Czy porady prawne on-line są bezpieczne
REKLAMA
REKLAMA
Kancelarie prawne działające on-line kierują usługi m.in. do firm, instytucji i osób w trakcie procesów sądowych. E-prawnicy specjalizują się w udzielaniu porad, przygotowują umowy, opinie prawne i pisma procesowe już od 35 zł. Oferują również usługi abonamentowe: za ok. 200 zł wirtualnemu prawnikowi można zadać nieograniczoną liczbę pytań. Wystarczy zarejestrować się w serwisie. Po uzyskaniu dostępu przesyłamy pytanie, a e-prawnik je wycenia. Jeśli zaproponowana cena nam odpowiada, potwierdzamy ją i w ciągu 24 godzin powinniśmy mieć odpowiedź.
Gwarancja poufności
Niektóre z serwisów bardzo dokładnie precyzują usługi. Serwis www.e-kancelaria. com.pl określa do 1,8 tys. znaków objętość pytania, które możemy zadać e-prawnikowi (ze strony serwisu możemy liczyć na odpowiedź nie dłuższą niż dwie strony A4).
Po wykonaniu usługi, e-kancelaria informuje klienta pocztą elektroniczną o możliwości zapoznania się z poradą na szyfrowanej stronie internetowej. W standardzie świadczonych usług wszystkie serwisy zapewniają poufność oraz prywatność kontaktów. W każdym przypadku dostęp weryfikowany jest przy użyciu loginu i hasła. Niektóre serwisy zapewniają bezpieczeństwo przesyłu danych przy użyciu połączenia szyfrowanego.
Kancelarie internetowe umożliwiają wielokrotny kontakt klienta z serwisem, by uszczegółowić stan faktyczny (np. uzupełnić dane dotyczące sytuacji rodzinnej w razie zapytania o rozwód). Przesyłają też mejlem raporty dotyczące historii współpracy z kancelarią i jej etapach.
Różne ceny - różne usługi
Serwis www. prawnicy-online.pl udziela porad prawnych za 65 zł (za opinię prawną wraz z pismem procesowym żąda 145 zł), www.prawo-online.pl udziela porad prawnych za 140 zł, . Porada prawna w pakiecie na www.e-kancelaria.com.pl kosztuje 120 zł (cena bez VAT). Serwis www.poradaprawna.pl oferuje usługi abonamentowe oraz usługę zadaj pytanie prawnikowi wraz z dostępem do treści serwisu. Zadanie jednego pytania wraz z siedmiodniowym dostępem do treści kosztuje 30 zł, a usługa pytań bez limitu wraz z 93-dniowym dostępem do treści serwisu to wydatek 200 zł. Gdy porada jest skomplikowana, e-kancelaria może zaproponować opracowanie opinii i przedstawić inne warunki wykonania zlecenia.
Płatności za usługi można dokonać za pomocą karty kredytowej, tradycyjnego przelewu bankowego, przelewu internetowego (mTransfer, Przelew24), wpłaty pocztowej oraz poprzez wysłanie SMS-a.
E-prawnik jest legalny?
Świadczenie usług prawnych przez internet stało się marką nowoczesnych usług prawnych. Pytanie: czy świadczenie tego rodzaju usług jest zgodne z prawem?
- Udzielanie informacji o stanie prawnym nie stanowi żadnego zagrożenia, natomiast trudno prowadzić sprawę przez e-mail i telefon, bez osobistego kontaktu i możliwości wypytania o wszystkie elementy, które udaje się uzyskać w drodze bezpośredniej. Komunikacja niewerbalna nie jest możliwa przez internet. Kontakt telefoniczny z klientem stanowi wyjątek, a gdyby uznać to za zasadę, to przypominałoby to leczenie przez telefon - komentuje mecenas Jerzy Naumann, znany warszawski adwokat.
- Jestem zdecydowanie przeciwny świadczeniu tego typu usług, bo to zagraża interesom klienta. Droga on-line nie umożliwia adwokatowi uzyskania pełnego kompendium informacji potrzebnej do prowadzenia sprawy. W zakres tego wchodzi także ocena i intuicja adwokacka, która podpowiada nam, czy klient mówi prawdę czy nieprawdę. On-line nie da się tego stwierdzić - zaznacza Jerzy Naumann.
Odpowiedzialność za usługi
- Niezadowolony klient ma możliwość dochodzenia swoich praw na zasadach ogólnych - mówi tymczasem Radosław Owczarkowski, doradca prawny z serwisu www.twojeprawo.pl.
Co będzie, gdy prawnik - wskutek niewłaściwego przedstawienia stanu faktycznego przez zamawiającego - nie udzieli wyczerpującej porady prawnej? Niektóre regulaminy milczą na ten temat. W jednym z regulaminów czytamy: Jeżeli prawnik na skutek źle sformułowanego zagadnienia przez zamawiającego bądź nieprzedstawienia istotnych faktów i dokumentów nie udzieli wyczerpującej porady prawnej lub odpowiedzi na pytania, wówczas przyjmuje się, że porada prawna lub udzielone odpowiedzi były prawidłowe. Prawnik nie ponosi odpowiedzialności za niedokładne przedstawienie stanu faktycznego przez zamawiającego.
- Konsekwencje wadliwie udzielonej porady mogą być bardzo różne. Ręczę, że w dziesięciu przypadkach na dziesięć, gdyby przyszło do roszczenia zgłaszanego do kancelarii świadczącej usługi on-line, ubezpieczyciel nie uzna tego rodzaju usługi, gdyż tak świadczona usługa nie była wystarczająco rzetelna i zgodna ze sztuką zawodową - uważa mecenas Jerzy Naumann.
51,5 proc. wartości sprzedaży w polskim internecie generują osoby wystawiające towary na aukcjach internetowych
48,5 proc. sprzedaży on-line odbywa się w sklepach internetowych
Wartość sprzedaży detalicznej on-line w Polsce jako odsetek sprzedaży detalicznej ogółem:
2003 r. - 0,16 proc.
2004 r. - 0,41 proc.
2005 r. - 0,68 proc.
2006 r. - 1,01 proc.
Prognoza analityków:
2007 r. - 1,36 proc.
2008 r. - 1,75 proc.
2009 r. - 2,15 proc.
Jak korzystać z usług prawnych on-line
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Małgorzata Wilińska
gp@infor.pl
Podstawa prawna:
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).
- Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 1993 r. nr 47, poz. 211 z późn. zm.).
- Ustawa o radcach prawnych (Dz.U. z 1982 r. nr 19, poz. 145 ze zm.).
- Zasady etyki radcy prawnego
- Zasady etyki adwokackiej
REKLAMA