REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wystąpić o przeliczenie emerytury

Agata Rogulska

REKLAMA

Emeryt lub rencista, który znajdzie nowe dokumenty o swoich wynagrodzeniach, może w każdej chwili wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie świadczenia poprzez przeliczenie podstawy jego wymiaru.

 

W przypadku gdy nowe dokumenty poświadczające zarobki dotyczą okresów przypadających wyłącznie przed przyznaniem świadczenia, przeliczenie podstawy wymiaru emerytury lub renty z tytułu niezdolności możliwe jest na trzy sposoby. W każdym z nich nowo ustalony wskaźnik wysokości podstawy wymiaru musi być wyższy od ostatnio obliczonego. Gdy będzie niższy, ZUS wyda decyzję odmawiającą ponownego obliczenia wysokości świadczenia.

Przy ponownym ustaleniu podstawy wymiaru emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy (na podstawie art. 111 ustawy emerytalnej) jej wysokość oraz wysokość emerytury lub renty ustala się przy zastosowaniu kwoty bazowej ostatnio przyjętej do obliczenia świadczenia, a następnie podwyższa się ją w ramach wszystkich waloryzacji, jakie miały miejsce do dnia zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie tej podstawy.

Podstawa z tego samego okresu

REKLAMA

Emeryt lub rencista, który złoży wniosek o ponowne ustalenie wysokości podstawy wymiaru emerytury lub renty z tej samej liczby lat kalendarzowych i z tego samego okresu, jaki wskazał do ustalenia poprzedniej podstawy wymiaru, będzie miał ponownie obliczoną wysokość emerytury, jeżeli nowo obliczony wskaźnik podstawy wymiaru będzie wyższy od ostatnio obliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeanalizujmy powyższe na podstawie następującego stanu faktycznego. Uprawnionej do renty z tytułu niezdolności do pracy od 1 marca 1997 r. podstawę wymiaru świadczenia ustalono z zarobków uzyskanych w latach 1989 - 1996, tj. z okresu kolejnych ośmiu lat kalendarzowych wybranych przez zainteresowanego z lat 1980-1996, tj. ostatnich 17 lat kalendarzowych poprzedzających rok zgłoszenia wniosku o świadczenie. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru wynosił 107,56 proc., a kwota bazowa przyjęta do obliczenia świadczenia wynosiła 936,05 zł. Z uwagi na fakt, że ubezpieczona znacznie lepiej zarabiała w latach wcześniejszych, czyniła starania, aby odnaleźć dokumentację potwierdzającą ten fakt. Po wielu latach odnalazła dokumenty i w marcu 2008 r. przedłożyła w ZUS wniosek o ponowne ustalenie wysokości świadczenia z lat 1981-1988, tj. z ośmiu kolejnych lat kalendarzowych wybranych z ostatnich 17 lat kalendarzowych poprzedzających rok zgłoszenia wniosku o świadczenie. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru renty z tych lat wyniósł 128,97 proc., a więc jest wyższy od ostatnio obliczonego. Zatem organ rentowy ponownie ustali wysokość podstawy wymiaru świadczenia mnożąc nowy wskaźnik wysokości podstawy wymiaru przez kwotę bazową ostatnio przyjętą do obliczenia świadczenia. Kwota bazowa przyjęta do obliczenia renty w marcu 2008 r. została podwyższona do 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia, tj. do kwoty 985,32 zł. Obliczona kwota świadczenia przy zastosowaniu wskaźnika podstawy wymiaru 128,97 proc. i kwoty bazowej 985,32 zł zostanie podwyższona w ramach wszystkich waloryzacji, jakie miały miejsce do dnia zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie tej podstawy, tj. do marca 2008 r.

Świadczenia przyznane w latach 1991-1993

Podkreślenia wymaga, że osoby, które wniosek o emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy składały w latach 1991 - 1993 r., a które pracowały u dwóch pracodawców, a łączny wymiar czasu pracy był wyższy niż obowiązujący w danym zawodzie, do obliczenia podstawy wymiaru zobowiązane były wskazać (zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o rewaloryzacji) wynagrodzenie z pięciu kolejnych lat kalendarzowych. Jeżeli wskaźnik był niższy, podstawę wymiaru świadczenia ustalano z trzech lub czterech lat kalendarzowych. Osoby te mogą zgłosić wniosek o ponowne ustalenie wysokości podstawy wymiaru, wskazując wynagrodzenie z innych trzech lub czterech lat niż przyjęte do obliczenia poprzedniej podstawy wymiaru.

Dziesięć kolejnych lat wybranych z 20

Emeryt lub rencista może zgłosić wniosek o ponowne ustalenie podstawy wymiaru z okresu:

• 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych z 20 lat poprzedzających rok kalendarzowy, w którym zgłoszono wniosek o ponowne ustalenie emerytury lub renty, albo

• 10 kolejnych lat kalendarzowych wybranych z 20 lat poprzedzających rok kalendarzowy, w którym ubezpieczony zgłosił po raz pierwszy wniosek o świadczenie.

Jeśli zostanie przyjęty pierwszy wariant do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty i na dziesięć kolejnych lat przypadają zarobki przynajmniej w części po przyznaniu świadczenia, to wówczas możliwe jest przeliczenie według omówionych w niniejszym artykule zasad (na podstawie art. 111 ustawy emerytalnej) albo na podstawie zasad omówionych w poprzednim dodatku Twoje Składki ZUS, GP nr 52/2008 strona B3 (na podstawie art. 110 ustawy emerytalnej). W takim przypadku wybiera się wariant bardziej korzystny. Rozważmy to na podstawie następującego staniu faktycznego. ZUS przyznał wcześniejszą emeryturą od 1 listopada 2003 r. Do obliczenia jej wysokości przyjął wskaźnik podstawy wymiaru w wysokości 176,12 proc. Kwota bazowa przyjęta do obliczenia emerytury wynosiła 1862,62 zł. Po przyznaniu emerytury stosunek pracy został rozwiązany 31 marca 2004 r. W maju 2004 r. emeryt podjął ponownie zatrudnienie, z tym że z uwagi na to, że osiągał zarobki w wysokości przekraczającej 130 proc. przeciętnego wynagrodzenia, od czerwca 2004 r. ZUS zawiesił wypłatę emerytury. W marcu 2008 r. emeryt złożył wniosek o przeliczenie podstawy wymiaru z 10 kolejnych lat kalendarzowych, tj. z lat 1998 - 2007. Nowo obliczony wskaźnik podstawy wymiaru wyniósł 212,83 proc. W tym przypadku zarobki przyjęte do obliczenia podstawy wymiaru przypadają w części po przyznaniu emerytury. Możliwe jest więc przeliczenie podstawy wymiaru emerytury na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy emerytalnej, przy zastosowaniu kwoty bazowej w wysokości 2275,37 zł. Zarobki z lat 1998 - 2007 mieszczą się w dwudziestoleciu przed zgłoszeniem wniosku o przeliczenie podstawy wymiaru. Podstawa wymiaru wynosi 4842,67 zł (212,83 proc. x 2275,37 zł). Możliwe też jest zastosowanie art. 111 ustawy emerytalnej, gdyż nowo obliczony wskaźnik jest wyższy, a zarobki przypadają w 20-leciu przed zgłoszeniem wniosku o przeliczenie podstawy wymiaru. W tym przypadku do obliczenia emerytury miałaby zastosowanie kwota bazowa obowiązująca w listopadzie 2003 r., z uwzględnieniem waloryzacji, które miały miejsce od przyznania emerytury do ponownego ustalenia jej wysokości w związku z przeliczeniem podstawy wymiaru. Wskaźnik waloryzacji od 1 marca 2004 r. to 101,8 proc., od 1 marca 2006 r. - 106,2 proc., a od 1 marca 2008 r. 106,5 proc. (212,83 proc. x 1862,62 zł = 3964,21 zł; 3964,21 zł x 101,8 proc. = 4035,57 zł; 4035,57 zł x 106,2 proc. = 4285,78 zł; 4285,78 zł x 106,5 proc. = 4564,36 zł). W tym przypadku, zważywszy na wysokość kwoty bazowej, korzystniejsze jest zastosowanie przy przeliczeniu podstawy wymiaru emerytury art. 110 ust. 1 ustawy emerytalnej.

Zarobki z 20 lat

Przeliczenie podstawy wymiaru emerytury lub renty może nastąpić także, gdy zainteresowany złoży wniosek o uwzględnienie w podstawie wymiaru świadczenia zarobków z okresu 20 lat kalendarzowych dowolnie wybranych z całego okresu ubezpieczenia, przypadających w całości przed zgłoszeniem wniosku o przeliczenie wysokości emerytury lub renty. Podobnie jak w poprzednich dwóch wariantach warunkiem tego przeliczenia jest ustalenie wskaźnika wysokości podstawy wymiaru wyższego od ustalonego poprzednio. Podstawa wymiaru zostanie obliczona od kwoty bazowej ostatnio przyjętej do obliczenia świadczenia, a następnie odpowiednio zwaloryzowana.

PRZYKŁAD: PRZELICZENIE PODSTAWY NA PODSTAWIE ZAROBKÓW Z 20 LAT

Wojciech K. od 1 września 2004 r. ma przyznaną emeryturę. Ustalony do obliczenia wysokości świadczenia wskaźnik wysokości podstawy wymiaru z dziesięciu kolejnych lat kalendarzowych tj. lat 1993 - 2002 wyniósł 154,89 proc. Kwota bazowa przyjęta do obliczenia emerytury, to 1829,24 zł. Po przyznaniu emerytury zainteresowany w dalszym ciągu gromadził dokumentację potwierdzającą jego wynagrodzenie. W grudniu 2007 r. złożył do ZUS wniosek o ponowne przeliczenie emerytury dołączając zaświadczenia o zatrudnieniu i o wynagrodzeniu. Łącznie udowodnił wynagrodzenia z 31 lat pracy. ZUS wybrał spośród nich 20 najkorzystniejszych lat, przy czym wszystkie zarobki przypadały przed zgłoszeniem wniosku o przeliczenie podstawy wymiaru emerytury. Ustalony wskaźnik wysokości podstawy wymiaru emerytury wyniósł 213,56 proc. Ponieważ nowo ustalony wskaźnik jest wyższy od poprzedniego, ZUS przeliczył podstawę wymiaru świadczenia. Do ustalenia podstawy wymiaru oraz wysokości emerytury przyjęto kwotę bazową obowiązującą w dacie zgłoszenia wniosku o emeryturę (1829,24 zł), a następnie ją zwaloryzowano.

PRZYKŁAD: PRZELICZENIE EMERYTURY PRZYZNANEJ W 1992 ROKU

ZUS przyznał Marioli J. prawo do emerytury w październiku 1992 r. W roku 1990 i 1988 pracowała ona przez część roku dodatkowo u innego pracodawcy niż macierzysty zakład pracy. Na podstawie dołączonych do wniosku dokumentów ZUS ustalił wskaźniki podstawy wymiaru: 128 proc. dla roku 1991, 144 proc. (168 proc. z uwzględnieniem zarobków z dodatkowego niepełnego etatu - 1/2) dla roku 1990, 138 proc. - dla roku 1989, 112 proc. (135 proc. z uwzględnieniem zarobków z dodatkowego etatu) - dla roku 1988 i 98 proc. dla roku 1987. Do obliczenia podstawy wymiaru przyjął zarobki z trzech lat, tj. z lat 1989 - 1991, a obliczony wskaźnik wyniósł 136,67 proc. (128 proc. + 144 proc. + 138 proc. = 410 proc.: 3). ZUS nie przyjął do obliczenia podstawy wymiaru zarobków z dodatkowej pracy, ponieważ obliczony wskaźnik podstawy wymiaru z pięciu lat, tj. z lat 1987 - 1991 wyniósł 133,40 proc. (128 proc. + 168 proc. + 138 proc. + 135 proc. + 98 proc. = 667 proc.: 5) był niższy niż obliczony z trzech lat. W marcu 2008 r. Mariola J. złożyła wniosek o przeliczenie podstawy wymiaru wskazując do jej obliczenia zarobki z innych trzech lat niż uwzględnione w podstawie wymiaru emerytury, wybrane z okresu 1980 - 1991, a więc z lat 1988 - 1990. Na nowo obliczony wskaźnik podstawy wymiaru, z uwzględnieniem zarobków z 1/2 etatu jest wyższy od ostatnio obliczonego, gdyż wynosi 147 proc. (168 proc. + 138 proc. + 135 proc. = 441:3). Emerytura zostanie obliczona przy zastosowaniu ostatnio przyjętej do obliczenia wysokości emerytury kwoty bazowej, z uwzględnieniem waloryzacji, które miały miejsce od przyznania emerytury do miesiąca zgłoszenia wniosku o przeliczenie podstawy wymiaru.

PRZYKŁAD: PODSTAWA Z DZIESIĘCIU KOLEJNYCH LAT KALENDARZOWYCH

Stanisława T. od 12 kwietnia 1998 r., tj. od dnia, w którym ukończyła 60 lat, ma przyznane prawo do emerytury. Do ustalenia podstawy jej wymiaru zostały wskazane zarobki uzyskane z dziewięciu kolejnych lat wybranych z lat 1980 - 1997. Kwota bazowa przyjęta do obliczenia emerytury wynosiła 1147,29 zł, a wskaźnik wysokości podstawy wymiaru wynosił 138,46 proc. W dniu zgłoszenia wniosku, do ustalenia wysokości podstawy wymiaru świadczenia nie można było przyjąć wynagrodzenia z lat wcześniejszych niż rok 1980, bowiem wcześniejsze zarobki wykraczały poza okres 18 lat kalendarzowych poprzedzających rok zgłoszenia wniosku o świadczenie. Taka sytuacja dla Stanisławy T. była krzywdząca, bowiem w latach siedemdziesiątych otrzymywała wyższe wynagrodzenia. Dlatego w marcu 2008 r. złożyła w ZUS wniosek o przeliczenie podstawy wymiaru z uwzględnieniem zarobków z dziesięciu kolejnych lat wybranych z 20 lat poprzedzających rok zgłoszenia wniosku o emeryturę, tj. z lat 1978 - 1997. Wskaźnik wysokości podstawy wymiaru wynosi 148,97 proc., a zatem jest wyższy od ostatnio ustalonego. Nowo obliczony wskaźnik podstawy wymiaru mnoży się przez kwotę bazową obowiązującą w dniu przyznania emerytury, z uwzględnieniem jej podwyższenia do 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia (tj. kwoty bazowej - 1182,77 zł). Obliczoną kwotę świadczenia podwyższa się w ramach wszystkich waloryzacji, jakie miały miejsce do dnia zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie tej podstawy.

AGATA ROGULSKA

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 111 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 39, poz. 353 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA