Czy od umowy zlecenia zawsze trzeba płacić składki
REKLAMA
Nie
REKLAMA
Jeżeli pracodawca z własnym pracownikiem zawrze umowę zlecenia, która będzie wykonywana w ramach prowadzonej działalności (przychód z tej umowy z podatkowego punktu widzenia będzie traktowany jak przychód z działalności), to od umowy tej nie powinny być opłacane składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
REKLAMA
Za pracownika w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uważa się oprócz osoby wykonującej pracę na podstawie stosunku pracy także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Zatem za osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, która z własnym pracodawcą zawiera umowę zlecenia, składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne są naliczane od zsumowanego przychodu, jaki ta osoba osiąga, zarówno z umowy o pracę, jak i umowy zlecenia.
Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania do osoby, która wykonuje umowę cywilnoprawną w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Uzyskiwany z umowy zlecenia przychód jest wówczas przychodem osiąganym w związku z prowadzoną działalnością. Od wypłacanych należności zleceniodawca nie potrąca wówczas zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż jest to przychód z prowadzonej działalności. Jeżeli więc pracodawca z własnym pracownikiem zawiera umowę zlecenia i przedmiot tej umowy pokrywa się z przedmiotem prowadzonej działalności oraz z podatkowego punku widzenia przychód ten jest traktowany jako przychód z działalności, od umowy zlecenia nie powinny być naliczane żadne składki. Wówczas mamy do czynienia z dwoma tytułami do ubezpieczeń - umową o pracę oraz działalnością gospodarczą. Jeżeli z umowy o pracę pracownik osiąga co najmniej minimalne wynagrodzenie, z działalności ubezpieczenia emerytalne i rentowe mają charakter dobrowolny, a obowiązkowa jest wyłącznie składka na ubezpieczenie zdrowotne.
Natomiast w przypadku, gdy pracownik równocześnie prowadzi działalność gospodarczą i z własnym pracodawcą zawiera umowę zlecenia, której przedmiot jest inny niż przedmiot prowadzonej działalności, składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne są naliczane od zsumowanego przychodu z umowy o pracę oraz umowy zlecenia.
MICHAŁ JAROSIK
ekspert od ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego
PODSTAWA PRAWNA
Art. 8 ust. 2a, art. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.).
REKLAMA