REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest gwarancja na auto z zagranicy

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowe auta importowane poza oficjalną siecią stanowią już około 8% sprzedaży w salonach. Uznanie gwarancji na auto z zagranicy rodzimi importerzy uzależniają od wielu wymogów.

 

Rośnie rynek nowych lub stosunkowo nowych aut sprowadzanych z zagranicy. Według danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w maju tego roku sprowadziliśmy prawie 3,2 tys. sztuk aut z rocznika 2007/2008. W ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku sprowadzono do Polski 7095 takich aut.

To problem dla rodzimych dealerów, bo stanowi to 8,2 proc. sprzedaży samochodów nowych w tym okresie. Co prawda, nie ma szczegółowych danych, ile z nich było zupełnie nowych, kupionych w zagranicznych salonach, ale można zakładać, że to około połowy tej liczby. Do niedawna Samar w ogóle nie wyodrębniał takiej kategorii, ale teraz zaczęła być ona istotna.

Komisja wyławia różnice

REKLAMA

Skąd taki wzrost prywatnego importu nowych aut? Okazuje się, że w ramach UE można znaleźć tańsze oferty niż w polskich salonach. W tym roku Komisja Europejska ogłosiła raport Ceny aut w krajach UE, z którego wynika, że po uwzględnieniu podatków ceny niektórych modeli są wyższe niż w Polsce. Dotyczy to wszystkich krajów UE, a rozpiętość w cenach między krajami, gdzie dany model jest najtańszy i najdroższy, wynosi około 15-20 proc.

Jednak, jak widać z porównania, np. zakup auta w niemieckim salonie nie zawsze będzie opłacalny. Skąd więc rynkowe tańsze oferty? Trzeba pamiętać, że przygotowując to zestawienie opieraliśmy się na danych KE, która korzysta z rekomendowanych cen producenta, czyli bez wszelkich opustów.

Dla Polski przyjęliśmy cenę brutto, czyli z podatkiem VAT. W przypadku Niemiec przyjęliśmy cenę netto, bo taką będzie płacił polski nabywca, który zadeklaruje, że miejscem kraju rejestracji będzie Polska. Do tej kwoty doliczyliśmy najpierw akcyzę i następnie podatek VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po podsumowaniu okazuje się, że opierając się na cenach z unijnego porównania uzyskaliśmy wyniki, które pokazały, że samodzielne sprowadzenie auta nie zawsze jest tańsze.

Szukanie okazji

Skąd więc rozwój firm, które trudnią się sprowadzeniem nowych aut i wzrost liczby aut kupowanych w salonach? Takie firmy mają doskonałą orientację, gdzie znaleźć atrakcyjne auto danej marki i kupić z dużym upustem dealerskim.

REKLAMA

- Tego typu firmy zyskują głównie dzięki różnicom kursowym, przy czym dotyczy to głównie aut sprowadzanych z rynku amerykańskiego, bo korzysta się ze słabego kursu dolara, choć ostatnio dotyczy to też rynku unijnego w związku z umocnieniem się złotego wobec euro - wyjaśnia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Dodaje, że tego typu brokerzy mają dobre oferty, ale głównie na wybrane, konkretne modele, które udało im się znaleźć w ramach jakichś promocji (np. modele z ekspozycji czy z poprzednich roczników), wynegocjować spore upusty za zakup hurtowy.

- Dlatego w tego typu firmach nie można wybierać np. koloru auta czy tapicerki, bo są to zwykle pojedyncze egzemplarze - dodaje Jakub Faryś.

Według niego rynek takich brokerów istnieje w Europie i w Polsce i będzie istniał, ale nigdy nie zdobędzie dwucyfrowego udziału w rynku.

Nieuczciwa konkurencja

Ale okazuje się, że tacy legalnie działający brokerzy, którzy są konkurencją dla rodzimych dealerów, sami mają konkurentów, z którymi nie mogą rywalizować nie łamiąc prawa. Potrafią tak zorganizować transakcję np. na rynku niemieckim lub już na etapie sprowadzenia auta do Polski, że pozwala im to ominąć zarówno VAT, jak i akcyzę. Dzięki temu potrafią zaoferować takie auto o 20-30 proc. taniej.

Trzeba jednak uważać, bo po pierwsze uparty urzędnik lub policjant może próbować wykazać, że kupując auto o tyle taniej, musieliśmy wiedzieć, że dokonano jakiegoś przestępstwa. W praktyce może być to trudne, ale nie niemożliwe. Dodatkowo takie auto ma niejasną historię pochodzenia, co wpływa np. na problemy z honorowaniem gwarancji. Trzeba też pamiętać, że ubezpieczyciele mają w warunkach ubezpieczeń AC zapis, że nie wypłacą odszkodowania np. za kradzież czy rozbicie pojazdu, jeśli został on wprowadzony nielegalnie na polski obszar celny.

Gwarancyjne problemy

Problemy z gwarancją zgłaszają też legalnie działające firmy importujące nowe auta.

- W Polsce nadal zdarzają się przypadki niehonorowania gwarancji wystawionej przez dealera na terenie UE. Importerzy uzasadniają ten fakt m.in. źle wypełnioną książką serwisową czy rozbieżnością w datach zakupu auta i uruchomienia gwarancji - mówi Bartłomiej Daniluk z firmy doradztwa gospodarczego Market Analyst & Creative Studio.

W ten sposób importerzy łamią prawo klientów do zakupu auta od niezależnych importerów w niższej cenie niż w autoryzowanej sieci sprzedaży w Polsce, a także bezpłatnej obsługi serwisowej na terenie Unii Europejskiej, o czym wyraźnie mówi broszura do rozporządzenia komisji (WE) nr 1400/2002 z 31 lipca 2002 r.

Z sondy wśród oficjalnych importerów wynika, że klienci przestrzegający procedur nie powinni mieć problemu z uznaniem takiej gwarancji przez polskich dealerów.

- Muszą być przestrzegane warunki gwarancji oraz zalecenia dotyczące obsługi lub przeglądów. Właściciel powinien mieć także oryginalnie wypełnioną zgodnie z warunkami gwarancji książkę gwarancyjną - mówi Wojciech Osoś z General Motors Poland.

Ważne wymogi

Problem tkwi w szczegółach, czyli wymogach dotyczących właściwego wypełnienia gwarancji.

- Dealerzy w Państwach Wspólnoty zwyczajowo załączają tylko tzw. sticker potwierdzający uruchomienie gwarancji z pieczątką. U nas dodatkowo zamieszcza się dane klienta finalnego plus pieczątkę w książce gwarancyjnej. Pytanie tylko, po co, jeżeli gwarancja jest przypisana do auta, a nie do właściciela, a każda książka gwarancyjna zawiera ten sam tekst - mówi Bartłomiej Daniluk.

Dodatkowym wymogiem bywa też konieczność zarejestrowania zagranicznej gwarancji w polskiej bazie danych.

- Za pośrednictwem ASO Citroën w Polsce należy przekazać komplet dokumentów, na podstawie których auto zostanie wpisane do bazy gwarancyjnej - mówi Marek Nawarecki z Citroëna.

Dodaje, że wśród tych dokumentów jest wniosek o wprowadzenie do polskiej bazy, wraz z informacją o przebiegu potwierdzonym przez ASO. Do tego potrzebna jest opinia na temat stanu technicznego pojazdu. Niezbędna jest też dokumentacja potwierdzająca fakt zakupu auta, np. kopia tłumaczenia faktury zakupu za granicą, kopie dokumentów potwierdzających legalne sprowadzenie auta do kraju (np. opłacenie akcyzy), oczywiście kopia dowodu rejestracyjnego z Polski i kopia pierwszej strony książki gwarancyjnej. Jeśli auto jest używane, konieczne będą też kopie stron z informacjami o przeglądach.

Niektóre firmy mają centralne bazy danych i wtedy procedura jest nieco łatwiejsza.

- Klient posiadający fakturę VAT zakupu oraz właściwie wypełnioną książkę gwarancyjną składa w Polsce wniosek o potwierdzenie rejestracji gwarancji w kraju pochodzenia pojazdu. Po potwierdzeniu zarejestrowania gwarancji klient może dokonywać przeglądów i napraw w polskiej sieci ASO - mówi Łukasz Oster z Suzuki w Polsce.

Import nowych aut z Unii Europejskiej

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

GP RADZI

Chcę kupić auto za granicą, ale obawiam się, czy eurogwarancja będzie uznana w Polsce. Co zrobić w razie problemów?

Generalnie przy zakupie zgodnym ze wszystkimi procedurami nie powinno być problemu. Niestety z ankiety GP, przeprowadzonej wśród większych importerów aut, wynika, że wymogi w tym zakresie są bardzo różne. Dlatego przed zakupem auta za granicą warto skonsultować się z rodzimym importerem i zapytać o wymogi dotyczące uznawania eurogwarancji. Z tymi informacjami trzeba udać się do firmy pomagającej przy sprowadzeniu auta, żeby upewnić się, że kupując je dla klienta, zarejestrowali właściwie gwarancję. Choć rzeczywiście czasem niektóre wymogi można uznać za nadmierne, to późniejsze wyjaśnianie wątpliwości może okazać się zbyt kłopotliwe, choć generalnie prawo stoi po stronie klienta. Przy bezpośrednim zakupie auta nie powinno być problemu z ewentualnym uzupełnianiem danych u zagranicznego dealera. Często sami sprzedawcy, polski i zagraniczny, mogą sami wymienić się potrzebnymi informacjami.

Czy jeśli kupuję auto w kraju, w którym obowiązuje dłuższa gwarancja, to w Polsce będzie miała zastosowanie polska czy zagraniczna gwarancja?

Niestety będzie to gwarancja oparta na polskich warunkach. Głównie dlatego, że dłuższe okresy gwarancyjne są zwykle organizowane w ramach specjalnych dodatkowych programów dedykowanych tylko na dany rynek. Często są to zresztą gwarancje wydawane nie na ryzyko producenta, ale np. ubezpieczyciela.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA