REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc prawna: system tani i efektywny

Stanisław Rachelski

REKLAMA

Jak powinien wyglądać doskonały system pomocy prawnej dla najuboższych finansowany przez Skarb Państwa?

Od pewnego czasu pomiędzy środowiskiem prawników a ustawodawcą toczy się dyskusja dotycząca kształtu i zasad funkcjonowania systemu pomocy prawnej dla najuboższych. Nie ulega wątpliwości, że stworzenie takiego systemu jest konieczne z uwagi na to, że nie wszyscy obywatele znają swoje prawa, jakie przyznają im demokratyczne zasady państwa prawnego, a przez to nie mogą należycie ich dochodzić .

REKLAMA

Proponowane przez dotychczasowych ministrów sprawiedliwości systemy pomocy prawnej dla najuboższych różnią się kształtem, zasadami udzielania pomocy, a także źródłem finansowania. Każda jednak koncepcja stworzenia takiego systemu opiera swe finansowanie na środkach pochodzących z budżetu państwa, co stwarza dodatkowy problem, gdyż rozwiązania, które mogłyby być przyjęte, dopasowane zostałyby do określonych środków finansowych przeznaczonych na ten cel, a nie do najbardziej optymalnego i korzystnego rozwiązania.

Z tego względu należy się zastanowić, jaki system pomocy prawnej dla najuboższych chcemy stworzyć? Czy ma to być doskonale funkcjonujący, a zarazem drogi system, czy też chcemy ukształtować dostęp do pomocy prawnej w taki sposób, aby nie wiązało się to ze znacznym obciążeniem dla budżetu państwa przy jednoczesnej dobrej efektywności.

Na to pytanie powinien sobie odpowiedzieć na początku ustawodawca, a dopiero później określić zasady, na jakich będzie on funkcjonował, i zaproponować środowisku prawniczemu dyskusję na temat dalszych kwestii związanych z organizacją systemu pomocy prawnej dla najuboższych.

REKLAMA

Co do ogólnych zarysów tego systemu, to podkreślić należy, że ważne jest, aby pomoc prawna dla najuboższych była ogólnie i łatwo dostępna, bez barier finansowych związanych z kosztami dojazdu w odległe miejsca. Ponadto pomoc prawna nie może być uzależniona od sytuacji finansowej osoby, którą określa gminny ośrodek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres przedmiotowy ustawy nie powinien być ograniczony jedynie do pewnego katalogu spraw, zaś trudne sprawy, np. podatkowe, miałyby być wyłączone? Nie zapominajmy, że w tych sprawach obywatel zawsze staje naprzeciwko aparatu państwa i jest na z góry straconej pozycji. Zakres świadczonej pomocy prawnej powinien być jak najszerszy. Uważam jednak, że należy tu dokonać wyłączenia doradztwa na rzecz osób prawnych i przedsiębiorców.

Wyboru prawnika powinna dokonywać osoba, której pomoc przyznano. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będą się pojawiały zarzuty, że dany adwokat, radca lub magister prawa został tej osobie narzucony. Udzielanie takiej pomocy prawnej na rzecz najuboższych powinno się umożliwić nie tylko adwokatom, radcom prawnym, ale także magistrom prawa. Nie powinno się także dokonywać dywersyfikacji takiej pomocy poprzez tworzenie różnych form i różnego rodzaju instytucji. Powinniśmy skupić się na tym, co już istnieje (kliniki prawa, gminne ośrodki udzielania porad), i w tym kierunku rozwijać i budować ten system z myślą o obywatelu, który tej pomocy potrzebuje.

Ważne jest także, aby system dostępu osób najuboższych do pomocy prawnej finansowanej przez Skarb Państwa został uregulowany stosowną ustawą jak najszybciej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Stanisław Rachelski, radca prawny, wspólnik zarządzający w kancelarii Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza

STANISŁAW RACHELSKI

radca prawny, wspólnik zarządzający w kancelarii Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA