REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE proponuje obostrzenia ws. emisji CO2 dla producentów aut

fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zaproponowane przez Komisję Europejską rozporządzenie ma zobowiązać producentów samochodów, w tym vanów, do stosowania niskoemisyjnych technologii, by w 2020 r. takie pojazdy nie emitowały więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr.

Propozycja KE jest związana z realizacją unijnego celu redukcji emisji CO2 o 20 proc. do 2020 r. Zgodnie z dokumentem producenci samochodów osobowych i lekkich dostawczych mają zapewnić, by ich auta do 2020 r. nie emitowały więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr. Wyznaczony wcześniej cel na 2015 r. przewiduje emisje nie większe niż 130 g/km. Zieloni domagali się celu na 2020 r. na poziomie 60-80 g/km.

REKLAMA

Jak napisał brukselski tygodnik "European Voice", propozycja KE była poprzedzona silnymi naciskami ze strony niemieckich producentów większych aut, np. BMW i Daimlera. Greenpeace ocenił, że propozycja KE sprzyja producentom, ponieważ wyznacza niższy od oczekiwanego limit emisji CO2 na 2020 r. Zaprzeczyła temu w środę unijna komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard.

"Naszą propozycją nie tylko chronimy klimat, ale także oszczędzamy pieniądze konsumentów paliw, jak również pobudzamy innowacje w europejskim przemyśle motoryzacyjnym" - powiedziała, prezentując projekt rozporządzenia, Hedegaard.

Jak wyliczyła KE, dzięki oszczędnym i niskoemisyjnym technologiom nowych aut, konsumenci zaoszczędzą na paliwie w pierwszym roku użytkowania samochodu (począwszy od 2016 r.) - 340 euro, a w ciągu 13 lat łącznie - do 3,8 tys. euro w porównaniu do celu na 2015 r. W przypadku lekkich samochodów dostawczych, tzw. vanów, pierwszego roku użytkowania nowego auta, oszczędność ma wynieść 400 euro, a w ciągu 13 lat - do 4,5 tys. euro.

REKLAMA

Komisja przyznaje, że producenci mogą obciążyć klienta kosztami nowych technologii, potrzebnych do wyprodukowania "czystszych" aut. "Ale wyższa cena samochodów zwróci się w ciągu 3-4 lat dzięki oszczędnościom na paliwie" - powiedziała Hedegaard. KE przedstawiła szacunek, z którego wynika, że w 2020 r. średni dodatkowy koszt na jedno auto wyniesie dla producentów vanów ok. 450 euro, a dla zwykłych samochodów osobowych - 1100 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z propozycji ucieszyła się w środę Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC), choć uważa, że większy ciężar realizacji celów klimatycznych powinni ponosić użytkownicy vanów, niż kierowcy zwykłych samochodów osobowych.

Organizacje zielonych oraz Parlament Europejski, który zapowiedział poprawki w trakcie prac nad projektem rozporządzenia, skrytykowali Komisję za zbyt małe ambicje w celach obniżania emisji dla producentów samochodów. Zieloni i PE domagają się też dalszych celów redukcji emisji na 2025 r.

"Wierzę, że możemy i powinniśmy zrobić więcej, by zredukować emisje CO2 tworzone przez samochody i zwiększyć oszczędności na paliwie dla kierowców. PE i Rada UE (rządy) mają teraz ważne zadanie poprawienia tego projektu tak, by był bardziej ambitny, co przyniesie korzyści środowisku i konsumentom" - oświadczył w środę przewodniczący komisji ochrony środowiska PE, niemiecki socjalista Matthias Groote.

"Innowacje powstają z dnia na dzień, pilnie potrzebujemy celów po 2020 r., co umożliwi producentom planowanie koniecznych zmian. Trzeba też wspierać innowacje w obszarach, w których mogą przynieść największe rezultaty, jak np. w konstrukcji lekkich samochodów" - zaznaczył.

Mało jednak prawdopodobne, by ambitniejszych celów chciały też rządy, które wraz PE muszą zatwierdzić propozycję KE, by weszła w życie.

Nowe emerytury – praktyczny przewodnik

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA