REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat pozwala na preferencje podatkowe

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który posiada certyfikat rezydencji, może w niektórych przypadkach skorzystać z preferencji podatkowych lub zwolnienia z opodatkowania. Certyfikat wydają urzędy skarbowe.

Certyfikat rezydencji to dokument poświadczający miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w danym kraju.

Zdaniem ekspertów PricewaterhouseCoopers, od certyfikatu w wielu przypadkach zależy możliwość skorzystania z preferencji podatkowych.

Na przykład od 1 stycznia 2009 r. małżonkowie, niebędący rezydentami podatkowymi w Polsce, którzy będą chcieli złożyć małżeński PIT w polskim urzędzie skarbowym, do zeznania rocznego będą musieli dołączyć certyfikat.

Certyfikat, czyli co

REKLAMA

Certyfikat rezydencji to zaświadczenie o miejscu siedziby bądź zamieszkania podatnika dla celów podatkowych, wydawane przez właściwy organ administracji skarbowej państwa miejsca siedziby bądź zamieszkania podatnika. Jak tłumaczy Joanna Skibicka, konsultant w PricewaterhouseCoopers, w przepisach polskich ustaw podatkowych brak uregulowań co do formy certyfikatu rezydencji.

Powinien on jednak przede wszystkim zawierać informację o tym, że podatnik jest rezydentem podatkowym państwa, którego organ podatkowy wystawia certyfikat, czyli że w tym państwie podlega on opodatkowaniu od wszystkich swoich dochodów, a ponadto datę wydania, okres, którego dotyczy, dane identyfikujące podatnika, podpis i/lub pieczęć urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Urzędy skarbowe mogą żądać tłumaczenia przysięgłego dokumentu wydanego przez organy administracji skarbowej innych państw - ostrzega Joanna Skibicka.

Dodaje, że w praktyce mogą pojawić się wątpliwości dotyczące ważności certyfikatów rezydencji oraz częstotliwości ich aktualizacji. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów oraz zdecydowanej większości organów podatkowych, taki dokument należy uzyskiwać corocznie.

- Pojawiły się też poglądy, zgodnie z którymi certyfikat potwierdza istnienie (trwanie) określonego stanu faktycznego, wobec tego zachowuje on aktualność, dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny - stwierdza Joanna Skibicka.

Niezbędne dokumenty

REKLAMA

Certyfikat rezydencji spełnia głównie funkcję dokumentacyjną. Według Joanny Skibickiej zobowiązanie do przedłożenia certyfikatu płatnikowi pojawia się m.in. przy poborze podatku dochodowego i spoczywa na podatnikach będących rezydentami państw, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Przedstawienie przez nierezydenta certyfikatu gwarantuje prawo zastosowania stawki podatkowej, najczęściej preferencyjnej, wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a nawet nieopodatkowania dochodu - podkreśla ekspert z PricewaterhouseCoopers.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT ekspert wylicza rodzaje dochodów, w przypadku których jest możliwe opodatkowanie według stawki preferencyjnej, tzn. niższej niż przewidziana w polskiej ustawie: wynagrodzenia osób fizycznych za świadczone w Polsce usługi (np. doradcze, księgowe, prawne, reklamowe), opłaty za udostępnienie praw autorskich, dywidendy, dochody z odsetek, należności licencyjne, a także dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zaświadczenie z Polski

W Polsce certyfikat rezydencji jest wydawany na wniosek podatnika składany na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Jak podaje nam Katarzyna Rzeżnicka, doradca podatkowy, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers, z wnioskiem o wydanie certyfikatu rezydencji podatnik powinien wystąpić do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawach podatku dochodowego.

- Od 1 lipca 2005 r. obowiązuje urzędowy wzór certyfikatu rezydencji - formularz CFR-1 lub CFR-2 w przypadku zaświadczenia o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce osoby fizycznej osiągającej przychody/dochody z oszczędności/faktycznego odbiorcy. Nie ma natomiast urzędowego wzoru wniosku o wydanie certyfikatu rezydencji - wyjaśnia Katarzyna Rzeżnicka.

Podpowiada, że wniosek taki sporządza sam podatnik. Wniosek o wydanie certyfikatu powinien zawierać dane niezbędne do wypełnienia formularza CFR-1, tj. dane identyfikacyjne podatnika (w tym numer NIP), wskazanie okresu, za jaki ma być wydany, a także informację, na podstawie przepisów której umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania certyfikat ma zostać wydany. Podatnik występujący o wydanie certyfikatu do wniosku o jego wydanie załącza również potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

- Certyfikat rezydencji (formularz CFR-1) powinien zostać wydany bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. W przypadku formularza CFR-2 organ podatkowy ma na jego wydanie dwa miesiące od dnia złożenia wniosku - argumentuje Katarzyna Rzeżnicka.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Certyfikaty w UE - koszty i terminy wydania

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA