REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo ukarze sąd 24-godzinny

Adam Makosz
Adam Makosz
PAP

REKLAMA

REKLAMA

Od marca obowiązują nowe przepisy wprowadzające przyspieszony tryb orzekania w postępowaniach karnych. Regulacje te umożliwiają szybsze osądzenie sprawców przestępstw chuligańskich, ujętych na gorącym uczynku.


Sądy 24-godzinne orzekają w takich sprawach, jak wybryki chuligańskie, zniszczenie mienia, groźby karalne, znieważenie funkcjonariuszy, naruszenie nietykalności cielesnej czy spowodowanie wypadku drogowego pod wpływem alkoholu. Chodzi o przestępstwa zagrożone karą najwyżej pięciu lat więzienia, których sprawcy zostali złapani na gorącym uczynku lub zaraz po popełnieniu przestępstwa.

72 godziny na całą procedurę

Tryb przyspieszony zawsze polega na skróceniu procedur. Zgodnie z przepisami policja i prokuratura mają 48 godzin, by zatrzymanego na gorącym uczynku w tzw. łatwej dowodowo sprawie przekazać sądowi i sformułować wniosek, który zastąpi akt oskarżenia. Chodzi więc o takie przestępstwa, jak na przykład jazda pod wpływem alkoholu, kradzieże, drobne rozboje, niszczenie rzeczy czy kradzież samochodu. Gdy sprawca takich przestepstw został ujęty na gorącym uczynku, zebrany materiał dowodowy powinien co do zasady wystarczyć do prawidłowego osądzenia go w ciągu kolejnych 24 godzin. W razie potrzeby sąd może ogłosić przerwę w procesie trwającą do 14 dni. Jeżeli w ciągu 72 godzin od momentu zatrzymania nie uda się osądzić sprawcy, sprawa zostaje przekazana do normalnego trybu. W ramach trybu przyspieszonego przysługuje także prawo do odwołania się, czyli apelacji od wydanego wyroku, który jest nieprawomocny.

Z inicjatywy policji

Przebieg postępowania przyspieszonego zmierza do zredukowania standardowego w polskiej procedurze karnej formalizmu procesowego tylko w takim stopniu, aby przy tym respektowane były wszystkie ogólne zasady procesowe, w tym zwłaszcza zasada prawa oskarżonego do obrony. Jako jedyną konieczną czynność formalnoprocesową o charakterze dowodowym projekt wskazuje dokonanie przesłuchania osoby podejrzanej lub (w razie jej wcześniejszego przesłuchania) podejrzanego przez prokuratora - przed zatwierdzeniem sporządzonego przez policję wniosku o rozpoznanie sprawy w postępowaniu przyspieszonym.

Inicjatorem uruchomienia procedury przyspieszonej jest policja. Zadaniem policji jest nie tylko przygotowanie odpowiedniego materiału dowodowego, ale w niektórych przypadkach dostarczenie karty karnej. Podstawą sukcesu sprawnego funkcjonowania sądów 24-godzinnych jest więc dobra komunikacja na linii policjant-prokurator-sędzia-adwokat, a ta odbywa się głównie za pomocą telefonu komórkowego. Placówki uczestniczące w procedurze przyspieszonej zostały już wyposażone w tzw. dyżurne telefony.

Po ujęciu sprawcy czynu, który może być rozpoznawany w trybie przyspieszonym, funkcjonariusz powinien doprowadzić zatrzymanego do siedziby jednostki policji i sporządzić protokół zatrzymania, a o samym zatrzymaniu zawiadomić prokuratora. Następnie do prokuratury jest wysyłany wniosek o rozpoznanie sprawy w postępowaniu przyspieszonym. Przed rozpoczęciem przesłuchania należy, zgodnie z przepisami postępowania karnego, poinformować zatrzymanego o przysługującym mu prawie do składania wyjaśnień, do odmowy składania wyjaśnień lub odmowy odpowiedzi na pytania. Wniosek przekazany przez policję podlega ocenie prokuratora. Ten może go zatwierdzić lub odrzucić. Przed podjęciem decyzji prokurator powinien zawsze przesłuchać podejrzanego. Zatwierdzony wniosek o rozpoznanie zastępuje w tym przypadku akt oskarżenia.

Do 2 lat więzienia

Sądami właściwymi do rozpoznawania spraw w trybie przyspieszonym są sądy rejonowe. W postępowaniu oskarżony może korzystać z obrońcy, którym może być adwokat pełniący w danym czasie dyżur w sądzie. Nie oznacza to, że podejrzany czy oskarżony nie może skorzystać na własny koszt z pomocy własnego adwokata.

Sprawy w trybie przyspieszonym są rozpoznawane przez jednego sędziego. W sądach zatrudniających powyżej 35 sędziów dyżury są pełnione do godziny 20.00, a w wyjątkowych sytuacjach, na przykład burd podczas meczów piłkarskich, jeszcze dłużej. Dyżury są przez cały tydzień, wyjątki to dni świąteczne. W takie dni sędzia może dyżurować w sądzie tylko w razie potrzeby. W sądach zatrudniających powyżej 50 sędziów możliwe jest nawet wprowadzenie dyżurów całodobowych.

Sąd 24-godzinny może orzec karę w maksymalnej wysokości dwóch lat pozbawienia wolności. W terminie trzech dni od dnia ogłoszenia wyroku, strony mogą złożyć wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku. Na sporządzenie uzasadnienia sąd ma kolejne trzy dni. Z kolei termin do wniesienia apelacji mija siódmego dnia od otrzymania wyroku z uzasadnieniem.

Oskarżony musi mieć obrońcę

Podstawową gwarancją prawa do obrony oskarżonego w ramach postępowania przyspieszonego jest obligatoryjność posiadania obrońcy na rozprawie przed sądem.

Jeżeli oskarżony nie będzie miał obrońcy z wyboru, prezes sądu właściwego do rozpoznania sprawy wyznacza mu obrońcę z urzędu. To samo stanie się w przypadku, gdy oskarżony wypowie stosunek obrończy swojemu dotychczasowemu obrońcy i nie wyznaczy jednocześnie nowego obrońcy.

Ze względu na skrócenie terminów postępowania sądowego w ramach postępowania przyspieszonego, dla realizacji prawa oskarżonego do korzystania z pomocy obrońcy ustanowiony zostanie obowiązek pełnienia dyżurów w czasie i miejscu ustalonym przez przepisy prawa. Obrońcę z urzędu będzie wyznaczać prezes sądu lub sąd spośród adwokatów pełniących dyżur.

Przestępstwo chuligańskie

Wraz w wprowadzeniem do polskiego prawodawstwa postępowania przyspieszonego zdefiniowano w przepisach także pojęcie przestępstwa o charakterze chuligańskim. Są to przestępstwa popełnione publicznie, bez powodu lub z oczywiście błahego powodu, np. wandalizm. Kary za takie przestępstwo nie można zawiesić. Nie ma jednak obowiązku orzekania kary pozbawienia wolności. W przypadku skazania za przestępstwo o charakterze chuligańskim, sąd obligatoryjnie orzeka nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego lub organizacji społecznej, jeżeli pokrzywdzony nie jest znany.

Postępowanie przyspieszone zmniejsza nie tylko koszty działania samego sądu, ale również policji i wszystkich osób zaangażowanych w proces. Jest znacznie tańsze niż w przypadku takiej samej sprawy rozpatrywanej w trybie zwyczajnym. (trwa ono najczęściej od sześciu do ośmiu miesięcy). Niektórzy z prawników wątpią jednak, że sądy 24-godzinne przyspieszą orzekanie w dalszej perspektywie czasu. Twierdzą, że jeśli w pierwszej instancji przeprowadzi się sprawę szybko i powierzchownie, nie rozpatrując wszystkich dowodów, sprawa i tak trafia do apelacji.

Ważne!

Policja i prokuratura mają 48 godzin, by zatrzymanego na gorącym uczynku w tzw. łatwej dowodowo sprawie przekazać sądowi i sformułować wniosek, który zastąpi akt oskarżenia

PROCEDURA FUNKCJONOWANIA SĄDÓW 24-GODZINNYCH 

- Zatrzymanie sprawcy czynu chuligańskiego. 
- Przewiezienie do sądu, wniosek o zastosowanie trybu przyspieszonego. 
- Prokurator dyżurny odrzuca wniosek i podejrzany zostaje zwolniony albo zatwierdza wniosek. 
- Odbywa się rozprawa, na której zapada wyrok. 
- Podejrzany zostaje zwolniony również, jeżeli: postępowanie opisane w pkt 2 i 3 przekroczy 48 godzin (w uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać przedłużony do 14 dni) lub postępowanie sądowe zmierzające do wydania wyroku trwa powyżej 24 godzin.

DYŻURY SĄDÓW 24-GODZINNYCH 

- Powyżej 35 zatrudnionych sędziów - dyżur w godz. 8.00 - 20.00. 
- Poniżej 35 zatrudnionych sędziów - dyżur w godz. 8.00 - 16.00. 
- W wyjątkowych przypadkach dyżury mogą trwać nawet całodobowo.

KTO MOŻE STANĄĆ PRZED SĄDEM 24-GODZINNYM 

- Sprawcy przestępstw zagrożonych karą nieprzekraczającą 5 lat pozbawienia wolności, z tym że w wypadku przestępstw przeciwko mieniu tylko wówczas, gdy wartość przedmiotu przestępstwa albo szkoda wyrządzona lub grożąca nie przekracza 50 tys. zł (z wyłączeniem przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu i przestępstw przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, także m.in. nieumyślnego spowodowania śmierci lub uszkodzenia ciała, wyrabiania lub wprowadzania od obrotu handlowego substancji szkodliwych dla zdrowia). 
- Sprawcy przestępstw przewidzianych w art. 159 k.k. (bójka lub pobicie z użyciem narzędzia niebezpiecznego) i art. 262 par. 2 k.k. (obrabowanie zwłok lub miejsca pochówku). 
- Sprawcy przestępstw przewidzianych w art. 279 par. 1 k.k. (kradzież z włamaniem), art. 286 par. 1 i 2 k.k. (wyłudzenia i żądanie okupu) oraz w art. 289 par. 2 k.k. (kradzież i uszkodzenie pojazdu), jeżeli wartość przedmiotu przestępstwa albo szkoda wyrządzona lub grożąca nie przekracza 50 tys. złotych. 
- Sprawcy wykroczeń o charakterze chuligańskim, przez które należy rozumieć występki polegające na umyślnym zamachu na zdrowie, na wolność, na cześć lub nietykalność cielesną, na bezpieczeństwo powszechne, na działalność instytucji państwowych lub samorządu terytorialnego, na porządek publiczny albo na umyślnym niszczeniu, uszkodzeniu lub czynieniu niezdatną do użytku cudzej rzeczy, jeżeli sprawca działa publicznie i bez powodu albo z oczywiście błahego powodu, okazując przez to rażące lekceważenie porządku prawnego.

POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE 
- Postępowanie przyspieszone toczy się w trybie publicznoskargowym także o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, jeżeli miały one charakter chuligański. 
- Postępowanie przyspieszone stosuje się również wobec sprawców wykroczeń o charakterze chuligańskim. 
- Dochodzenia można zaniechać lub przeprowadzić je w niezbędnym zakresie. 
- Można nie przeprowadzać czynności procesowych określonych w art. 303 k.p.k. (wydanie postanowienia o wszczęciu śledztwa, w którym określa się czyn będący przedmiotem postępowania oraz jego kwalifikację prawną), art. 313 k.p.k. (wydanie postanowienia o przedstawieniu zarzutów) i art. 321 k.p.k. (możliwość zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania w odpowiednim terminie). 
- Zamiast aktu oskarżenia funkcjonariusz policji sporządza wniosek o rozpoznanie i przedstawia go prokuratorowi, który go zatwierdza i następnie kieruje do sądu. 
- Niedopuszczalne jest powództwo cywilne. 
- Sąd rejonowy rozpoznaje sprawę w składzie jednego sędziego; sąd okręgowy rozpoznaje sprawę również jednoosobowo, ale tylko wtedy, gdy tak zarządzi prezes sądu i jest to uzasadnione okolicznościami. 
- Oskarżony musi mieć obrońcę; jeżeli go nie ma - sąd wyznacza mu obrońcę z urzędu.


Adam Makosz
adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna 
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 226, poz. 1648).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każdy nauczyciel musi zadbać o to, żeby wypłacono mu pieniądze za godziny nadliczbowe. Czy to wpłynie na organizację wycieczek w szkołach?

Nauczyciele mają prawo do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jednak sami muszą zadbać o wypłatę. W razie sporu ze szkołą mają duże szanse na wygraną w sądzie.

Przełom w orzekaniu o niepełnosprawności: na 150 chorób będzie przysługiwało orzeczenie o niepełnosprawności na stałe i szereg świadczeń. Nowe wytyczne i „koniec z państwem, które upokarza swoich obywateli”

Koniec wielokrotnego stawania przed zespołami orzeczniczymi przez osoby niepełnosprawne i rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, chorujących na blisko 150 genetycznych chorób rzadkich oraz przez osoby lub rodziców dzieci z Zespołem Downa. „Koniec z państwem, które upokarza swoich obywateli. (…) Koniec torturowania matek, które co kilka lat muszą wyjaśniać, że ich dziecko nigdy nie wyzdrowieje” – ogłosił Marszałek Sejmu, Szymon Hołownia. Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wydał nowe wytyczne dla zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności, które zobowiązują je do wydawania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności na stałe (a w przypadku dzieci – orzeczeń o niepełnosprawności do ukończenia przez nie 16 roku życia), w przypadku, gdy chorują na jedną ze 150 chorób znajdujących się na liście lub są dotknięte Zespołem Downa. Rozwiązany został również problem wskazań z pkt 7 i 8 orzeczeń i związanego z nimi prawa do określonych świadczeń.

Osoby niepełnosprawne na wyborach prezydenckich 2025 [głosowanie, dostosowanie lokali wyborczych, darmowy transport]

Wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania (18.05.2025 r.) ukończą 60 lat mają dodatkowe uprawnienia, które zostały przewidziane w Kodeksie wyborczym. Jakie uprawnienia mają wyborcy niepełnosprawni?

4666 brutto - ile to netto przy umowie o pracę do 26 roku życia?

4666 brutto - ile to netto przy umowie o pracę do 26 roku życia? Młody pracownik dzięki uldze podatkowej otrzymuje wyższą wypłatę niż pracownicy po 26 roku życia. Jakie składki odprowadza się z wynagrodzenia brutto? Kalkulator wynagrodzeń na 2025 r. wylicza wysokość poszczególnych obciążeń publicznoprawnych.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Do 60 tys. zł kompensaty od państwa dla ofiar niektórych przestępstw lub ich najbliższych. Ale prawie nikt o tym nie wie

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych czynów zabronionych po 10 latach obowiązywania została istotnie znowelizowana w roku 2015. Maksymalna kwota kompensaty wynosi 25 000 zł, a gdy ofiara poniosła śmierć - 60 000 zł. Nadal jednak mechanizmy w niej ustanowione są mało znane i rzadko stosowane w praktyce. Według danych NIK kompensatę otrzymuje zaledwie około 30 osób rocznie. Brak efektywności tego rozwiązania wzmaga postulaty o potrzebie przeprowadzenia jego gruntownej reformy.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Deweloperzy zawyżają metraże mieszkań. Jak odzyskać nadpłacone pieniądze? Czy do powierzchni użytkowej wlicza się metraż pod ścianami?

Zawyżony metraż mieszkania to problem prawny, z którym coraz częściej spotykają się nabywcy – pisze adwokat Karolina Pilawska. Choć deweloperzy są zobowiązani do precyzyjnego określenia powierzchni lokalu w umowie, wiele firm budowlanych podaje błędne informacje, co prowadzi do wątpliwości i problemów finansowych dla nowych właścicieli nieruchomości. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: jak odzyskać nadpłacone środki? Odpowiedzią mogą być procesy sądowe przeciwko deweloperom, które pozwalają dochodzić swoich praw i odzyskać nienależnie zapłaconą kwotę.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Koniec z jawnością ksiąg wieczystych. Czy szykują się wielkie zmiany na rynku nieruchomości?

W ocenie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosława Wróblewskiego numery ksiąg wieczystych nie powinny trafiać do publicznego obiegu. Prezes UODO Mirosław Wróblewski wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka ws. dostosowania przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do RODO.

REKLAMA