REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za wyłudzenie pieniędzy od fiskusa

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy wprowadzając w błąd fiskusa, oczekują nienależnego zwrotu części VAT na materiały budowlane, sporo ryzykują. Co grozi za wyłudzenie pieniędzy od urzędu skarbowego?

 

Osoby fizyczne, które po 30 kwietnia 2004 r. poniosły koszty zakupu materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, mogą odzyskać część wydatków poniesionych na ten cel, jeżeli złożą w urzędzie skarbowym odpowiedni wniosek. Indywidualnym inwestorom, którzy wprowadzają w błąd organy podatkowe i narażają fiskusa na nienależny zwrot wydatków, grożą sankcje karne skarbowe, z karą pozbawienia wolności włącznie.

Neutralizacja skutków podwyżki

System rekompensat stworzony dla osób fizycznych - nabywców materiałów budowlanych - neutralizuje skutki podwyżki od 1 maja 2004 r. stawki VAT na materiały budowlane z 7 do 22 proc., której efektem był wzrost kosztów realizacji inwestycji mieszkaniowych systemem gospodarczym. Zasady zwrotu reguluje ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Przypomnijmy, że fiskus zwraca część VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych osobom fizycznym, które nie są podatnikami VAT i nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Prawo do zwrotu przysługuje indywidualnym inwestorom, którzy posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy - prawo budowlane albo tytuł prawny do budynku lub lokalu - w przypadku remontu. Jeżeli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę, warunkiem zwrotu jest posiadanie takiego pozwolenia. Zwrot VAT jest limitowany. Wysokość limitu oraz przysługującą kwotę zwrotu podatnik oblicza samodzielnie zgodnie z ustawowymi wytycznymi. Limit zwrotu jest odnawialny i dotyczy okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku.

Zwrot części wydatków przysługuje tylko osobom, które poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, wystawionymi od 1 maja 2004 r. Wykaz faktur podatnik musi dołączyć do wniosku o zwrot.

PRZYKŁAD: PIĘCIOLETNI LIMIT ZWROTU

Pan Jacek w 2006 roku zakończył trwającą trzy lata budowę domu. Inwestycja była realizowana systemem gospodarczym. Podatnik w styczniu 2007 r. złożył wniosek o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych i otrzymał zwrot. W kwietniu 2008 r. podatnik wyremontował mieszkanie.

W związku z poniesionymi wydatkami zamierza złożyć kolejny wniosek o rekompensatę pozostałej części wydatków. Musi jednak pamiętać, że pięcioletni okres dla limitu przysługującego mu zwrotu VAT jest liczony od daty pierwszego złożonego wniosku, czyli w tym wypadku złożonego w 2007 roku. Jeżeli podatnik cały limit zwrotu wykorzystał w ramach pierwszego wniosku, kolejny będzie mógł złożyć dopiero po upływie pięciu lat.

Ustawodawca, regulując zasady zwrotu VAT, wprowadził jednocześnie do kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.) nowy przepis sankcjonujący działania mające na celu wyłudzenie zwrotu. Zgodnie z art. 76a k.k.s. osoba, która przez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ narażając na nienależny zwrot wydatków na materiały budowlane, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie.

Kary za przestępstwa skarbowe

W 2008 roku najniższa stawka dzienna za przestępstwo karne skarbowe wynosi 37,53 zł, natomiast najwyższa - 15 012 zł. Oznacza to, że nieuczciwemu inwestorowi może grozić ka- ra grzywny w wysokości od 375,30 zł (najniższa liczba stawek dziennych wynosi 10) do 10 808 640 zł (najwyższa liczba stawek dziennych wynosi 720).

Przepis art. 76a k.k.s. w par. 2 wprowadza również uprzywilejowany typ przestępstwa ze względu na małą wartość kwoty narażonej na nienależny zwrot. W takiej sytuacji nieuczciwemu podatnikowi grozi jedynie kara grzywny do 720 stawek dziennych. Nie można natomiast orzec wobec niego kary pozbawienia wolności. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym przez pojęcie mała wartość należy rozumieć wartość, która w czasie popełnienia czynu zabronionego nie przekracza dwustukrotnej wartości minimalnego wynagrodzenia. Wskaźnik ten w 2008 roku wynosi 1126 zł, zatem według przepisu przewidującego łagodniejszy typ przestępstwa będzie odpowiadał sprawca, który naraził urząd skarbowy na nienależny zwrot VAT w wysokości nieprzekraczającej 225 200 zł.

Osoba, która wprowadziła w błąd organ podatkowy i w konsekwencji naraziła go na nienależny zwrot wydatków związanych w budownictwem mieszkaniowym, może podlegać karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Dotyczy to przypadków, gdy kwota narażona na nienależny zwrot nie przekracza ustawowego progu, czyli granicy pomiędzy wykroczeniem a przestępstwem karnym skarbowym. W tym roku ustawowy próg wynosi 5630 zł. Wysokość kary grzywny za wykroczenie skarbowe w 2008 roku może wynosić od 112,6 zł do 22 520 zł. W przypadku jednak, gdy kara zostaje nałożona w drodze mandatu karnego przez urząd skarbowy, jej wysokość nie może przekroczyć 2252 zł.

PRZYKŁAD: KOREKTA WNIOSKU

Podatnik zorientował się, że w złożonym wniosku o zwrot VAT niesłusznie uwzględnił fakturę na zakup materiałów związanych z remontem mieszkania wystawioną w marcu 2004 r. oraz dwie faktury na zakup materiałów budowlanych, które jeszcze przed 1 maja 2004 r. były opodatkowane 22-proc. stawką VAT. W takim wypadku istnieje możliwość skorygowania wniosku. Taka korekta polega na uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku wcześniej złożonego, poprzez złożenie nowego wniosku z ponownym wyliczeniem kwoty zwrotu. Z możliwości korekty mogą także korzystać m.in. podatnicy, którzy z różnych przyczyn nie uwzględnili w dołączonym wykazie wszystkich faktur objętych zwrotem bądź odwrotnie - zorientowali się, że uwzględnili we wniosku fakturę, która nie powinna się w nim znaleźć.

W przypadku, gdy składana korekta wiąże się wyłącznie z rezygnacją z faktur poprzednio ujętych w dołączonym do wniosku wykazie faktur, podatnik nie musi sporządzać nowego wykazu w całości. Wystarczy, że składając korektę poinformuje o pozycjach, które zostały wycofane. Podobnie będzie w sytuacji uzupełnienia wniosku o nowe, pominięte lub zapomniane wcześniej pozycje. Również w tej sytuacji podatnik nie musi sporządzać nowego wykazu faktur w całości. Wystarczy, że składając korektę dołączy uzupełnienie poprzednio złożonego wykazu o nowe pozycje, a w samej korekcie poinformuje o ich dodaniu. Podatnicy, którzy korzystają z gotowych zwrotów wniosków opracowanych przez Ministerstwo Finansów (VZM-1 wraz z załącznikami o symbolach VZM-1/A oraz VZM-1/B), mogą to uczynić w części Dodatkowe informacje.

Kodeks karny skarbowy sankcjonuje wprowadzenie w błąd organu podatkowego, które w efekcie powoduje narażenie fiskusa na nienależny zwrot wydatków na materiały budowlane. Wprowadzenie w błąd zgodnie z brzmieniem przepisów może polegać na podaniu danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajeniu rzeczywistego stanu rzeczy. Oznacza to takie działanie (lub zaniechanie) podatnika, które skutkuje powstaniem rozbieżności między stanem faktycznym a jego wyobrażeniem w świadomości urzędnika organu podatkowego. W wyniku takiej rozbieżności musi powstać zagrożenie w postaci narażenia organu podatkowego na nienależny zwrot. Wprowadzenie w błąd może w szczególności polegać na podaniu nieprawdziwych danych, będących podstawą wyliczenia kwoty zwrotu.

Prawo do zwrotu części VAT na materiały budowlane dokumentowane jest fakturami potwierdzającymi poniesione wydatki. Wprowadzanie w błąd urzędu skarbowego będzie miało zatem miejsce np. w sytuacji, gdy podatnik posługuje się fałszywymi bądź przerobionymi fakturami.

Urząd zweryfikuje wniosek

Niebezpieczeństwo nienależnego zwrotu VAT powstanie także m.in. w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot wydatków na zakupy, których nie dokonał w związku z inwestycją mieszkaniową uprawniającą do zwrotu.

PRZYKŁAD: PODROBIONE FAKTURY

Podatnik w związku z budową domu złożył wniosek o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W celu uzyskania wyższego zwrotu posłużył się kilkoma podrobionymi fakturami. W części faktur przerobił natomiast datę ich wystawienia, tak aby mogły być objęte zwrotem. Takie działanie podatnika polegające na podaniu organowi podatkowemu danych niezgodnych z prawdą zagrożone jest karą grzywny lub pozbawienia wolności na podstawie art. 76a kodeksu karnego skarbowego. Dodatkowo, w przypadku faktur sfałszowanych (podrobionych) oraz przerobionych przez podatnika obok odpowiedzialności karnej skarbowej nie jest wykluczona również odpowiedzialność karna za przestępstwo fałszowania dokumentów na podstawie art. 270 kodeksu karnego.

Oczywiście w praktyce może zdarzyć się sytuacja, że podatnik przez pomyłkę wynikającą np. z niedostatecznej znajomości przepisów regulujących zasady zwrotu uwzględni we wniosku fakturę, która nie powinna się w nim znaleźć. W takim wypadku zawsze może dokonać korekty wcześniej złożonego wniosku.

Podatnik, który składa wniosek o zwrot wydatków, powinien wiedzieć, że urząd skarbowy na pewno go zweryfikuje oceniając zasadność zwrotu. W szczególności sprawdzony zostanie wykaz faktur złożony przez podatnika.

PRZYKŁAD: KARA GRZYWNY

Podatnik wykorzystał cały przysługujący w ciągu pięciu lat limit zwrotu VAT. Następny wniosek może złożyć dopiero za dwa lata. Ponieważ chciał szybciej odzyskać poniesione wydatki na zakup materiałów budowlanych, namówił brata, który nie realizował żadnej inwestycji mieszkaniowej, aby to on złożył wniosek o zwrot na podstawie kilkunastu pozostałych faktur. Wnioskowana kwota zwrotu wyniosła 80 tys. zł. Takie działanie naraża organ podatkowy na nienależny zwrot. Ponieważ jednak wnioskowana kwota jest małej wartości w rozumieniu przepisów kodeksu karnego skarbowego podatnikowi grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych.

Jeżeli urząd skarbowy w trakcie weryfikacji wniosku stwierdzi, że budzi on jakieś zastrzeżenia, np. uwzględnia faktury na wydatki, które nie są objęte zwrotem, z pewnością wezwie podatnika w celu złożenia wyjaśnień. Jeżeli okaże się, że podatnik próbował wprowadzić organ podatkowy w błąd i wyłudzić wyższy zwrot niż faktycznie mu się należał, urząd skarbowy ukarze nieuczciwego podatnika mandatem karnym. Dotyczy to przypadków wykroczenia, gdy okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości i sprawca wyraził zgodę na przyjęcie mandatu.

OD JAKICH INWESTYCJI JEST ZWROT VAT

O zwrot części wydatków mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, które poniosły wydatki w związku z inwestycją polegającą na:

- budowie budynku mieszkalnego,

- nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,

- remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

- Art. 76a ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 756 z późn. zm.).

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA