REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zareklamować zakupiony towar

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z jakich powodów możemy zareklamować kupiony towar? Kiedy sprzedawca może odmówić nam prawa reklamacji? Czy sprzedawca ma obowiązek załatwienia reklamacji zgodnie z propozycją klienta?

Czy można zwrócić towar, który przestał się podobać

Skorzystałam z tzw. okazji i kupiłam sukienkę. Wkrótce w innym sklepie zobaczyłam identyczną o znacznie niższej cenie. W dodatku po dokładnym obejrzeniu zakupu w domu sukienka przestała mi się podobać. Czy mogę ją zwrócić sprzedawcy?

Nie

Nie można do sklepu zwrócić towaru tylko dlatego, że przestał się podobać nabywcy. W takim przypadku sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć pełnowartościowego towaru i zwrócić zapłaconą kwotę, albo zamienić tę rzecz na inną. Jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy odda pieniądze za zakup sukienki, która przestała się klientce podobać.

Nie można domagać się zwrotu pieniędzy również wówczas, gdy w innym sklepie taka sama sukienka kosztuje taniej, mimo że nie jest tam sprzedawana w ramach tzw. superokazji lub wyprzedaży. Prawo do reklamacji towaru przysługuje tylko wówczas, gdy produkt ma wady i w chwili wydania go klientowi był niezgodny z umową.

Podstawa prawna

l Art. 4 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy zawsze bubel jest niezgodny z umową

Kupiłam magnetofon, który okazał się bublem. Czy wady towaru oznaczają, że jest on niezgodny z umową i mogę go reklamować?

Tak

Sprzedawca powinien przyjąć reklamację klienta wówczas, gdy towar jest niezgodny z umową. Najczęściej chodzi o towar, który ma wady. Za niezgodność towaru z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu. Ma to miejsce wówczas, gdy czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo nawet przez samego kupującego, ale według instrukcji, którą otrzymał przy sprzedaży.

Przyjmuje się, że towar był niezgodny z umową już w momencie wydania go klientowi, jeżeli niezgodność została stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy, licząc od chwili wydania go.

Za niezgodność towaru z umową sprzedawca odpowiada tylko przez dwa lata, licząc od momentu wydania go konsumentowi. Gdyby zaś sprzedawana była rzecz używana, to wówczas długość okresu odpowiedzialności sprzedawcy może zostać skrócona przez obie strony (tzn. kupującego i sprzedającego) do roku.

Podstawa prawna

l Art. 4, 6 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy trzeba przestrzegać terminów

Czy reklamację, aby była ona skuteczna, trzeba złożyć w określonym terminie?

Tak

Aby reklamacja była skuteczna, kupujący musi ją złożyć sprzedawcy w określonym terminie. Powinien wystąpić z roszczeniem w stosunku do sprzedawcy w ciągu dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową i nie później niż w ciągu dwóch lat od wydania towaru kupującemu. Jeżeli kupujący nie dotrzyma tych terminów, to traci uprawnienia do stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Gdyby jednak w wyniku reklamacji rzecz została wymieniona na nową, to wówczas termin dwuletni biegnie na nowo.

Natomiast roszczenia kupującego przedawniają się w ciągu roku od momentu, kiedy stwierdził, że zakupiony przez niego towar nie jest zgodny z umową. Jednak przedawnienie nie może skończyć się przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu. W dodatku w tym terminie konsument utraci swoje prawo do odstąpienia od umowy i domagania się zwrotu wcześniej uiszczonej ceny.

Jedynie dla towarów żywnościowych zostały przewidziane krótsze terminy dla składania reklamacji.

Kupujący może w celu złożenia reklamacji osobiście zgłosić się do sklepu, ale wystarczy również, że wyśle do sprzedawcy w tym terminie pisemne zawiadomienie. W takim przypadku do ustalenia terminu wysłania zawiadomienia bierze się pod uwagę datę stempla pocztowego na kopercie.

Przepisy nie przewidują wymogu wysłania zawiadomienia listem poleconym. Kupujący może wysłać je listem zwykłym. Dla celów dowodowych radzimy jednak zachować formę listu poleconego. W razie sporu ze sprzedawcą o datę wysłania zawiadomienia kupujący będzie mógł wylegitymować się potwierdzeniem nadania listu na poczcie. Natomiast w razie nadania go przesyłką zwykłą dowodem mogłaby być jedynie koperta ze stemplem pocztowym, której sprzedawca nie ma jednak obowiązku przechowywać.

Na nieco innych zasadach reklamowana jest rzecz używana. Strony mogą bowiem w momencie sprzedawania jej skrócić termin na dochodzenie roszczeń do roku. Kupujący traci wówczas prawo do reklamowania używanego towaru z wadą, jeżeli w ciągu roku nie zawiadomi o tym sprzedawcy.

Podstawa prawna

l Art. 9 i 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy klient sam wybiera żądanie

Chcę zareklamować kanapę, która ma wady. Czy mogę domagać się wymiany sprzętu na nowy?

Tak

Konsument, który reklamuje towar niezgodny z umową, ma prawo określić, czego w związku z tym się domaga. Do żądania kupującego sprzedawca powinien ustosunkować się w ciągu 14 dni. Na przykład może wyrazić zgodę na to, że dokona naprawy, albo odmówi wykonania jej, twierdząc, że jest ona niemożliwa, albo wymaga nadmiernych kosztów. Gdyby jednak w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania, to wówczas przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione i powinien je spełnić.

Może żądać naprawy mebla, albo wymiany go na nowy. Za naprawę nie musi płacić. W dodatku sprzedawca powinien zwrócić kupującemu poniesione koszty w związku z demontażem rzeczy, dostarczeniem, robocizną, materiałami oraz ponownym zamontowaniem i uruchomieniem.

Naprawa polega na doprowadzeniu mebla do stanu zgodnego z umową. Chodzi o taki stan, który odpowiadałby opisowi, jaki w momencie zakupu sprzedawca podał nabywcy. Oprócz tego mebel za zgodny z umową uważa się wówczas, gdy ma cechy okazanej próbki albo wzoru, oraz gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy.

Może się zdarzyć, że naprawa rzeczy, albo wymiana jej na nową jest niemożliwa albo wymaga nadmiernych kosztów.

Wtedy kupujący może rzecz zatrzymać i domagać się obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny. Od umowy można też odstąpić wówczas, gdy sprzedawca w odpowiednim czasie nie naprawi lub nie wymieni rzeczy, albo gdy naprawa i wymiana naraziłyby kupującego na znaczne niedogodności. Czas naprawy albo wymiany zależy od rodzaju towaru i celu jego nabycia.

Natomiast nie może od niej odstąpić wówczas, gdy niezgodność towaru z nią nie jest istotna.

Podstawa prawna

l Art. 8 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy gwarancja kosztuje

Czy za udzielenie gwarancji kupujący musi dodatkowo zapłacić? Czy po otrzymaniu gwarancji musi skorzystać z niej zamiast z rękojmi?

Nie

Udzielenie gwarancji kupującemu przez gwaranta jest bezpłatne. Gwarantem może być również sprzedawca. Wydaje on wówczas kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. W dokumencie zamieszcza się dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, a także nazwę i adres gwaranta bądź jego przedstawiciela w Polsce.

Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Dlatego kupujący ma prawo wybrać, czy będzie swoich roszczeń dochodził z gwarancji od gwaranta, czy od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji i odesłać konsumenta do gwaranta.

Podstawa prawna

l Art. 13 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Czy żywność reklamuje się inaczej niż meble

Zakupiłam sardynki, które po otwarciu puszki okazały się nieświeże. Chciałam złożyć reklamację, ale sprzedawca stwierdził, że zrobiłem to zbyt późno i nie przyjął jej. Czy dla reklamacji żywności przewidziane są krótsze terminy niż dla innych towarów?

Tak

Terminy zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową są znacznie krótsze niż terminy zawiadomienia o takiej niezgodności na przykład ubrania, obuwia albo mebli.

Konsument, który zakupił nieświeże sardynki, powinien w ciągu trzech dni od otwarcia opakowania zawiadomić o tym sprzedawcę. Ma taki obowiązek zarówno, gdy towar będzie oznakowany terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości, jak i wówczas, gdy dla towaru paczkowanego nie została określona data minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia. Jeżeli dla żywności została określona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, to wówczas kupujący powinien zawiadomić o niezgodności z umową jeszcze przed upływem tego terminu.

Również w ciągu trzech dni - ale liczonych od dnia sprzedaży albo od otrzymania towaru - konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o takiej niezgodności produktów sprzedawanych luzem, odmierzanych w miejscu zakupu albo dostarczanych do miejsca zamieszkania kupującego.

Podstawa prawna

l Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia 2003 r. w sprawie zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz.U. nr 31, poz. 258).

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA