REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-podpis jak własnoręczny

Izabela Adamska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

E-podpis daje gwarancję odbiorcy, że dokument wysłany drogą elektroniczną, pochodzi od osoby, która dokument podpisała. Co więcej, daje pewność, że w dokumencie już podpisanym nic nie zostało zmienione.

REKLAMA

Wymiana dokumentów wymaga często wiarygodnego potwierdzenia terminu ich przesłania. W przypadku dokumentu tradycyjnego jest to opatrzenie datą lub poświadczenie notarialne (dokument z datą pewną). W przypadku dokumentów elektronicznych stosuje się znakowanie czasem (przy użyciu metod kryptograficznych wygenerowane zostaje elektroniczne potwierdzenie, które wiąże dokument z określoną datą). Mamy gwarancję, że czas wskazany w znaczniku czasu jest czasem pochodzącym z wiarygodnego źródła. Potwierdza on również, że dokument istniał w momencie wskazanym w znaczniku czasu.

Złożenie podpisu elektronicznego nie wymaga od osoby podpisującej specjalistycznej wiedzy informatycznej. Konieczne jest posiadanie odpowiedniego urządzenia: czytnika lub tokena, karty kryptograficznej z ważnym certyfikatem oraz odpowiedniego oprogramowania, które przeprowadzi proces opatrzenia dokumentu podpisem elektronicznym. Podmioty świadczące usługi certyfikacyjne (wpisane na mocy decyzji Ministra Gospodarki do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne - www.nccert.pl) wydają certyfikaty niekwalifikowane służące do podpisywania, szyfrowania informacji, autoryzacji urządzeń sieciowych, zestawienia bezpiecznych połączeń oraz certyfikaty kwalifikowane umożliwiające weryfikację bezpiecznego e-podpisu.

E-podpis równy podpisowi własnoręcznemu

REKLAMA

Ustawodawca zrównał bezpieczny podpis elektroniczny z podpisem tradycyjnym (własnoręcznym). Oznacza to, że oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej, opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jest równoważne formie pisemnej.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia już płatnikom elektroniczne przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych poprzez program Płatnik, jeśli dokumenty te opatrzone są podpisem elektronicznym. Obowiązuje jeszcze okres przejściowy - honorowany jest zarówno podpis niekwalifikowany (otrzymywany za pośrednictwem ZUS), jak i bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Od 21 lipca 2008 r. płatnicy składek będą zobligowani do podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych wyłącznie bezpiecznym podpisem elektronicznym. Z możliwości składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną mogli dotychczas (od 16 sierpnia 2006 r.) korzystać podatnicy, których roczne przychody netto przekraczały 5 mln euro. Rozporządzenie ministra finansów ustaliło terminy wprowadzenia e-deklaracji dla wszystkich podatników:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• od 1 stycznia 2008 r. - 32 deklaracji podatkowych i innych dokumentów w formie elektronicznej (np. VAT-7, CIT-8),

• od 1 kwietnia 2008 r. - zeznania roczne (np. PIT-36, PIT-36l, PIT-37, PIT-38),

• od 30 kwietnia 2008 r. - (aktualizacja danych rejestracyjnych o podmiocie),

• od 1 lipca 2008 r. - kolejnych 17 deklaracji (m.in. PIT-11),

• od 1 stycznia 2009 r. - dodatkowych 20 deklaracji (np. PIT-40, PIT-28).

PODSTAWOWE POJĘCIA

PODPIS ELEKTRONICZNY - dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny.

BEZPIECZNY PODPIS ELEKTRONICZNY- podpis elektroniczny, który jest:

- przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej podpis,

- sporządzony za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

- powiązany z danymi, do których został dołączony w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

CERTYFIKAT- elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby.

WERYFIKACJA BEZPIECZNEGO PODPISU ELEKTRONICZNEGO- czynności, które pozwalają na identyfikację osoby składającej podpis elektroniczny oraz pozwalają stwierdzić, że podpis został złożony za pomocą danych służących do składania podpisu elektronicznego przyporządkowanych do tej osoby, a także że dane opatrzone tym podpisem nie uległy zmianie po złożeniu podpisu elektronicznego.

ZNAKOWANIE CZASEM- usługa polegająca na dołączaniu do danych w postaci elektronicznej logicznie powiązanych z danymi opatrzonymi podpisem lub poświadczeniem elektronicznym, oznaczenia czasu w chwili wykonania tej usługi oraz poświadczenia elektronicznego tak powstałych danych przez podmiot świadczący usługę.

Cennik e-podpisów - zobacz.


Elżbieta Włodarczyk. - Dyrektor Działu Usług Certyfikacyjnych w Krajowej Izbie Rozliczeniowej: - Jeden certyfikat można zastosować do podpisania faktury elektronicznej, przesłania danych do ZUS, rozliczenia z urzędem skarbowym, zgłoszenia do KRS, GIODO, do podpisania umów.

IZABELA ADAMSKA

Autorka jest ekspertem prawa IT, prezesem Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego

gp@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa o podpisie elektronicznym z 18 września 2001 r. (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565).

Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2007 r. w sprawie warunków udostępniania formularzy i wzorów dokumentów w postaci elektronicznej (Dz.U. nr 151, poz. 1078).

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA