Gdy Mikołaj źle odegra swoją rolę
REKLAMA
REKLAMA
Coraz więcej przedsiębiorców prowadzi tzw. biznes sezonowy i w okresie przedświątecznym oferuje usługi osób przebranych za Mikołajów. W ustalonym wcześniej terminie Mikołaj składa wizytę w domu zleceniodawcy i rozdaje prezenty. Podarunki otrzymują nie tylko dzieci, lecz również dorośli. Zdarza się jednak, że jakość tych usług nie jest najlepsza i trzeba złożyć reklamację, aby odzyskać przynajmniej część zapłaconego wynagrodzenia, a nawet otrzymać odszkodowanie za wyrządzone przez Mikołaja szkody w mieszkaniu albo za ukradzione rzeczy.
Szczegółowa umowa
REKLAMA
Zamawiając wizytę Mikołaja, warto zawrzeć z przedsiębiorcą umowę zlecenia na piśmie. Wprawdzie forma pisemna nie jest konieczna, ale może się przydać dla celów dowodowych w razie zastrzeżeń do wykonania usługi. Zleceniodawca łatwiej wówczas dojdzie swoich roszczeń przy składaniu reklamacji. Wystarczy, że powoła się na odpowiednie zapisy w umowie.
Dlatego w umowie zlecenia trzeba określić m.in. termin rozdawania prezentów, czas trwania wizyty, adres mieszkania, do którego ma przyjść Mikołaj. Trzeba też uściślić, kto zapewnia prezenty - zleceniodawca czy firma.
Firma może dysponować katalogami z propozycjami prezentów. Zamawiając wizytę Mikołaja, można wówczas wskazać rzeczy z katalogu i umówić się co do sposobu opakowania ich, na przykład w kolorowy papier ze świątecznymi okolicznościowymi nadrukami.
Prezenty może też zapewnić zleceniodawca. W umowie należy wówczas dokładnie określić termin ich dostarczenia oraz wskazać miejsce, w którym nastąpi ich odbiór. Trzeba też ustalić, która ze stron umowy zapewni ich odpowiednie opakowanie.
REKLAMA
Ponadto w umowie należy też wskazać czas trwania wizyty, a także ewentualne dodatkowe obowiązki Mikołaja po rozdaniu prezentów. Może on na przykład przez godzinę lub dwie pozostać w mieszkaniu i bawić się z dziećmi. Można też zamówić wizytę Mikołaja z całym orszakiem - z aniołem, reniferem Rudolfem lub śnieżynkami.
Istotną częścią umowy jest określenie wysokości wynagrodzenia oraz sposobu zapłaty - gotówką lub przelewem. W drugim przypadku należy w umowie podać numer konta oraz określić bank przedsiębiorcy.
Ważne!
Przed zgłoszeniem reklamacji przedsiębiorca nie może zawrzeć umowy z zamawiającym wizytę Mikołaja i ograniczyć w niej, albo wyłączyć, przysługujące konsumentowi prawo do zgłoszenia reklamacji
Zgłoszenie reklamacyjne
Co robić, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się ze zlecenia, bo Mikołaj zgłosi się w innym terminie, przyniesie nie te prezenty, które zostały zamówione, nadmiernie skróci swoją wizytę i odmówi zabawy z dziećmi, przyjdzie sam, mimo że miał przybyć z orszakiem, albo nie będzie trzeźwy. Zamawiający wizytę Mikołaja powinien wówczas złożyć zgłoszenie reklamacyjne niezgodności usługi z umową.
Może domagać się, aby Mikołaj przyszedł ponownie i tym razem przyniósł takie prezenty, jakie zostały wcześniej zamówione, albo od umowy odstąpić i domagać się zwrotu wpłaconego wcześniej wynagrodzenia, albo żądać obniżenia ceny. Przysługuje mu prawo wyboru roszczenia. Wybór konsumenta jest wiążący dla drugiej strony.
Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia i ma obowiązek ustosunkować się w ciągu 14 dni do zawartych w nim żądań. Jeżeli tego nie uczyni, uważa się, że uznał roszczenia za uzasadnione. Jeżeli reklamacja okaże się nieskuteczna, można skorzystać z mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową, albo wnieść sprawę do sądu konsumenckiego lub powszechnego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wzór wniosku do sądu konsumenckiego
MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
malgorzata.piasecka@infor.pl
Podstawa prawna
• Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie ustawy Kodeks Cywilny (Dz.U. nr 141, poz. 1176).
REKLAMA