z dodatkiem za każdą godzinę pracy przekraczającą ustalony w umowie wymiar. Przepisy Kodeksu pracy nie dają jednak podstawy do domagania się w takiej sytuacji od pracodawców wypłaty dodatkowego wynagrodzenia, gdyż nie wskazano w nich żadnego innego podmiotu (oprócz stron umowy) uprawnionego do ustalenia limitu.
Zagrożenie
W przypadku nieokreślenia limitu w umowie o pracę zawartej w niepełnym wymiarze pracodawca narusza prawo pracy.
Wykonywanie tego obowiązku może być przedmiotem kontroli inspektora pracy.
Podstawa prawna:
• art. 151 § 5, art. 1511 § 1 Kodeksu pracy.
Rafał Janicki


Janicki Rafał

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA