REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokator musi dbać o wynajmowany lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lokator ma obowiązek wykonywać bieżące remonty w swoim mieszkaniu. Natomiast obowiązek prowadzenia poważnych napraw i remontów obciąża właściciela.

Wiele osób uważa, że wynajmowanie mieszkania od prywatnego właściciela lub gminy zwalnia go z obowiązku dbania o lokal. Nic bardziej błędnego. To właśnie najemca ma obowiązek utrzymywać we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym lokal, który wynajmuje, oraz pomieszczenia, których ma prawo używać.

Zakaz dewastacji

Lokator wynajmujący mieszkanie musi też chronić zamieszkiwany przez siebie lokal przed dewastacją i uszkodzeniami części budynku przeznaczone do wspólnego użytku. Chodzi tu przede wszystkim o windy, zsypy, klatki schodowe, korytarze i inne pomieszczenia gospodarcze, a także o otoczenie budynku. Jednocześnie na swój koszt w wynajmowanym mieszkaniu musi wykonywać bieżące remonty oraz dokonywać konserwacji wyposażenia. Obciąża go także naprawa i konserwacja podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych, kafelków na ścianach, okien, drzwi, wbudowanych mebli, malowanie i tapetowanie oraz naprawa uszkodzeń tynków, ścian i sufitów, a także malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych. Wynika z tego, że taka osoba korzystająca z mieszkania nie może traktować takiego lokalu jak pokoju hotelowego, nie dbając o bieżącą konserwację.

Na koszt lokatora

Lokator wynajmujący mieszkanie powinien wiedzieć, że niektóre zużyte elementy wyposażenia powinien też wymienić na swój koszt. Taki obowiązek dotyczy lokalu, w którym na przykład są wbudowane meble, zużyte elementy pieców węglowych i akumulacyjnych. Lokatora obciąża również naprawa i konserwacja trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych, elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków, umywalek wraz z syfonami, baterii oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą. Musi wprawdzie naprawić osprzęt i zabezpieczenia instalacji elektrycznej, ale nie ma obowiązku wymieniać przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej. Natomiast centralne ogrzewanie zainstalowane na koszt wynajmującego naprawia i konserwuje. Gdyby zaś zostało zainstalowane na koszt najemcy, obciążają go również koszty jego wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

Lokator wynajmujący mieszkanie musi dbać o stan techniczny lokalu. Natomiast właściciel ponosi koszty utrzymania budynku

Gdyby podczas korzystania z mieszkania wystąpiła niedrożność przewodów odpływowych, to wówczas najemca musi ją niezwłocznie usunąć. Powinien je również konserwować i naprawiać na odcinku aż do pionów zbiorczych.

Obowiązki właściciela

REKLAMA

Właściciel ma obowiązek wynająć mieszkanie ze sprawnie działającą instalacją i urządzeniami. Obciąża go też ich wymiana oraz poważne remonty. Zapewnienie sprawnie działającej instalacji i urządzeń związanych z budynkiem należy do obowiązków wynajmującego. Musi on zapewnić najemcy korzystanie z wody, gazu, ciepła, prądu, wind oraz innych instalacji i urządzeń, które stanowią wyposażenie lokalu oraz budynku. Zanim wynajmie mieszkanie, musi wymienić zużyte elementy wyposażenia mieszkania, jakie zostały po poprzednim lokatorze.

Przed wydaniem mieszkania najemcy warto sporządzić protokół, w którym obie strony określą stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji oraz urządzeń. Na podstawie tego protokołu będą mogły się rozliczyć przy zwrocie lokalu. Wynajmujący może się wówczas domagać od najemcy, aby odnowił lokal i dokonał w nim obciążających go napraw oraz zwrócił równowartość zużytych elementów wyposażenia technicznego, które znajdowały się tam w chwili wydania lokalu najemcy. Chodzi tu o trzony kuchenne, kuchnie, grzejniki gazowe, elektryczne i węglowe do wody przepływowej, zlewozmywaki i umywalki razem z syfonami, baterie, zawory czerpalne, wanny, brodziki i misy klozetowe.

REKLAMA

Właściciel obiektu ma obowiązek wykonywać naprawy budynku oraz pomieszczeń i urządzeń, które służą do wspólnego użytku mieszkańców. Powinien je również utrzymywać w należytym stanie, porządku i czystości, a w razie uszkodzeń przywrócić do poprzedniego stanu. Wykonać naprawy musi nawet wówczas, gdy dewastacji dokonał najemca. W tym przypadku jednak najemca musi pokryć straty powstałe z jego winy.

Może się na przykład zdarzyć, że lokator zdemontuje windę. Wtedy naprawy dokonuje właściciel, ale kosztami obciąża lokatora. Oprócz tego obciąża go też naprawa i wymiana wewnętrznej instalacji wodociągowej, gazowej i ciepłej wody. Nie musi jednak wymieniać armatury. Natomiast naprawia i wymienia wewnętrzną instalację kanalizacyjną, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalację elektryczną i antenę zbiorczą (ale z wyjątkiem osprzętu). Dokonuje również wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych oraz tynków.

W razie awarii w lokalu trzeba go niezwłocznie udostępnić ekipie dokonującej napraw. W razie nieobecności osoby korzystającej z niego spółdzielnia ma prawo wejść tam z policją i strażą pożarną.

Opłaty za budynek

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Właściciel we wspólnocie mieszkaniowej sam dokonuje remontów swojego mieszkania. Ponosi też koszty związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Uiszcza co miesiąc opłaty, płatne z góry do dziesiątego dnia każdego miesiąca. Są to zaliczki na pokrycie kosztów zarządu. Z odprowadzanej przez niego na ten cel co miesiąc kwoty pokrywane są koszty bieżących i generalnych remontów, np. klatek schodowych, strychów, piwnic, korytarzy, wind, suszarni i innych części budynku, z których wszyscy właściciele mieszkań korzystają. Natomiast na żądanie zarządu wspólnoty musi zezwolić na wstęp do swojego mieszkania zawsze, gdy jest to konieczne do przeprowadzenia konserwacji albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej. Musi też udostępnić swój lokal, gdyby to było potrzebne do przeprowadzenia prac związanych z wyposażeniem budynku albo innych lokali w dodatkowe instalacje.

Awaria w lokalu

Zdarza się, że awaria w mieszkaniu powstaje podczas nieobecności osoby z niego korzystającej. Wówczas spółdzielnia ma prawo wejść do tego lokalu nawet podczas jej nieobecności. Powinna jednak to zrobić w obecności funkcjonariusza policji, a gdy zachodzi taka potrzeba, to również przy udziale straży pożarnej. Takie same uprawnienia ma spółdzielnia wówczas, gdy osoba korzystająca z lokalu odmawia udostępnienia go w celu usunięcia awarii. W takim przypadku jednak na spółdzielni ciążą dodatkowe obowiązki. Gdy dojdzie do otwarcia mieszkania podczas nieobecności pełnoletniej osoby korzystającej z niego, to wówczas spółdzielnia musi zabezpieczyć mieszkanie oraz znajdujące się tam rzeczy. Zabezpiecza je aż do czasu przybycia tej osoby. Z czynności zabezpieczających należy sporządzić protokół.

Osoba korzystająca z lokalu ma obowiązek udostępnić go spółdzielni nie tylko w razie awarii, lecz również po to, aby można było dokonać okresowego albo doraźnego przeglądu stanu wyposażenia technicznego i ustalenia zakresu niezbędnych prac, a także ich wykonania. Lokal udostępnia się również po to, aby wykonać w nim konieczne roboty, gdy lokal lub budynek wymagają remontu albo przebudowy. W tym przypadku jednak spółdzielnia musi wcześniej ustalić termin, w którym ekipa remontowa będzie mogła wejść do mieszkania.

Gdyby zaś remont wymagał opróżnienia mieszkania, to osoby, które z niego korzystają, powinny na żądanie oraz na koszt spółdzielni przenieść się do lokalu zamiennego. Będą tam przebywały przez okres trwania remontu, ale nie dłużej niż przez 12 miesięcy. Okres ten musi być wcześniej ściśle oznaczony.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykładowe koszty remontu mieszkania

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co z orzeczeniem? [LISTA]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności często zastanawiają się nad tym, z jakiego rodzaju form wsparcia mogą korzystać. Na jakie przywileje w pracy można liczyć? Ile wynosi dofinansowanie z PFRON w 2025 r.? Jakie zasiłki z MOPS przysługują z orzeczeniem? Oto najważniejsze świadczenia i aktualne kwoty!

Dłużnik nie płaci? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze i zacząć działać

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, może napotkać problemy płatnicze, dotykające go bezpośrednio lub pojawiające się w wyniku współpracy z kontrahentem, którego stabilność finansowa uległa zachwianiu. Czy istnieją sygnały, które wysyła nasz partner biznesowy, mówiące o tym, że oczekiwana wpłata nigdy nie nastąpi?

REKLAMA