Jak płacić mniej za prąd
REKLAMA
REKLAMA
Czy można domagać się sprawdzenia licznika
REKLAMA
Z odczytów licznika energii elektrycznej wynika, że od kilku miesięcy znacznie wzrosło jej zużycie w moim mieszkaniu. Jest to dziwne, bo nic się nie zmieniło i cały czas korzystam z tych samych urządzeń nawet rzadziej niż w przeszłości. Wydaje mi się, że licznik działa nieprawidłowo. Jak wygląda przeprowadzenie badań specjalistycznych tego typu urządzeń? Czy na mój wniosek zakład energetyczny będzie musiał się tym zająć?
Tak
Na żądanie czytelniczki zakład energetyczny, zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, będzie musiał sprawdzić prawidłowość działania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Powinno to nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
Odbiorca ma też prawo domagać się laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania tego układu. Takie badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania. Jeśli w wyniku tych badań okaże się, że wszystko jest w porządku, odbiorca, który nie jest właścicielem układu pomiarowo-rozliczeniowego, musi liczyć się z obowiązkiem poniesienia kosztów sprawdzenia prawidłowości działania tego układu oraz badania laboratoryjnego.
W ciągu 30 dni od dnia otrzymania wyniku tych badań odbiorca może zlecić wykonanie dodatkowej ekspertyzy badanego uprzednio układu pomiarowo-rozliczeniowego. Przedsiębiorstwo energetyczne powinno umożliwić przeprowadzenie takiej ekspertyzy. Koszty jej wykonania pokrywa odbiorca.
Jedynie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne zwraca koszty sprawdzenia prawidłowości działania tego układu, badania laboratoryjnego oraz ekspertyzy. Poza tym w takich sytuacjach dokonuje korekty należności za dostarczoną energię elektryczną.
Podstawa prawna
• Par. 43 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).
Czy muszę zapłacić za zdjęcie przyłącza
Planuję przebudowę domu. Z tego powodu będzie potrzebne czasowe odłączenie prądu i zdjęcie przyłącza do sieci. W zakładzie energetycznym powiedziano mi, że będę musiał za to zapłacić. Czy słusznie?
Tak
W takim przypadku koszty związane z odłączeniem napięcia i zdjęciem przyłącza obciążą naszego czytelnika. Przedsiębiorstwo energetyczne podejmuje stosowne czynności w sieci elektrycznej w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania prac w obszarze oddziaływania tej sieci. Jednak koszty odłączenia napięcia i zdjęcia przyłącza z własnego budynku mieszkalnego pokrywa odbiorca energii elektrycznej.
Podstawa prawna
• Par. 42 pkt 6 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).
Czy wystarczy protokół elektromontera
W czasie robienia odczytów z licznika elektromonter stwierdził zerwanie plomby legalizacyjnej. Czy sporządzony przez niego protokół może być podstawą wymierzenia kary pieniężnej za uszkodzenie zabezpieczeń układu pomiarowego?
Nie
Protokół sporządzony przez elektromontera podczas odczytów z licznika może być jedynie sygnałem do przeprowadzenia kontroli, a nie podstawą obciążenia czytelnika opłatą za zerwanie plomby legalizacyjnej.
REKLAMA
Kontrola układów pomiarowych i ich zabezpieczeń powinna być przeprowadzana przez upoważnionych przedstawicieli przedsiębiorstwa energetycznego, w zespole liczącym co najmniej dwie osoby, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz legitymacji służbowych.
Kontrola w lokalu mieszkalnym powinna być przeprowadzona w godzinach 7.00-20.00, z wyłączeniem dni wolnych od pracy. Ważne jest, by odbyła się w obecności odbiorcy lub osoby przez niego upoważnionej. Kończy ją sporządzenie protokołu w dwóch egzemplarzach. Odbiorcy lub osobie przez niego upoważnionej przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie, przed podpisaniem protokołu kontroli, w terminie siedmiu dni od jego otrzymania, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń w nim zawartych.
Odbiorca może również odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie siedmiu dni roboczych od jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
Podstawą do obciążenia odbiorcy opłatą za zerwanie plomby legalizacyjnej może być zatem tylko protokół sporządzony z kontroli przeprowadzonej zgodnie z wyżej przedstawionymi zasadami, które wynikają z obowiązujących przepisów. Wszelkie ustalenia kontroli przeprowadzonej niezgodnie z nimi nie mogą być podstawą do obciążenia odbiorcy opłatami przewidzianymi w taryfie lub umowie sprzedaży energii elektrycznej.
Podstawa prawna
• Par. 5, par. 7, par. 10, par. 13-15 rozporządzenia ministra gospodarki z 11 sierpnia 2000 r. w sprawie przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorstwa energetyczne (Dz.U. nr 75, poz. 866).
Czy można zainstalować układ przedpłatowy
Miałem kilka poważnych opóźnień w opłacaniu należności za prąd. W związku z tym zakład energetyczny postanowił zainstalować mi układ przedpłatowy. Czy rzeczywiście ma do tego prawo? Kto będzie ponosił koszty tej instalacji?
Tak
Z przedstawionych informacji wynika, że czytelnik nie regulował terminowo należności za prąd, dlatego zakład energetyczny może założyć mu przedpłatowy układ pomiarowy.
Przedsiębiorstwo energetyczne może stosować to rozwiązanie w ściśle określonych sytuacjach. Może mieć to miejsce wtedy, gdy co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy odbiorca zwlekał z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo za świadczone usługi związane z dostarczaniem energii elektrycznej przez okres co najmniej jednego miesiąca.
Zainstalowanie układu przedpłatowego jest uzasadnione również w przypadku, gdy odbiorca nie ma tytułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu, do którego jest dostarczana energia elektryczna. Poza tym powodem zastosowania tego rodzaju rozwiązania może być użytkowanie nieruchomości, obiektu lub lokalu w sposób uniemożliwiający sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.
Koszty zainstalowania przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego ponosi przedsiębiorstwo energetyczne.
W razie braku zgody odbiorcy na zainstalowanie przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej lub rozwiązać umowę sprzedaży prądu.
Podstawa prawna
• Art. 6a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625 z późn. zm.).
Czy trzeba płacić według prognoz
Zakład energetyczny, który dostarcza prąd w naszym mieście, pobiera opłaty na podstawie prognoz zużycia prądu. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem?
Tak
Przepisy pozwalają przedsiębiorstwom energetycznym na stosowanie takiego rozwiązania. Jeżeli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesiąc, to w okresie tym zakład energetyczny może pobierać opłaty za prąd oraz za usługi przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej w wysokości określonej na podstawie prognozowanego zużycia prądu, z uwzględnieniem sezonowości poboru energii i trendu poboru przez odbiorcę w ciągu ostatnich dwóch lat.
W przypadku gdy te prognozy będą nieprecyzyjne i powstanie nadpłata, to podlega ona zaliczeniu na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres obliczeniowy, o ile odbiorca nie zażąda jej zwrotu. W przypadku powstania niedopłaty podlega ona doliczeniu do pierwszej faktury ustalonego na najbliższy okres rozliczeniowy.
Podstawa prawna
• Par. 31 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ministra gospodarki z 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. nr 128, poz.895).
Czy należy się bonifikata za przerwę w dostawie prądu
Kilka dni temu prawie cały dzień nie miałem prądu. Z pewnością przerwa nie była planowana. W związku z tym miałem kłopoty z korzystaniem z komputera, który był mi niezbędny przy wykonaniu zaplanowanych prac. Miałem później problemy z moim zleceniodawcą. Czy zakład energetyczny powinien zrekompensować mi to bonifikatą w opłatach za prąd? Jestem zaliczany do IV grupy przyłączeniowej.
Nie
Ze względu na to, że nasz czytelnik jest odbiorcą zaliczonym do grupy przyłączeniowej IV, nie przysługuje mu bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego za przerwę nieplanowaną w dostawie prądu, która trwała do 24 godzin.
Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku przerwy planowanej - 16 godzin, a w sytuacji gdy przerwa nie była planowana - 24 godzin. Czas przerw w ciągu roku stanowiący sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich nie może przekroczyć w przypadku przerw planowanych - 35 godzin, a jeśli nie były planowane - 48 godzin.
Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych I - III i VI dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy planowanej i nieplanowanej w dostarczaniu energii elektrycznej oraz dopuszczalny łączny czas trwania w ciągu roku kalendarzowego wyłączeń planowanych i nieplanowanych określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa.
Należy podkreślić, że nie każde wstrzymanie dostaw prądu następuje z winy przedsiębiorstwa energetycznego. Są też sytuacje, kiedy źródłem awarii jest stan instalacji elektrycznej w budynku należącym do odbiorcy, za co przedsiębiorstwo energetyczne nie ponosi odpowiedzialności.
Poza tym warto zaznaczyć, że w przypadku przerw nieplanowanych (tzn. spowodowanych wystąpieniem awarii w sieci elektroenergetycznej) czas jej trwania jest liczony od momentu uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej informacji o jej wystąpieniu do czasu wznowienia dostarczania energii elektrycznej.
Podstawa prawna
• Par. 40 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).
MONIKA BURZYŃSKA
REKLAMA