REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE proponuje obostrzenia ws. emisji CO2 dla producentów aut

fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zaproponowane przez Komisję Europejską rozporządzenie ma zobowiązać producentów samochodów, w tym vanów, do stosowania niskoemisyjnych technologii, by w 2020 r. takie pojazdy nie emitowały więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr.

Propozycja KE jest związana z realizacją unijnego celu redukcji emisji CO2 o 20 proc. do 2020 r. Zgodnie z dokumentem producenci samochodów osobowych i lekkich dostawczych mają zapewnić, by ich auta do 2020 r. nie emitowały więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr. Wyznaczony wcześniej cel na 2015 r. przewiduje emisje nie większe niż 130 g/km. Zieloni domagali się celu na 2020 r. na poziomie 60-80 g/km.

REKLAMA

Jak napisał brukselski tygodnik "European Voice", propozycja KE była poprzedzona silnymi naciskami ze strony niemieckich producentów większych aut, np. BMW i Daimlera. Greenpeace ocenił, że propozycja KE sprzyja producentom, ponieważ wyznacza niższy od oczekiwanego limit emisji CO2 na 2020 r. Zaprzeczyła temu w środę unijna komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard.

"Naszą propozycją nie tylko chronimy klimat, ale także oszczędzamy pieniądze konsumentów paliw, jak również pobudzamy innowacje w europejskim przemyśle motoryzacyjnym" - powiedziała, prezentując projekt rozporządzenia, Hedegaard.

Jak wyliczyła KE, dzięki oszczędnym i niskoemisyjnym technologiom nowych aut, konsumenci zaoszczędzą na paliwie w pierwszym roku użytkowania samochodu (począwszy od 2016 r.) - 340 euro, a w ciągu 13 lat łącznie - do 3,8 tys. euro w porównaniu do celu na 2015 r. W przypadku lekkich samochodów dostawczych, tzw. vanów, pierwszego roku użytkowania nowego auta, oszczędność ma wynieść 400 euro, a w ciągu 13 lat - do 4,5 tys. euro.

REKLAMA

Komisja przyznaje, że producenci mogą obciążyć klienta kosztami nowych technologii, potrzebnych do wyprodukowania "czystszych" aut. "Ale wyższa cena samochodów zwróci się w ciągu 3-4 lat dzięki oszczędnościom na paliwie" - powiedziała Hedegaard. KE przedstawiła szacunek, z którego wynika, że w 2020 r. średni dodatkowy koszt na jedno auto wyniesie dla producentów vanów ok. 450 euro, a dla zwykłych samochodów osobowych - 1100 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z propozycji ucieszyła się w środę Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC), choć uważa, że większy ciężar realizacji celów klimatycznych powinni ponosić użytkownicy vanów, niż kierowcy zwykłych samochodów osobowych.

Organizacje zielonych oraz Parlament Europejski, który zapowiedział poprawki w trakcie prac nad projektem rozporządzenia, skrytykowali Komisję za zbyt małe ambicje w celach obniżania emisji dla producentów samochodów. Zieloni i PE domagają się też dalszych celów redukcji emisji na 2025 r.

"Wierzę, że możemy i powinniśmy zrobić więcej, by zredukować emisje CO2 tworzone przez samochody i zwiększyć oszczędności na paliwie dla kierowców. PE i Rada UE (rządy) mają teraz ważne zadanie poprawienia tego projektu tak, by był bardziej ambitny, co przyniesie korzyści środowisku i konsumentom" - oświadczył w środę przewodniczący komisji ochrony środowiska PE, niemiecki socjalista Matthias Groote.

"Innowacje powstają z dnia na dzień, pilnie potrzebujemy celów po 2020 r., co umożliwi producentom planowanie koniecznych zmian. Trzeba też wspierać innowacje w obszarach, w których mogą przynieść największe rezultaty, jak np. w konstrukcji lekkich samochodów" - zaznaczył.

Mało jednak prawdopodobne, by ambitniejszych celów chciały też rządy, które wraz PE muszą zatwierdzić propozycję KE, by weszła w życie.

Nowe emerytury – praktyczny przewodnik

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Profesor z SGH: równy wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn w Polsce to absolutna konieczność; minimum 65 lat. Większość państw Europy to już rozumie

Jaki wpływ zmiany demograficzne wywrą na życie Polaków, tłumaczy w rozmowie z PAP dyrektorka Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak. Jej zdaniem zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, rozwój sztucznej inteligencji i praca cudzoziemców mogą pomóc w utrzymaniu stabilnego rynku pracy.

Jest specustawa przeliczeniowa dla emerytów i ZUS w sprawie emerytur czerwcowych. Projekt czeka w Sejmie na szybkie uchwalenie, ale nie rządowy lecz obywatelski

Czas oczekiwania emerytów na przeliczenie emerytur czerwcowych można maksymalnie skrócić. W sejmie jest poselski projekt specustawy, a 27 grudnia kończą się jego regulaminowe konsultacje społeczne. Po tym terminie droga do uchwalenia i zastosowania ustawy przeliczeniowej jest najkrótsza.

To już koniec takich kominków na drewno. Zapadł wyrok na trzaskający w domach ogień

Z tym, że mamy pospolite ruszenie w sprawie likwidacji pieców węglowych, zdążyliśmy się już oswoić. Pytanie, czy ten sam los czeka kominki na drewno? Czarne chmury zawisły nad trzaskającym w domu ogniem w województwie dolnośląskim. Dlaczego? Bo samorząd nie zamierza łagodzić przepisów ustawy antysmogowej. Jakie mogą być tego konsekwencje? 

Zakaz handlu w niedzielę: w 2025 roku rewolucji nie będzie, a jeśli to w stronę ograniczeń handlu w sobotę zamiast dodania niedziel handlowych

Miało być przywrócenie handlu w niedziele. Na razie zmiany sprowadziły się do dodania trzeciej niedzieli handlowe w grudniu. W sumie jest ich więc w roku osiem zamiast siedmiu. Tymczasem nadciąga czterodniowy tydzień pracy i sklepy mogą być zamykane nie tylko na niedziele, ale na całe soboty, a piątki - handlowe tylko w ograniczonych godzinach.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w uldze mieszkaniowej? Nie uwierzycie że to można odliczyć od podatku

Czy pieniądze wydane na suszarkę otworzyły drogę do nowej ulgi podatkowej? Okazuje się, że tego rodzaju zakup może pomóc w uniknięciu płacenia podatku PIT po sprzedaży nieruchomości. Jak to możliwe? Doprowadził do tego… kobiecy upór. 

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Zdaniem resortu cyfryzacji, CIE nie przyniesie oczekiwanych korzyści. Jest projekt ustawy. Czy brak CIE zmieni stan bieżący w zakresie informacji emerytalnej?

Renta wdowia – ile wynosi [obliczenia]. Różne przykłady świadczeń w zbiegu

W dniu 1 stycznia 2025 roku wejdą w życie nowe przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które dadzą prawo do tzw. renty wdowiej.  Chodzi o możliwość łączenia wypłaty renty rodzinnej (nie tylko tej wypłacanej przez ZUS) z innym świadczeniem wypłacanym przez ZUS, np. emeryturą, rentą. Od tego dnia będzie można składać wnioski o to świadczenie ale wypłata nastąpi najwcześniej od 1 lipca przyszłego roku. Ile wyniesie renta wdowia i jak oblicza to świadczenie ZUS?

Renta wdowia od A do Z: limit, wysokość, warunki, wniosek, terminy, przepisy, zasady

Z początkiem 2025 roku wejdą w życie nowe przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które dadzą prawo do tzw. renty wdowiej. Chodzi o możliwość łączenia wypłaty renty rodzinnej (nie tylko tej wypłacanej przez ZUS) z innym świadczeniem wypłacanym przez ZUS, np. emeryturą, rentą. Ile wyniesie renta wdowia i jak oblicza to świadczenie ZUS?

REKLAMA

Szokuje liczba rannych. 200 osób w tym 40 z zagrożeniem życia. Magdeburg o ofiarach ataku na jarmarku bożonarodzeniowym

Do zamachu doszło kilka minut po godzinie 19. Napastnik wjechał w tłum ludzi, którzy przyszli na jarmark bożonarodzeniowy. Według lokalnej policji funkcjonariuszom udało się zatrzymać napastnika. Na miejsce tragedii udał się premier rządu Saksonii-Anhalt, Reiner Haseloff. W nocy były sprzeczne informacje o liczbie zabitych - od 2 do 11. Po weryfikacji nocnych informacji są już dostępne informacje bliższe rzeczywistości. W artykule prezentujemy depesze agencyjne za okres ostatnich kilkudziesięciu godzin. Artykuł aktualizujemy na bieżąco.

Wymiana tachografów w UE: Do 28 lutego 2025 r. będą pouczenia zamiast kar

Wymiana tachografów w UE: Do 28 lutego 2025 r. będą pouczenia zamiast kar. Po 28 lutego 2025 r. kierowców i przewoźników czekają zmiany. Resort infrastruktury poinformował o ustaleniach na najwyższym szczeblu.

REKLAMA