REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kratka znów decyduje o odliczeniu VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikom przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT od samochodów z kratką oraz od paliwa do tych aut – tak orzekło siedem WSA. Tylko WSA w Krakowie ma inne zdanie.

Burzę o prawo do odliczenia VAT od samochodów i paliwa do nich prawdopodobnie uciszy Naczelny Sąd Administracyjny – twierdzą eksperci. Roman Namysłowski, doradca podatkowy z Ernst & Young, zwraca uwagę, że orzeczenie ETS w sprawie Magoora (sygn. akt C-414/07) wywołało falę wyroków sądów administracyjnych dotyczących zakresu prawa do odliczenia VAT przy nabyciu (leasingu) samochodów, które nie spełniają kryteriów pełnego odliczenia wynikających z przepisów obecnie obowiązującej ustawy o VAT. Już siedem WSA (w Olsztynie, Opolu, Gorzowie Wielkopolskim, Warszawie, Bydgoszczy, Wrocławiu i Rzeszowie) wydało wyroki odmienne do wyroku WSA w Krakowie w sprawie Magoora.

– Niemal wszystkie WSA, poza krakowskim, uznały, że decydując o prawie do odliczenia, należy zbadać przepisy, które obowiązywały bezpośrednio przed przystąpieniem Polski do UE i po tej dacie – mówi Roman Namysłowski.

Dodaje, że jeżeli nabywany samochód spełnia którekolwiek z kryteriów wynikających z tych przepisów, podatnik ma prawo do pełnego odliczania VAT przy nabyciu (leasingu) samochodu oraz paliwa do takiego samochodu.

Powrót do aut z kratką

Tomasz Michalik, doradca podatkowy w spółce doradczej MDDP, przyznaje, że sytuacja po wyroku ETS w sprawie Magoora jest niezmiernie interesująca.

REKLAMA

– Pierwsze na wyrok zareagowało Ministerstwo Finansów, które szybko uznało, że oznacza on, w ogromnym uproszczeniu, powrót do samochodów z kratką, czyli do ograniczeń przewidzianych przez przepisy art. 25 ustawy o VAT uchylonej z dniem 1 maja 2004 r. – mówi ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, duża część orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych zapadłych od tego czasu przychyla się do oceny ministerstwa, a zatem przyjmuje, że ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 3 obecnie obowiązującej ustawy o VAT narusza przepisy wspólnotowe (w szczególności przepisy art. 176 Dyrektywy 2006/112, czyli tzw. klauzulę stałości) i w związku z tym nie może być skutecznie stosowane, ale jedynie w zakresie, w jakim ograniczenie to wykracza poza zakaz odliczenia istniejący w starej ustawie o VAT 30 kwietnia 2004 r. Zarówno Tomasz Michalik, jak i Roman Namysłowski zwracają uwagę, że wyrok WSA w Krakowie idzie w innym kierunku.

Jedyny wyrok

Jak wyjaśnia Tomasz Michalik, WSA w Krakowie, wziąwszy pod uwagę zmiany przepisów o VAT, ale także zmiany regulacji dotyczących świadectw homologacji, uznał, że dokonując odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa, podatnik nie jest związany żadnymi ograniczeniami – ani tymi istniejącymi w ocenie obowiązującej ustawie, ani tymi obowiązującymi przed 1 maja 2004 r.

REKLAMA

Nasi rozmówcy odmiennie jednak oceniają rozstrzygnięcie krakowskiego sądu. Roman Namysłowski uważa, że teza WSA w Krakowie jest co najmniej kontrowersyjna, przede wszystkim w świetle rozstrzygnięcia ETS, z którego można wyczytać wskazówkę dla sądu krajowego o konieczności dokonania rekonstrukcji ograniczenia prawa do odliczenia z zachowaniem zakresu uprawnienia wynikającego z przepisów dyrektywy, czyli możliwości kontynuacji ograniczenia.

– Z drugiej strony, takie podejście zmusza podatnika do analizowania przepisów, które od pięciu lat już nie obowiązują, co wydaje się żądaniem nadmiernie uciążliwym dla podatników i rodzi pewne wątpliwości – przyznaje Roman Namysłowski.

Z kolei Tomasz Michalik zwraca uwagę, że WSA w Krakowie uniknął pewnego uproszczonego automatyzmu stosowania wykładni prowspólnotowej, polegającego na pominięciu konstytucyjnych fundamentów stosowania i wykładni prawa.

– I to właśnie jest ogromna wartość krakowskiego orzeczenia, bo wyrok ten zerwał z dosyć powszechnie stosowanymi uproszczeniami i podkreślił, że zakres rozstrzygnięcia ETS dotyczy jedynie niezgodności polskiej regulacji z przepisami UE, ale to sądy polskie, a nie ETS, muszą w sposób samodzielny i na podstawie zasad prawa krajowego wykorzystywać to orzeczenie ETS – mówi ekspert MDDP.

Dodaje, że musi się to jednak odbywać przy zachowaniu podstawowych zasad wykładni i stosowania prawa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w szczególności uznał, że sąd, dokonując wykładni prowspólnotowej, nie może samodzielnie konstruować norm prawnych opartych na uchylonych przepisach.

Będzie sprawa przed NSA

Obaj eksperci, biorąc pod uwagę rozbieżności w orzecznictwie, dochodzą do wspólnego wniosku – sprawę powinien rozstrzygnąć Naczelny Sąd Administracyjny. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że prawie wszystkie wyroki WSA są nieprawomocne.

WYROKI WSA W SPRAWIE ODLICZEŃ VAT OD AUT I PALIWA

Prawo do odliczenia VAT od samochodów i paliwa przysługuje tylko w zakresie, który wynikał ze starych przepisów o VAT:

  • WSA w Olsztynie, sygn. akt I SA/Ol 59/09 z 12 marca 2009 r.
  • WSA w Opolu, sygn. akt I SA/Op 18/09 z 9 marca 2009 r.
  • WSA w Gorzowie Wielkopolskim: z 3 marca 2009 r. – sygn. akt I SA/Go 57/09, z 17 lutego 2009 r. – sygn. akt I SA/Go 38/09, z 12 lutego 2009 r. – sygn. akt I SA/Go 35/09, I SA/Go 36/09, I SA/Go 37/09, I SA/Go 39/09
  • WSA w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 1542/08 z 2 marca 2009 r.
  • WSA w Bydgoszczy, sygn. akt I SA/Bd 789/08 z 24 lutego 2009 r. oraz z 17 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 23/09
  • WSA we Wrocławiu, sygn. akt I SA/Wr 969/08 z 19 lutego 2009 r.
  • WSA w Rzeszowie, sygn. akt I SA/Rz 735/08 z 5 lutego 2009 r. (jedyny prawomocny)

Prawo do odliczenia VAT od samochodów i paliwa przysługuje bez ograniczeń

  • WSA w Krakowie, sygn. akt I SA/Kr 147/09 z 3 kwietnia 2009 r.

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA