O czym pamiętać wykupując wycieczkę

Adam Ambroziewicz
rozwiń więcej
Jeżeli umowa o wycieczkę turystyczną nie zawiera odmiennych postanowień, to informacje dotyczące środka podróży czy standardu hotelu zawarte w folderze stają się elementem umowy.

Umowa o wycieczkę turystyczną jest umową mieszaną. Zawiera elementy kilku umów: o dzieło (realizacja określonego programu podróży), najmu (zakwaterowanie), przewozu (transport uczestników wycieczki), sprzedaży (wyżywienie uczestników) i przechowania (w odniesieniu do bagażu). W odpowiednim zakresie należy więc do umowy o podróż stosować przepisy tych umów.

Treść umowy

Umowę o wycieczkę może z konsumentem zawrzeć zarówno biuro podróży, jak i jego agent (art. 758 kodeksu cywilnego). Agent, o ile dołoży należytej staranności, nie odpowiada ani za wykonanie umowy przez biuro podróży, ani za ewentualne szkody poniesione przez konsumentów - uczestników wycieczki. Odpowiedzialność ponosi zatem biuro podróży. Ale może ono także samo występować w charakterze agenta innego podmiotu.

Artykuł 12 ustawy o usługach turystycznych (u.o.u.t.) określa zakres materiałów, jakie powinny się znaleźć w folderach (katalogach) biura podróży. Informacje te powinny zostać podane w sposób dokładny i zrozumiały, a zatem powinny być transparentne. Należą do nich m.in.: rodzaj, klasa, charakterystyka środka transportu, położenie, rodzaj i kategoria obiektu zakwaterowania według przepisów kraju pobytu, liczba i rodzaj posiłków. Materiały te powinny także zawierać informacje o podstawie prawnej umowy i konsekwencjach prawnych wynikających z umowy (a więc czy właściwe jest prawo polskie czy obce). W praktyce informacje te są zawarte w katalogach wraz z ogólnymi warunkami uczestnictwa. Warto zauważyć, iż ustawa nakazuje opisać standard obiektu zakwaterowania (hotelu) według przepisów kraju pobytu, który może się nie pokrywać z polskim.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 u.o.u.t. - jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w wyżej opisanych informacjach pisemnych stają się elementem umowy.

Kto odpowiada

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność organizatora turystki (biura podróży) z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, to została ona uregulowana w art. 11a u.o.u.t. Biuro podróży odpowiada nie tylko za własne działanie (zaniechanie), lecz stosownie do art. 474 k.c. za działania lub zaniechania osób, przy pomocy których usługę turystyczną wykonuje lub którym wykonanie tej usługi powierza (np. przewoźnik, hotel i jego personel). Organizator turystyki nie odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, tylko jeżeli zostało ono spowodowane wyłącznie przez: działanie lub zaniechanie klienta, działanie lub zaniechanie osób trzecich, nieuczestniczących w wykonaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań (zaniechań) nie można było przewidzieć ani uniknąć albo przez siłę wyższą.

Zgodnie z art. 11b ust. 3 u.o.u.t. biuro podróży może w umowach ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie usług w czasie trwania imprezy do dwukrotności ceny imprezy turystycznej względem każdego klienta. Nie może to jednak dotyczyć szkód na osobie. Oznacza to, że nieskuteczne są wszelkie ograniczenia odpowiedzialności biura podróży za uszczerbek na zdrowiu spowodowany jego działaniem (a także działaniem osób, którym biuro podróży powierza wykonanie umowy - np. zakładów zdrowotnych w kraju pobytu). W podobnej sprawie Sąd Najwyższy uznał, że biuro podróży jest obarczone odpowiedzialnością za brak odpowiedniego poziomu pomocy lekarskiej w Bułgarii (orzeczenie Sądu Najwyższego z 28 marca 1968 r., I CR 64/68, PUG nr 4 z 1969 r.).

Wzorce umowne

W umowach o usługę turystyczną szerokie zastosowanie mają regulaminy umowne (wzorce umów). Podlegają one kontroli sądowej zarówno w konkretnej sprawie, jak i kontroli abstrakcyjnej - w sprawie uznania wzorca za niedozwolony przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sąd ten w wyroku z 28 września 2006 r. (XVII Amc 6/2006, Gazeta Prawna 2007/64, s. A3) uznał za niedozwolone m.in. następujące klauzule umowne:

• w przypadku rezygnacji z przyczyn leżących po stronie klienta (...) klient zobowiązany jest do zapłacenia następujących opłat:

- 50 proc. ceny jednostkowej imprezy przy rezygnacji między 21 a 14 dniem przed datą rozpoczęcia imprezy,

- 80 proc. ceny jednostkowej imprezy przy rezygnacji między 13 a 4 dniem przed datą rozpoczęcia imprezy,

- 95 proc. ceny jednostkowej imprezy przy rezygnacji w terminie krótszym niż 4 dni przed datą rozpoczęcia imprezy.

W razie rezygnacji

Uznaje się, iż w przypadku rezygnacji przez klienta biuro podróży ma prawo potrącić rzeczywiście poniesione koszty. Powinno jednak przedstawić ich kalkulację. Innymi słowy nie może być to potrącenie automatyczne, nieuzależnione w żaden sposób od kosztów poniesionych przez biuro. Takie potrącenie bowiem to nic innego, jak ukryta i wygórowana kara umowna, o której mowa w przepisie art. 3853 pkt 17 k.c. Nie zmienia to jednak faktu, że na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy biuro podróży mogło już ponieść znaczącą większość kosztów. Cena wycieczki zawiera jednak także zysk organizatora (wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 2005 roku, XVII Amc 88/2004, LexPolonica nr 402262).

Reklamacja usługi

Zgodnie z art. 16b ust. 1 u.o.u.t. jeżeli w trakcie trwania imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonanie umowy, to powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz biuro podróży, w sposób odpowiedni. Kontrowersje wzbudza tutaj sposób i termin zgłaszania reklamacji. Bardzo trudno uznać za dopuszczalne często stosowane przez biura podróży ograniczenia składania reklamacji.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 27 października 2003 r. (XVII Amc 83/2003) nałożenie na klientów obowiązku składania pisemnej reklamacji pilotowi wycieczki w trakcie trwania imprezy i w dodatku w ciągu 24 godzin stanowi zakazaną klauzulę umowną (podobnie wyrok XVII Amc 137/2005). Takie postanowienie bowiem jest sprzeczne z art. 3853 pkt 2 k.c, zgodnie z którym nie powinno się ograniczać odpowiedzialności względem konsumenta za niewykonanie zobowiązania. Należy tu jeszcze wskazać, iż art. 16b ust. 1 u.o.u.t. nie określa formy reklamacji, choć warto pamiętać, iż ze względów dowodowych klient powinien mieć jej pisemne potwierdzenie. Po drugie, termin niezwłocznie należy rozumieć bez nieuzasadnionej zwłoki, a więc nawet w ciągu kilku dni po powrocie.

PRZYKŁAD

ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEWOŹNIKA

Klienci zawarli z biurem podróży umowę o wycieczkę rejsową po Morzu Śródziemnym i Oceanie Indyjskim. Rejs miał się rozpocząć w Barcelonie, do której konsumenci mieli się sami udać samolotem linii lotniczych. Bilety na lot kupili w biurze podróży, które występowało jako agent przewoźnika lotniczego. Ze względu na spóźnienie w przylocie do Barcelony nie zdążyli do portu i nie udali się w rejs. Odpowiedzialność ponosi zatem przewoźnik lotniczy, a nie biuro podróży, które występowało tu jedynie jako agent.

PRZYKŁAD

INFORMACJE Z FOLDERU

Zgodnie z opisem katalogowym obiektu zakwaterowania hotel miał być położony w odległości 100 metrów od plaży, a pokoje miały mieć widok na cichy ogród. W rzeczywistości hotel był położony 500 metrów od plaży, pomiędzy hotelem a plażą było strome wzniesienie, a widok z okna pokoju był tylko w części na ogród, w części zaś na ruchliwą ulicę. W omawianym przykładzie o ile nic innego nie wynika z podpisanej przez klienta umowy, odpowiednie informacje z katalogu stały się częścią umowy. Są zatem podstawą do roszczeń z tytułu jej nienależytego wykonania.

ADAM AMBROZIEWICZ

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.).

Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...