REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczta przechowa pismo przez 14 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje wydłużenie terminu doręczenia zastępczego z 7 do 14 dni. Zmiana ta przyczyni się do zwiększenia ochrony praw stron postępowania.

ZMIANA PRAWA

Nowelizacja art. 73 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), którą podpisał prezydent, niesie korzystne zmiany m.in. dla podatników, którzy składają skargi na decyzje organów podatkowych. Nowela przewiduje bowiem, że w przypadku niemożności doręczenia pisma procesowego w tradycyjny sposób pismo należy składać na 14 dni w placówce pocztowej albo w urzędzie gminy. Dotychczas termin ten wynosił siedem dni, co, jak mówi Mariusz Gumola, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy, było niekorzystne dla podatników.

Podwójne awizo

REKLAMA

Znowelizowany przepis prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.) przewiduje, że zawiadomienie o pozostawieniu pisma będzie się umieszczać w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata lub w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń, na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, informując o możliwości odbioru pisma w terminie siedmiu dni od dnia pozostawienia zawiadomienia.

Mariusz Gumola tłumaczy, że w przypadku niepodjęcia pisma w terminie tych siedmiu dni pracownik poczty będzie pozostawiał adresatowi powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia. Doręczenie zastępcze będzie się uważać za dokonane z upływem ostatniego dnia wskazanego 14-dniowego okresu.

Lepsza ochrona

Omawiana zmiana przyczyni się do zwiększenia ochrony praw stron tego postępowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ze względów praktycznych zmiana ta będzie dotyczyć głównie podmiotów prywatnych (skarżących działania organów administracji), a zwłaszcza osób fizycznych - mówi doradca podatkowy z Ożóg i Wspólnicy.

Strony i ich przedstawiciele mają obowiązek zawiadomić sąd o każdej zmianie swojego miejsca zamieszkania, adresu do doręczeń lub siedziby.

- W przypadku osób fizycznych w praktyce zdarza się jednak, że adresat pisma nie zmienia swojego miejsca zamieszkania, a jedynie przejściowo przebywa poza tym miejscem (np. w przypadku wyjazdu na wakacje) - stwierdza Mariusz Gumola.

REKLAMA

W takich sytuacjach niepodjęcie pisma w siedmiodniowym terminie od dnia zawiadomienia (awizowania) mogło spowodować negatywne i nieodwracalne skutki procesowe. Doręczenie pisma często uruchamia bowiem bieg terminu do dokonania określonej czynności procesowej (np. terminu do wniesienia skargi kasacyjnej do NSA, liczonego od dnia doręczenia odpisu wyroku WSA). Tymczasem w przypadku doręczenia zastępczego w trybie art. 73 p.p.s.a. adresat może w ogóle nie powziąć wiadomości, że doręczenie takie miało miejsce (poczta nie ma obowiązku informowania adresata o zwróceniu pisma sądowi z adnotacją o braku jego podjęcia w obowiązującym terminie).

- Dlatego też wydłużenie terminu przechowywania pisma przez pocztę (urząd gminy) do 14 dni zmniejszy ryzyko wystąpienia takich negatywnych skutków dla stron postępowania - konkluduje Mariusz Gumola.

Nowelizacja art. 73 p.p.s.a. to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 lutego 2006 r. (sygn. akt P 13/05), w którym Trybunał uznał ten przepis za niezgodny z konstytucją, bowiem ustanawiał termin siedmiodniowy, a nie 14-dniowy.

Nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.

GDZIE POCZTA ZOSTAWI ZAWIADOMIENIE

Zawiadomienie o pozostawieniu pisma umieszczać się będzie w:

• oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe

• na drzwiach mieszkania adresata lub

• w miejscu wskazanym jako adres do doręczeń,

• na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA