Meldunek odchodzi do lamusa
REKLAMA
REKLAMA
Nie będziemy się już meldować na pobyt stały i tymczasowy - stanowi rządowy projekt ustawy o ewidencji ludności, który wpłynął do Sejmu. Każdy z nas będzie miał podstawowe miejsce zamieszkania, a niektórzy oprócz tego jeszcze dodatkowe miejsce zamieszkania.
- Po wejściu w życie nowych przepisów dotychczasowe miejsce zameldowania na pobyt stały automatycznie stanie się zarejestrowanym miejscem zamieszkania - tłumaczy Jacek Stanisławski, prawnik z Kancelarii Olczyk & Kubicki. Natomiast dotychczasowe miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące stanie się zarejestrowanym dodatkowym miejscem zamieszkania, zaś dotychczasowe miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający do trzech miesięcy po prostu wygaśnie - tłumaczy Jacek Stanisławski.
Każdy będzie miał prawo zgłosić oprócz podstawowego jeszcze dodatkowe miejsce zamieszkania, a także zadeklarować okres przebywania w nim.
Zgłoszenie miejsca zamieszkania
REKLAMA
Zamiast meldować się, będziemy zgłaszali podstawowe lub dodatkowe miejsce zamieszkania na piśmie, na odpowiednim formularzu w gminie właściwej ze względu na położenie nieruchomości, w której dana osoba zamieszkuje. Zgłoszenia będzie też można dokonać przez internet. Tylko przy zgłoszeniu na piśmie trzeba będzie przedstawić do wglądu dowód osobisty lub paszport, natomiast przy korzystaniu z dokumentu elektronicznego przekazanego środkami komunikacji elektronicznej nie będzie to wymagane. Zgłoszenia będzie można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika.
- Miejsce zamieszkania dzieci będą zgłaszali rodzice, ponieważ projekt ustawy o ewidencji ludności przewiduje, że w stosunku do osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych zgłoszenia dokonywać będzie ich przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny - mówi adwokat Maciej Lipiec z Kancelarii Adwokackich.
Gmina zarejestruje nawet przez internet
REKLAMA
Projekt przewiduje, że niezwłocznie po dokonaniu zgłoszenia gmina zarejestruje miejsce zamieszkania. Natomiast rejestracja noworodka nastąpi w dniu sporządzenia dla niego aktu urodzenia. Formalności dokona kierownik urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządzi. Podstawowym miejscem zamieszkania dla noworodka ma być miejsce zamieszkania jego rodziców albo tego z nich, u którego dziecko faktycznie przebywa.
- Dokonanie rejestracji podstawowego miejsca zamieszkania w konkretnym lokalu nie będzie dawało osobie zarejestrowanej żadnego tytułu prawnego do mieszkania. Dlatego dla dokonania rejestracji nie będzie potrzebna zgoda właściciela mieszkania bądź osoby, której przysługuje własnościowe prawo do lokalu spółdzielczego - wskazuje Jacek Stanisławski. Natomiast gmina będzie miała obowiązek poinformować właściciela lokalu lub osobę, której przysługuje własnościowe prawo do lokalu, o rejestracji innej osoby w mieszkaniu.
- Aby uniknąć rejestrowania się w cudzych mieszkaniach osób, które tam nie przebywają, projekt ustawy o ewidencji ludności przewiduje odpowiedzialność karną dla osób, które zgłaszając podstawowe miejsce zamieszkania, podają nieprawdziwe dane lub zatajają je. Będzie im mogła zostać wymierzona nawet kara pozbawienia wolności do trzech lat - wyjaśnia adwokat Maciej Lipiec.
Rejestracja ma jedynie potwierdzać, że dana osoba przebywa w konkretnym mieszkaniu i ma tam adres do doręczeń, np. pism urzędowych z sądu lub organów administracji. Podobne skutki wywoływać będzie rejestracja dodatkowego miejsca zamieszkania. Dla osoby, która została zarejestrowana w podstawowym miejscu zamieszkania oraz w dodatkowym miejscu zamieszkania, adresem do doręczeń będzie adres dodatkowego miejsca zamieszkania.
Projekt przewiduje, że osoba, która zarejestrowała się, składając formularz na piśmie, dostanie zaświadczenie o tym, że dopełniła swojego obowiązku. Natomiast w przypadku zarejestrowania się przez internet otrzyma zwrotną informację o dokonanej rejestracji. Zaświadczenia te wydawane są z urzędu, więc nie trzeba o nie występować z wnioskiem.
Wyrejestrowanie na innych zasadach
Projekt przewiduje, że osoba, która zmienia podstawowe miejsce zamieszkania, nie musi wyrejestrowywać się z poprzedniego. Wystarczy, że zarejestruje nowe podstawowe miejsce zamieszkania, a wówczas automatycznie zostanie wyrejestrowana z dotychczasowego.
Natomiast na innych zasadach będzie następowało wyrejestrowanie z dodatkowego miejsca zamieszkania. Projekt przewiduje, że osoba, która zarejestruje nowe dodatkowe miejsce zamieszkania, automatycznie zostanie wyrejestrowana ze starego. Natomiast może zgłosić w gminie w celu wyrejestrowania się, że opuszcza dodatkowe miejsce zamieszkania i nie wskazać innego dodatkowego. Automatycznie będzie też można zostać wyrejestrowanym z dotychczasowego miejsca zamieszkania po upływie zadeklarowanego czasu pobytu.
Zanim zarejestrowany wyemigruje
Projekt przewiduje, że osoba, która wyjeżdża z kraju, musi dopełnić formalności związanych z opuszczeniem dotychczasowego miejsca zamieszkania. Wyjeżdżając na pobyt stały, zgłosi w gminie ten fakt po to, aby nastąpiło wyrejestrowanie jej z dotychczasowego podstawowego i dodatkowego miejsca zamieszkania. Gdy będzie zaś wyjeżdżała z zamiarem powrotu, lecz na okres dłuższy niż sześć miesięcy, będzie musiała zgłosić swój wyjazd, a potem powrót. Osoba wyjeżdżająca z niepełnoletnimi dziećmi musi tych formalności dopełnić również w stosunku do nich. Zgłoszenia wyjazdu swojego lub swojego i dzieci musi zostać dokonane w gminie, w której ma się podstawowe miejsce zamieszkania, lub w tej, w której zarejestrowane jest dodatkowe miejsce zamieszkania. Będzie to można zrobić przez internet lub składając formularz na piśmie.
Konsekwencje obowiązku rejestracji
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
SŁOWNICZEK
Podstawowe miejsce zamieszkania - będzie to miejsce zamieszkania oznaczone adresem, w którym koncentrują się więzi osobiste danej osoby oraz najczęściej spędza ona czas wolny od pracy, do którego zwykle powraca niezależnie od czasowych nieobecności związanych z wypoczynkiem, odwiedzinami u krewnych i przyjaciół, nauką, wykonywaniem pracy lub leczeniem.
Dodatkowe miejsce zamieszkania - będzie to miejsce, w którym dana osoba przebywa w związku z wykonywaniem pracy zawodowej, nauką lub leczeniem.
MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz
malgorzata.piasecka@infor.pl
REKLAMA