REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znikną kolejki po bezpieczne podpisy

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Firmy zatrudniające ponad pięciu pracowników będą musiały kupić urządzenia do bezpiecznego podpisu dopiero po upływie ważności podpisów niekwalifikowanych wydawanych przez ZUS.

• Od 21 lipca tego roku firmy zatrudniające więcej niż pięciu pracowników, przekazując dokumenty do ZUS, będą musiały korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Czy rząd zamierza im pomóc?

- Nie przesuniemy wejścia w życie przepisu nakładającego taki obowiązek. Zależy nam jednak na tym, aby wszyscy przedsiębiorcy mogli zaopatrzyć się w bezpieczny podpis elektroniczny. Dlatego w zespole, w skład którego wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Gospodarki i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, rozważamy możliwość wprowadzenia okresu przejściowego.

• Co to oznacza w praktyce?

- Jedną z rozważanych przez zespół możliwości jest naturalna wymiana certyfikatów niekwalifikowanych na kwalifikowane, polegająca na zastępowaniu obecnie używanych podpisów na podpisy bezpieczne z chwilą utraty ważności tych pierwszych. ZUS raz na rok wszystkim firmom korzystającym z programu Płatnik wydaje certyfikaty niekwalifikowane. Miesięcznie - około 20 tys. takich podpisów. Certyfikaty ważne są przez rok, a po upływie tego terminu są odnawiane. Na przykład certyfikat niekwalifikowany wydany w styczniu 2008 r. będzie ważny do stycznia następnego roku. W okresie przejściowym firmy, które nie zdążą zakupić bezpiecznego podpisu, będą mogły korzystać z podpisów z niekwalifikowanym certyfikatem, wydanych przed 21 lipca 2008 r. aż do czasu wygaśnięcia ich ważności. Po upływie terminu ważności certyfikatu niekwalifikowanego przedsiębiorcy będą zobowiązani stosować w kontaktach z ZUS tylko bezpieczny podpis elektroniczny. Takie rozwiązanie spowoduje, że nie będzie godziny zero dla wszystkich firm. Proces przechodzenia od podpisu niekwalifikowanego do bezpiecznego odbywać się będzie w łagodny sposób.

• Obowiązek jednak pozostanie. Czy jest to konieczne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dokument elektroniczny podpisany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego jest równoważny pod względem skutków prawnych z dokumentem podpisanym własnoręcznie. Ma on uniwersalne zastosowanie i może być wykorzystywany do podpisywania dokumentów w kontaktach nie tylko z ZUS, natomiast podpisem z certyfikatem niekwalifikowanym wydanym przez ZUS można posługiwać się wyłącznie w kontaktach z tą instytucją. Zdaję sobie sprawę, że bezpieczny podpis elektroniczny nie ma jeszcze zbyt wielu zastosowań. Jestem jednak przekonany, że ich liczba będzie dynamicznie wzrastać. Przykładowo podmioty posiadające bezpieczny e-podpis będą mogły korzystać z procedur elektronicznych związanych z transgranicznym świadczeniem usług na terenie całej Unii Europejskiej. Już dzisiaj przedsiębiorcy mogą podpisać elektroniczne faktury, deklaracje podatkowe VAT, CIT, PIT. Obecnie przygotowywane są także nowe projekty ustaw, które rozszerzą możliwość wykorzystania bezpiecznego e-podpisu. Za jego pomocą będzie można uzyskać numer REGON oraz wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W tym przypadku nie będzie za to pobierana opłata.

• Firmy domagają się wprowadzenia e-pieczątek. Kiedy będzie można z nich korzystać?

- Przygotowujemy nowelizację ustawy o podpisie elektronicznym, która rozszerza katalog usług bazujących na technologii podpisu elektronicznego. Wprowadzi ona m.in. możliwość posługiwania się przez osoby prawne pieczęcią elektroniczną. Nowelizacja powinna być gotowa w II połowie roku. Jednak sama zmiana ustawy nie wystarczy do upowszechnienia e-podpisu. Równolegle musi następować wzrost liczby usług świadczonych drogą elektroniczną, w których będzie wykorzystywany podpis cyfrowy. Niezbędne są także działania informacyjne, wyjaśniające zalety jego stosowania oraz sposób użycia.n

Fot. Wojciech Górski

Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki. Absolwent Wydział Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Od 1999 do 2007 roku dyrektor Biura Teleinformatyki w Agencji Rynku Rolnego

Rozmawiała BOŻENA WIKTOROWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA