REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu można wykazać w pięciu PIT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sposób rozliczenia PIT przychodów ze zbycia nieruchomości zależy od daty nabycia. Zasada ta dotyczy również zeznania, na którym trzeba dokonać rozliczenia. Zbycie domu trzeba wykazać na jednym z pięciu PIT.
Dzięki dwóm ostatnim nowelizacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zbyciu nieruchomości podatnicy muszą stosować trzy tryby rozliczeń PIT tych transakcji. Każda z zasad zależy od momentu nabycia sprzedawanej nieruchomości. Co więcej, zasady te dotyczą również wyboru formularza PIT, w którym trzeba wykazać sprzedaż mieszkania bądź domu. Podatnicy mają do wyboru aż pięć formularzy: PIT-23, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39. Również wybór druku zależy od momentu nabycia zbywanej nieruchomości.

I tak sprzedaż mieszkania lub domu nabytych do 31 grudnia 2006 r. trzeba wykazać w PIT-23. Podatnicy, którzy sprzedają nieruchomości kupione w okresie 2007-2008, wykażą tę transakcję na jednym z wybranych zeznań: PIT-36, PIT-36L, PIT-38. Natomiast podatnicy, którzy będą sprzedawać nieruchomość kupioną po 1 stycznia 2009 r., będą musieli składać PIT-39.

- Osoba, która na co dzień nie zajmuje się podatkami, a sprzedała mieszkanie, nie może zrozumieć zasad rozliczeń PIT takiej transakcji. Prawidłowe określenie wysokości podatku, możliwości skorzystania z ulg podatkowych czy formularza podatkowego jest bardzo trudne - stwierdza pan Marek z Radomia, który właśnie rozlicza sprzedaż mieszkania.

Eksperci przyznają podatnikom rację: w zakresie rozliczania PIT przychodów ze zbycia nieruchomości powstał chaos.

- Najprościej byłoby powiedzieć: nieznajomość prawa szkodzi. Podatnik powinien sam zadbać o prawidłowe rozliczenie, w odpowiednim terminie i we właściwej formie - komentuje Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf.

Dodaje, że w tym jednak przypadku dynamika zmian podatkowych nie pozwala przeciętnemu podatnikowi na to, aby wywiązać się należycie z obowiązków, gdyż zmiany w ostatnich latach następowały zbyt często i były zbyt znaczące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początek analiza

REKLAMA

Obecnie obowiązują trzy reżimy prawne dotyczące opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione od momentu ich nabycia. Jak podkreśla Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel, z każdym z tych reżimów wiążą się również odmienne obowiązki informacyjne nałożone na podatników.

- Podatnicy powinni w pierwszej kolejności ustalić, który reżim podatkowy będzie ich dotyczył, a następnie ustalić zakres spoczywających na nich obowiązków podatkowych oraz zadbać o prawidłowe ich dopełnienie - podpowiada Maciej Grela.

Kontynuuje, że w zakresie opisanych obowiązków informacyjnych podatnicy powinni przede wszystkim pamiętać o wykazaniu transakcji we właściwym zeznaniu podatkowym oraz o złożeniu tego zeznania w stosownym terminie. Trzeba też zwrócić uwagę na dane wymagane do zadeklarowania w konkretnym zeznaniu.

Rozliczenie PIT

Gdy podatnik po przeprowadzonej analizie ustali, które zasady PIT przy zbyciu nieruchomości musi zastosować, może zabrać się za rozliczenia z fiskusem.

REKLAMA

Joanna Narkiewicz-Tarłowska, starszy menedżer, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers, przypomina, że podatnicy, którzy dokonują zby- cia nieruchomości nabytych w 2006 roku (lub wcześniej) i nie korzystają z przewidzianych w tamtym okresie zwolnień podatkowych, są zobowiązani do zadeklarowania uzyskanego przychodu na PIT-23 w terminie 14 dni od dnia zbycia. W tym samym terminie należy zapłacić zryczałtowany podatek w wysokości 10 proc. przychodu.

Ekspert przypomina, że opodatkowujemy przychód, a nie dochód, czyli nie możemy odliczyć np. ceny nabycia nieruchomości. Możemy natomiast odliczyć koszty sprzedaży, np. opłatę notarialną. Jeśli część przychodu zamierzamy przeznaczyć na nabycie np. budynku lub lokalu mieszkalnego w ciągu dwóch lat od sprzedaży i składamy w tym celu odpowiednie oświadczenie, kwotę tę należy również wpisać do deklaracji. W takim przypadku zapłacimy podatek tylko od tej części, której nie wydatkujemy na wskazane cele.

Joanna Narkiewicz-Tarłowska podaje również, że osoby zbywające nieruchomość nabytą w latach 2007-2008 i niekorzystające z przysługujących zwolnień wykazują jedynie podatek z tytułu tej transakcji w PIT-36, PIT-36L lub PIT-38 (według stawki 19-proc.).

- W tym przypadku opodatkowaniu podlega dochód, a nie przychód, czyli kwotę uzyskaną ze sprzedaży możemy pomniejszyć nie tylko o koszty sprzedaży, lecz także o udokumentowane koszty nabycia nieruchomości i nakłady, które zwiększyły jej wartość w trakcie jej posiadania - wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Dodaje, że podatek płaci się wtedy w terminie złożenia zeznania rocznego. Jeżeli korzystamy z ulgi meldunkowej, oświadczenie o uldze składamy wraz z zeznaniem rocznym (wtedy nie płacimy podatku).

Ekspert wspomina też o trzeciej zasadzie. Osoby, które będą zbywać nieruchomości nabyte od 2009 roku, będą musiały wykazać dochody z tego tytułu w nowym PIT-39 w terminie do 30 kwietnia następnego roku. Opodatkowaniu podlega, tak jak w przypadku nieruchomości nabytych w latach 2007-2008, dochód.

- W zeznaniu trzeba będzie też wykazać kwotę dochodu zwolnionego, którą w terminie dwóch lat od końca roku, kiedy nabyliśmy nieruchomość, zamierzamy przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe. Obecnie te dwa lata liczy się nie od dnia zbycia nieruchomości, ale od końca roku, w którym nastąpiło zbycie - mówi Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Podatnik nie ma szans

Podatnik niebędący podatkowym profesjonalistą nie ma szans na to, aby nadążyć za wszystkimi zmianami w podatkach, urzędnicy nie zawsze są przychylnie nastawieni do tych, którzy szukają informacji, brakuje rzetelnej, konkretnej wiedzy ogólnodostępnej i zrozumiałej dla przeciętnego odbiorcy. Stąd - jak podkreśla Katarzyna Bieńkowska - na pewno zdarzają się już i będą się zdarzać sytuacje, kiedy podatnicy będą sięgali po niewłaściwe formularze przy rozliczeniach PIT przychodów ze zbycia nieruchomości.

Skutki braku zeznania

Podatnik, który sprzedaje mieszkanie nabyte przed końcem 2006 roku i korzysta ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem środków pieniężnych ze sprzedaży na inne cele mieszkaniowe, powinien, najpóźniej w ciągu 14 dni od momentu zbycia, złożyć oświadczenie o skorzystaniu z ulgi wraz z PIT-23.

- Niezłożenie PIT-23 może wiązać się z odebraniem podatnikowi ulgi i nakazaniem zapłaty podatku wraz z odsetkami, a także nałożeniem na niego sankcji przewidzianych przez kodeks karny skarbowy - podaje Daniel Bałazy, ekspert z ECDDP.

Wyjaśnia też, że podatek uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, nabytych między 1 stycznia 2007 r. a 31 grudnia 2008 r., powinien zostać wykazany na formularzu: PIT-36 lub PIT-36L albo PIT-38.

- Podatnik może jednak skorzystać z ulgi meldunkowej i nie wykazywać dochodu ze sprzedaży nieruchomości w żadnym formularzu. Warunkiem skorzystania z ulgi jest złożenie odpowiedniego oświadczenia w terminie składania zeznania rocznego - komentuje Daniel Bałazy.

Co istotne, niezłożenie oświadczenia w terminie pozbawia podatnika prawa do ulgi meldunkowej.

Podatnicy, którzy sprzedadzą mieszkanie lub dom albo prawo majątkowe związane z nieruchomościami, kupione po 1 stycznia 2009 r., powinni złożyć do 30 kwietnia roku następnego zeznanie - PIT-39. Konsekwencje jego niezłożenia będą analogiczne jak w przypadku niedostarczenia w terminie PIT-23.

Za błąd płaci podatnik

Podatnik, który nie złoży właściwego zeznania przy rozliczaniu sprzedaży nieruchomości, nie dopełnił obowiązku w ogóle. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, która stwierdza, że traktuje się to po prostu jak fakt, że deklaracja nie została złożona.

- Jednak podatnicy nie działają ze złej woli czy z zamiarem uszczuplania należności podatkowych (zwłaszcza jeśli wykażą dochód, a podatek zostanie zapłacony), lecz z niewiedzy - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Wskazuje również, że trzeba mieć nadzieję, że organy podatkowe nie będą podchodzić do tej kwestii aż tak rygorystycznie i najwyżej podatnicy będą musieli dokonywać odpowiednich korekt.

- Istnieje jednak ryzyko, czy pokusa po stronie fiskusa, by z takich przypadków wyciągać dla podatnika negatywne konsekwencje, np. odmówić prawa do zwolnienia - mówi Katarzyna Bieńkowska.

Radzi, by przed złożeniem deklaracji skontaktować się ze swoim urzędem skarbowym lub z Krajową Informacją Podatkową i potwierdzić, która deklaracja jest właściwa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIT od przychodu ze zbycia nieruchomości

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zgoda buduje. Wprowadzenie do zmian w ustawie o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych

1 stycznia br. miała wejść w życie nowa ustawa dotycząca układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Tymczasem nadal projekt ustawy jest na etapie legislacyjnym. Warto jednak już przyjrzeć się znaczącym zmianom, jakie mają być wprowadzone. Celem ustawy jest zwiększenie efektywności procesu negocjacji między związkami zawodowymi a pracodawcami, co ma poprawić relacje społeczne w miejscach pracy oraz wzmocnienie praw pracowniczych.

Członek komisji wyborczej 2025 [WYNAGRODZENIE]

W tym roku, dokładnie 18 maja 2025 r., odbywają się w Polsce wybory na Prezydenta RP. Na stronie internetowej pkw.gov.pl można uzyskać niezbędne informacje dotyczące tego, jak zostać członkiem komisji wyborczej w 2025 roku. Jakie wynagrodzenie otrzymuje członek komisji wyborczej?

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Renta wdowia. Jakie warunki trzeba spełniać i na co uważać przy wypełnianiu wniosku

Wdowy i wdowcy mogą ubiegać się o połączoną wypłatę renty rodzinnej z innym świadczeniem emerytalno-rentowym. Jest to tzw. renta wdowia. Żeby ją uzyskać koniecznie trzeba spełniać określone prawem warunki i złożyć prawidłowo wypełniony wniosek ERWD.

REKLAMA

Trzynastka dla kolejnej grupy zawodowej! Kiedy będą pierwsze wypłaty w kulturze? Na pewno szybciej niż podwyżki, na które nie ma co liczyć

Trzynastki trafiają na konta pracowników sfery budżetowej, co jednak nie oznacza, że na dodatkowy przelew może liczyć każdy z nich. Wszystko jednak wskazuje na to, że już niedługo nowa grupa zawodowa będzie mogła cieszyć się dodatkowym wynagrodzeniem roczny. Niestety na podwyżki nie ma co liczyć.

Zmiany na egzaminie maturalnym

Abiturientów czekają zmiany. W Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia ministra edukacji w sprawie organizacji egzaminu maturalnego. Co ulegnie zmianie?

Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

REKLAMA

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

Wynagrodzenie nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025 i 2025/2026. Związki zawodowe nie będą zadowolone [PROJEKT]

Wiemy jaka jest propozycja kwot minimalnego zasadniczego wynagrodzenia dla nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego (nauczyciel początkujący), nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Związki zawodowe nie będą zadowolone.

REKLAMA