REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE proponuje obostrzenia ws. emisji CO2 dla producentów aut

fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zaproponowane przez Komisję Europejską rozporządzenie ma zobowiązać producentów samochodów, w tym vanów, do stosowania niskoemisyjnych technologii, by w 2020 r. takie pojazdy nie emitowały więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr.

Propozycja KE jest związana z realizacją unijnego celu redukcji emisji CO2 o 20 proc. do 2020 r. Zgodnie z dokumentem producenci samochodów osobowych i lekkich dostawczych mają zapewnić, by ich auta do 2020 r. nie emitowały więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr. Wyznaczony wcześniej cel na 2015 r. przewiduje emisje nie większe niż 130 g/km. Zieloni domagali się celu na 2020 r. na poziomie 60-80 g/km.

REKLAMA

Jak napisał brukselski tygodnik "European Voice", propozycja KE była poprzedzona silnymi naciskami ze strony niemieckich producentów większych aut, np. BMW i Daimlera. Greenpeace ocenił, że propozycja KE sprzyja producentom, ponieważ wyznacza niższy od oczekiwanego limit emisji CO2 na 2020 r. Zaprzeczyła temu w środę unijna komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard.

"Naszą propozycją nie tylko chronimy klimat, ale także oszczędzamy pieniądze konsumentów paliw, jak również pobudzamy innowacje w europejskim przemyśle motoryzacyjnym" - powiedziała, prezentując projekt rozporządzenia, Hedegaard.

Jak wyliczyła KE, dzięki oszczędnym i niskoemisyjnym technologiom nowych aut, konsumenci zaoszczędzą na paliwie w pierwszym roku użytkowania samochodu (począwszy od 2016 r.) - 340 euro, a w ciągu 13 lat łącznie - do 3,8 tys. euro w porównaniu do celu na 2015 r. W przypadku lekkich samochodów dostawczych, tzw. vanów, pierwszego roku użytkowania nowego auta, oszczędność ma wynieść 400 euro, a w ciągu 13 lat - do 4,5 tys. euro.

REKLAMA

Komisja przyznaje, że producenci mogą obciążyć klienta kosztami nowych technologii, potrzebnych do wyprodukowania "czystszych" aut. "Ale wyższa cena samochodów zwróci się w ciągu 3-4 lat dzięki oszczędnościom na paliwie" - powiedziała Hedegaard. KE przedstawiła szacunek, z którego wynika, że w 2020 r. średni dodatkowy koszt na jedno auto wyniesie dla producentów vanów ok. 450 euro, a dla zwykłych samochodów osobowych - 1100 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z propozycji ucieszyła się w środę Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC), choć uważa, że większy ciężar realizacji celów klimatycznych powinni ponosić użytkownicy vanów, niż kierowcy zwykłych samochodów osobowych.

Organizacje zielonych oraz Parlament Europejski, który zapowiedział poprawki w trakcie prac nad projektem rozporządzenia, skrytykowali Komisję za zbyt małe ambicje w celach obniżania emisji dla producentów samochodów. Zieloni i PE domagają się też dalszych celów redukcji emisji na 2025 r.

"Wierzę, że możemy i powinniśmy zrobić więcej, by zredukować emisje CO2 tworzone przez samochody i zwiększyć oszczędności na paliwie dla kierowców. PE i Rada UE (rządy) mają teraz ważne zadanie poprawienia tego projektu tak, by był bardziej ambitny, co przyniesie korzyści środowisku i konsumentom" - oświadczył w środę przewodniczący komisji ochrony środowiska PE, niemiecki socjalista Matthias Groote.

"Innowacje powstają z dnia na dzień, pilnie potrzebujemy celów po 2020 r., co umożliwi producentom planowanie koniecznych zmian. Trzeba też wspierać innowacje w obszarach, w których mogą przynieść największe rezultaty, jak np. w konstrukcji lekkich samochodów" - zaznaczył.

Mało jednak prawdopodobne, by ambitniejszych celów chciały też rządy, które wraz PE muszą zatwierdzić propozycję KE, by weszła w życie.

Nowe emerytury – praktyczny przewodnik

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Dla kogo kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku? Kredyt #naStart - nowy program dopłat do rat

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Jak w 2024 r. przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

REKLAMA