REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za wyłudzenie pieniędzy od fiskusa

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy wprowadzając w błąd fiskusa, oczekują nienależnego zwrotu części VAT na materiały budowlane, sporo ryzykują. Co grozi za wyłudzenie pieniędzy od urzędu skarbowego?

 

Osoby fizyczne, które po 30 kwietnia 2004 r. poniosły koszty zakupu materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, mogą odzyskać część wydatków poniesionych na ten cel, jeżeli złożą w urzędzie skarbowym odpowiedni wniosek. Indywidualnym inwestorom, którzy wprowadzają w błąd organy podatkowe i narażają fiskusa na nienależny zwrot wydatków, grożą sankcje karne skarbowe, z karą pozbawienia wolności włącznie.

Neutralizacja skutków podwyżki

System rekompensat stworzony dla osób fizycznych - nabywców materiałów budowlanych - neutralizuje skutki podwyżki od 1 maja 2004 r. stawki VAT na materiały budowlane z 7 do 22 proc., której efektem był wzrost kosztów realizacji inwestycji mieszkaniowych systemem gospodarczym. Zasady zwrotu reguluje ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Przypomnijmy, że fiskus zwraca część VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych osobom fizycznym, które nie są podatnikami VAT i nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Prawo do zwrotu przysługuje indywidualnym inwestorom, którzy posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy - prawo budowlane albo tytuł prawny do budynku lub lokalu - w przypadku remontu. Jeżeli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę, warunkiem zwrotu jest posiadanie takiego pozwolenia. Zwrot VAT jest limitowany. Wysokość limitu oraz przysługującą kwotę zwrotu podatnik oblicza samodzielnie zgodnie z ustawowymi wytycznymi. Limit zwrotu jest odnawialny i dotyczy okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku.

Zwrot części wydatków przysługuje tylko osobom, które poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, wystawionymi od 1 maja 2004 r. Wykaz faktur podatnik musi dołączyć do wniosku o zwrot.

PRZYKŁAD: PIĘCIOLETNI LIMIT ZWROTU

Pan Jacek w 2006 roku zakończył trwającą trzy lata budowę domu. Inwestycja była realizowana systemem gospodarczym. Podatnik w styczniu 2007 r. złożył wniosek o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych i otrzymał zwrot. W kwietniu 2008 r. podatnik wyremontował mieszkanie.

W związku z poniesionymi wydatkami zamierza złożyć kolejny wniosek o rekompensatę pozostałej części wydatków. Musi jednak pamiętać, że pięcioletni okres dla limitu przysługującego mu zwrotu VAT jest liczony od daty pierwszego złożonego wniosku, czyli w tym wypadku złożonego w 2007 roku. Jeżeli podatnik cały limit zwrotu wykorzystał w ramach pierwszego wniosku, kolejny będzie mógł złożyć dopiero po upływie pięciu lat.

Ustawodawca, regulując zasady zwrotu VAT, wprowadził jednocześnie do kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.) nowy przepis sankcjonujący działania mające na celu wyłudzenie zwrotu. Zgodnie z art. 76a k.k.s. osoba, która przez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ narażając na nienależny zwrot wydatków na materiały budowlane, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie.

Kary za przestępstwa skarbowe

W 2008 roku najniższa stawka dzienna za przestępstwo karne skarbowe wynosi 37,53 zł, natomiast najwyższa - 15 012 zł. Oznacza to, że nieuczciwemu inwestorowi może grozić ka- ra grzywny w wysokości od 375,30 zł (najniższa liczba stawek dziennych wynosi 10) do 10 808 640 zł (najwyższa liczba stawek dziennych wynosi 720).

Przepis art. 76a k.k.s. w par. 2 wprowadza również uprzywilejowany typ przestępstwa ze względu na małą wartość kwoty narażonej na nienależny zwrot. W takiej sytuacji nieuczciwemu podatnikowi grozi jedynie kara grzywny do 720 stawek dziennych. Nie można natomiast orzec wobec niego kary pozbawienia wolności. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym przez pojęcie mała wartość należy rozumieć wartość, która w czasie popełnienia czynu zabronionego nie przekracza dwustukrotnej wartości minimalnego wynagrodzenia. Wskaźnik ten w 2008 roku wynosi 1126 zł, zatem według przepisu przewidującego łagodniejszy typ przestępstwa będzie odpowiadał sprawca, który naraził urząd skarbowy na nienależny zwrot VAT w wysokości nieprzekraczającej 225 200 zł.

Osoba, która wprowadziła w błąd organ podatkowy i w konsekwencji naraziła go na nienależny zwrot wydatków związanych w budownictwem mieszkaniowym, może podlegać karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Dotyczy to przypadków, gdy kwota narażona na nienależny zwrot nie przekracza ustawowego progu, czyli granicy pomiędzy wykroczeniem a przestępstwem karnym skarbowym. W tym roku ustawowy próg wynosi 5630 zł. Wysokość kary grzywny za wykroczenie skarbowe w 2008 roku może wynosić od 112,6 zł do 22 520 zł. W przypadku jednak, gdy kara zostaje nałożona w drodze mandatu karnego przez urząd skarbowy, jej wysokość nie może przekroczyć 2252 zł.

PRZYKŁAD: KOREKTA WNIOSKU

Podatnik zorientował się, że w złożonym wniosku o zwrot VAT niesłusznie uwzględnił fakturę na zakup materiałów związanych z remontem mieszkania wystawioną w marcu 2004 r. oraz dwie faktury na zakup materiałów budowlanych, które jeszcze przed 1 maja 2004 r. były opodatkowane 22-proc. stawką VAT. W takim wypadku istnieje możliwość skorygowania wniosku. Taka korekta polega na uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku wcześniej złożonego, poprzez złożenie nowego wniosku z ponownym wyliczeniem kwoty zwrotu. Z możliwości korekty mogą także korzystać m.in. podatnicy, którzy z różnych przyczyn nie uwzględnili w dołączonym wykazie wszystkich faktur objętych zwrotem bądź odwrotnie - zorientowali się, że uwzględnili we wniosku fakturę, która nie powinna się w nim znaleźć.

W przypadku, gdy składana korekta wiąże się wyłącznie z rezygnacją z faktur poprzednio ujętych w dołączonym do wniosku wykazie faktur, podatnik nie musi sporządzać nowego wykazu w całości. Wystarczy, że składając korektę poinformuje o pozycjach, które zostały wycofane. Podobnie będzie w sytuacji uzupełnienia wniosku o nowe, pominięte lub zapomniane wcześniej pozycje. Również w tej sytuacji podatnik nie musi sporządzać nowego wykazu faktur w całości. Wystarczy, że składając korektę dołączy uzupełnienie poprzednio złożonego wykazu o nowe pozycje, a w samej korekcie poinformuje o ich dodaniu. Podatnicy, którzy korzystają z gotowych zwrotów wniosków opracowanych przez Ministerstwo Finansów (VZM-1 wraz z załącznikami o symbolach VZM-1/A oraz VZM-1/B), mogą to uczynić w części Dodatkowe informacje.

Kodeks karny skarbowy sankcjonuje wprowadzenie w błąd organu podatkowego, które w efekcie powoduje narażenie fiskusa na nienależny zwrot wydatków na materiały budowlane. Wprowadzenie w błąd zgodnie z brzmieniem przepisów może polegać na podaniu danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajeniu rzeczywistego stanu rzeczy. Oznacza to takie działanie (lub zaniechanie) podatnika, które skutkuje powstaniem rozbieżności między stanem faktycznym a jego wyobrażeniem w świadomości urzędnika organu podatkowego. W wyniku takiej rozbieżności musi powstać zagrożenie w postaci narażenia organu podatkowego na nienależny zwrot. Wprowadzenie w błąd może w szczególności polegać na podaniu nieprawdziwych danych, będących podstawą wyliczenia kwoty zwrotu.

Prawo do zwrotu części VAT na materiały budowlane dokumentowane jest fakturami potwierdzającymi poniesione wydatki. Wprowadzanie w błąd urzędu skarbowego będzie miało zatem miejsce np. w sytuacji, gdy podatnik posługuje się fałszywymi bądź przerobionymi fakturami.

Urząd zweryfikuje wniosek

Niebezpieczeństwo nienależnego zwrotu VAT powstanie także m.in. w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot wydatków na zakupy, których nie dokonał w związku z inwestycją mieszkaniową uprawniającą do zwrotu.

PRZYKŁAD: PODROBIONE FAKTURY

Podatnik w związku z budową domu złożył wniosek o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W celu uzyskania wyższego zwrotu posłużył się kilkoma podrobionymi fakturami. W części faktur przerobił natomiast datę ich wystawienia, tak aby mogły być objęte zwrotem. Takie działanie podatnika polegające na podaniu organowi podatkowemu danych niezgodnych z prawdą zagrożone jest karą grzywny lub pozbawienia wolności na podstawie art. 76a kodeksu karnego skarbowego. Dodatkowo, w przypadku faktur sfałszowanych (podrobionych) oraz przerobionych przez podatnika obok odpowiedzialności karnej skarbowej nie jest wykluczona również odpowiedzialność karna za przestępstwo fałszowania dokumentów na podstawie art. 270 kodeksu karnego.

Oczywiście w praktyce może zdarzyć się sytuacja, że podatnik przez pomyłkę wynikającą np. z niedostatecznej znajomości przepisów regulujących zasady zwrotu uwzględni we wniosku fakturę, która nie powinna się w nim znaleźć. W takim wypadku zawsze może dokonać korekty wcześniej złożonego wniosku.

Podatnik, który składa wniosek o zwrot wydatków, powinien wiedzieć, że urząd skarbowy na pewno go zweryfikuje oceniając zasadność zwrotu. W szczególności sprawdzony zostanie wykaz faktur złożony przez podatnika.

PRZYKŁAD: KARA GRZYWNY

Podatnik wykorzystał cały przysługujący w ciągu pięciu lat limit zwrotu VAT. Następny wniosek może złożyć dopiero za dwa lata. Ponieważ chciał szybciej odzyskać poniesione wydatki na zakup materiałów budowlanych, namówił brata, który nie realizował żadnej inwestycji mieszkaniowej, aby to on złożył wniosek o zwrot na podstawie kilkunastu pozostałych faktur. Wnioskowana kwota zwrotu wyniosła 80 tys. zł. Takie działanie naraża organ podatkowy na nienależny zwrot. Ponieważ jednak wnioskowana kwota jest małej wartości w rozumieniu przepisów kodeksu karnego skarbowego podatnikowi grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych.

Jeżeli urząd skarbowy w trakcie weryfikacji wniosku stwierdzi, że budzi on jakieś zastrzeżenia, np. uwzględnia faktury na wydatki, które nie są objęte zwrotem, z pewnością wezwie podatnika w celu złożenia wyjaśnień. Jeżeli okaże się, że podatnik próbował wprowadzić organ podatkowy w błąd i wyłudzić wyższy zwrot niż faktycznie mu się należał, urząd skarbowy ukarze nieuczciwego podatnika mandatem karnym. Dotyczy to przypadków wykroczenia, gdy okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości i sprawca wyraził zgodę na przyjęcie mandatu.

OD JAKICH INWESTYCJI JEST ZWROT VAT

O zwrot części wydatków mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, które poniosły wydatki w związku z inwestycją polegającą na:

- budowie budynku mieszkalnego,

- nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,

- remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

- Art. 76a ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 756 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA