REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki zatrudnienia w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

Po 1 maja 2004 r. obywatele nowych państw członkowskich mogą korzystać z przywilejów wynikających z członkostwa w UE również w zakresie zatrudnienia. W grupie państw, które cieszą się dużym zainteresowaniem Polaków pod względem zatrudnienia, a które nie wprowadziły okresów przejściowych, jest Wielka Brytania.
Warunki zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
 
Rząd brytyjski zdecydował się na otwarcie granic dla osób, które chcą przyjechać i pracować w Wielkiej Brytanii. Pracownicy z ośmiu państw – Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Polski, Słowacji i Słowenii, mają dostęp do brytyjskiego rynku pracy poprzez system rejestracji pracowników. Otworzenie rynku pracy dla zarejestrowanych pracowników z krajów wspomnianej „ósemki” oznacza, że Wielka Brytania w przeciwieństwie do większości krajów członkowskich UE gwarantuje, że osoby, które przyjadą do pracy, będą pracować legalnie i będą chronione przez jej prawo pracy.
W celu podjęcia pracy w Wielkiej Brytanii Polak musi posiadać ważny paszport lub dowód tożsamości. Od 1 maja 2004 r. obywatele polscy powinni zarejestrować się w Wydziale ds. Imigracji i Narodowości (ang. Imigration and Nationality Directorate) brytyjskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (ang. Home Office).
Niektóre grupy osób nie muszą się rejestrować, np. jeśli pracują na zasadzie samozatrudnienia, jeśli pracowały legalnie w Wielkiej Brytanii przez okres co najmniej 12 miesięcy przed 1 maja 2004 r.
WAŻNE
Wnioski i dalsze informacje dotyczące rejestracji dostępne są w Wydziale Wydawania Formularzy Home Office – (0044) 870 241 0645 (jeśli jesteś osobą niesłyszącą lub masz problemy ze słuchem, dostępny jest darmowy telefon tekstowy – 00 44 800 389 82 89) lub do pobrania na stronie internetowej www.ind.homeoffice.gov.uk

• Przepisy dotyczące pracowników
Większość przepisów dotyczących zatrudnienia zostało ujednoliconych w jednym akcie prawnym – ustawie o prawach zatrudnienia (Employment Rights Act z 1996 r., zmienionym kilkukrotnie m.in. przez ustawę o stosunkach pracowniczych – Employment Relations Act z 1999 r. oraz ustawę o zatrudnieniu – Employment Act z 2002 r.).

Więcej informacji i porad dotyczących legislacji można uzyskać od Advisory Conciliation and Arbitration Service (ACAS), która ma za zadanie dążyć do polep- szania warunków zatrudnienia i wynagradzania pracowników (informacje na stronie internetowej www.acas.org.uk).
• Forma i treść umowy o pracę
Prawny stosunek między pracodawcą i pracownikiem jest ustalany w drodze umowy. Umowa taka istnieje, gdy obie strony uzgodnią jej warunki. Domniemuje się istnienie umowy już w momencie rozpoczęcia pracy na warunkach zaoferowanych przez pracodawcę.
WAŻNE
Według prawa brytyjskiego umowa o pracę nie musi – co do zasady – zostać zawarta na piśmie.
Pracownik jest jednak uprawniony do domagania się od pracodawcy pisemnego oświadczenia dotyczącego podstawowych warunków zatrudnienia.
Obowiązek zawarcia pisemnej umowy o pracę dotyczy np. umów z praktykantami przyuczającymi się do zawodu. Natomiast oświadczenie w sprawie podstawowych warunków zatrudnienia pracodawca jest zobowiązany do przekazania zatrudnionemu na piśmie w terminie 2 miesięcy od momentu podjęcia przez pracownika pracy.
W treści takiego oświadczenia powinny się znajdować informacje dotyczące:
• wynagrodzenia,
• godzin pracy,
• dni wolnych od pracy,
• okresów wypowiedzenia pracy,
• procedur dyscyplinarnych i odwoławczych.

Jeżeli pracownik nie otrzyma takiego oświadczenia, to może wnieść sprawę do sądu pracy.
• Minimalne wynagrodzenie
Począwszy od 1 października 2002 r. pracownicy są uprawnieni do otrzymywania wynagrodzenia przynajmniej na poziomie minimum krajowego (ang. National Minimum Wage – NMW).
Minimalne wynagrodzenie pracownicze wynosi w Wielkiej Brytanii 4,50 funtów na godzinę, z tym że pracownicy między 18. a 21. rokiem życia mogą otrzymywać wynagrodzenie niższe, jednak nie mniej niż 3,80 funtów na godzinę.
Powyższe zasady nie dotyczą np. osób samozatrudnionych, osób poniżej 18. roku życia, wolontariuszy, stażystów i praktykantów (osób przyuczających się do zawodu) poniżej 19. roku życia czy też studentów, którzy świadczą pracę w ramach kursów uczelnianych.
WAŻNE
Więcej informacji można uzyskać:
telefonicznie – informacja brytyjskiego resortu przemysłu i handlu: Department of Trade and Industry – National Minimum Wage, tel. 00 44 (0) 845 6000 678,
w internecie – na stronach: www.dti.gov.uk/er/nmw/index.htm albo www.tiger.gov.uk

• Przepisy dotyczące czasu pracy i urlopów
Przepisy rozporządzenia z 1998 r. w sprawie czasu pracy regulują podstawowe normy czasu pracy dla wszystkich zatrudnionych.
W Wielkiej Brytanii obowiązuje 48-godzinny tydzień pracy, ale w indywidualnych przypadkach zatrudnieni mogą pracować dłużej. Średni dzienny limit czasu pracy wynosi 8 godzin. Ponadto pracownikowi przysługuje 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku w 24-godzinnym okresie rozliczeniowym i jeden dzień w tygodniu wolny od pracy. Jeżeli zatrudniony pracuje dłużej niż 6 godzin dziennie, to przysługują mu wówczas przerwy w pracy – 20 min przerwy na każde 6 godzin, przy czym nie mogą to być na początku ani na końcu tego okresu. Dokładny moment należy ustalić z pracodawcą. Wymiar płatnego urlopu wypoczynkowego wynosi 4 tygodnie rocznie.
WAŻNE
Zatrudnieni w handlu czy też w zakładach gier losowych (totalizatorach sportowych itp.) nie mogą być zwolnieni, ani gorzej traktowani ze względu na odmowę pracy w niedzielę.
Szczególne przepisy dotyczą pracowników młodocianych (ang. young workers – osoby poniżej 18. roku życia).
Są o­ni uprawnieni dodatkowo do:
• 12 następujących po sobie godzin odpoczynku między każdym dniem roboczym,
• 2 dni wolnych od pracy tygodniowo oraz 30 min przerwy w ciągu dnia, w sytuacji gdy dzienny okres zatrudnienia wynosi powyżej 4,5 godziny,
• 4 tygodni płatnego urlopu rocznie.

Pracownicy mogą wnieść sprawę do sądu pracy w przypadku odmowy udzielania przez pracodawcę przysługujących okresów odpoczynku, przerw w pracy czy też płatnych urlopów.
• Okresy wypowiedzenia
Zwolniony pracownik, który świadczył nieprzerwaną pracę przez co najmniej 1 rok, może domagać się pisemnego uzasadnienia przyczyn rozwiązania umowy. Pracodawca powinien sporządzić i przekazać uzasadnienie w terminie 14 dni od jego żądania. Uzasadnienie może zostać przekazane w formie pisemnej lub ustnej).
Pracownica zwolniona w trakcie ciąży, urlopu macierzyńskiego albo wychowawczego ma prawo do pisemnego oświadczenia dotyczącego przyczyn zwolnienia bez względu na długość zatrudnienia oraz bez względu na to, czy zażądała takiego uzasadnienia. Jednak niezgodne z prawem jest zwolnienie kobiety z powodu ciąży (nawet planowanej). Nie można również zwolnić pracownicy w ciąży, w okresie urlopu macierzyńskiego oraz wychowawczego.
Trzeba dodać, iż w przypadku ciąży czy spraw związanych z macierzyństwem mamy do czynienia z przesłanką, którą sądy pracy traktują automatycznie jako podstawę do unieważnienia zwolnienia i przywrócenia do pracy.
Minimalne okresy wypowiedzenia obejmują:
• po przepracowaniu 1 miesiąca – 1 tydzień,
• po przepracowaniu 2 lat – 2 tygodnie,
• po przepracowaniu 3 lat – 3 tygodnie,
• na tej zasadzie co roku okres wypowiedzenia zwiększa się o 1 tydzień – aż do osiągnięcia 12 tygodni wypowiedzenia po przepracowaniu 12 lat lub więcej.

Powyższe okresy są minimalnymi, co oznacza, iż można zawrzeć bardziej korzystne postanowienia (wydłużając okresy wypowiedzeń) w zawartej z pracodawcą umowie o pracę.
Więcej szczegółowych informacji w języku polskim o zasadach zatrudnienia i rejestracji w Wielkiej Brytanii można znaleźć w internecie, na oficjalnej stronie Home Office, pod adresem:
http://www.workingintheuk. gov.uk/working in the uk/en/homepage/schemes and programmes/worker registration/polish. html

Jacek Goliński
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Polacy będą w szoku. Ceny usług stomatologicznych u nas idą szybciej w górę niż średnia w całej UE

Szokujące dane dotyczące usług stomatologicznych. Okazuje się, że w Polsce ceny rosną znacznie szybciej niż unijna średnia. Dlaczego tak się dzieje, skąd takie ceny na naszym rynku usług dentystycznych?

Renta wdowia. Można jej nie dostać przez popełnienie takich błędów

To nowe pieniężne świadczenie to już prawdziwy hit.  Lawina wniosków o przyznanie wdowiej renty spadła na Zakład Ubezpieczeń Społecznych.  W całej Polsce złożono ich już blisko 300 tysięcy.  ZUS ostrzega przed popełnianiem błędów w wypełnianiu dokumentów, bo może się to skończyć nieprzyznaniem świadczenia. 

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA

Sąd: ZUS odmówił zasiłku chorobowego przez podwyżkę pensji księgowej o 157% do 4500 zł brutto

Interwencja ZUS miała na celu odmowę wypłaty zasiłku chorobowego. Kobieta z uwagi na rozpoczęcie pracy księgowej otrzymała podwyżkę z około 1750 zł (1/2 etatu) do 4500 zł (3/5 etatu). ZUS kwestionował 4500 zł jako podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz wypadkowe zgodnie z art. 20 ustawy, (podstawa składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe).

Nowości w kodeksie pracy 2025, czterodniowy tydzień pracy, 35 dni urlopu w roku, rewolucja w stażu pracy, prawo pracy do zmiany czy rewolucja odłożona w czasie

Prawo pracy do wymiany w kilku przynajmniej punktach: tydzień pracy, urlop wypoczynkowy, staże. Na razie jednak tylko pomysły, zapowiedzi i obietnice. Kiedy będą konkrety i reformy Kodeksu pracy wejdą w życie?

Osoba ubezwłasnowolniona w DPS. Zasady finansowania do zmiany?

Samorządowcy proponują zmianę przepisów dotyczących finansowania kosztów pobytu osób ubezwłasnowolnionych całkowicie w domach pomocy społecznej. Chodzi o to, by ponosiła je gmina faktycznego miejsca jej zamieszkania, a nie opiekuna prawnego.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Do 1 mln zł kary dla pracodawcy za niedokonywanie wpłat do PPK w terminie

Niedokonywanie wpłat do PPK w terminie stanowi wykroczenie z art. 107 pkt 2 ustawy o PPK. Pracodawcy grozi za to nawet do 1 mln zł kary. Ściganiem niedopełniania obowiązków w tym zakresie zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy.

REKLAMA