REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mimo Euro 2012 reklama w Polsce ma się gorzej

fot. fotolia
fot. fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Branża reklamowa liczyła na euro-żniwa, tymczasem najnowsza analiza jest twarda: klienci wydadzą mniej niż rok temu, mimo Euro 2012. Analitycy firmy ZenithOptimedia oszacowali, że wydatki na reklamę w Polsce w tym roku sięgną 7,09 mld zł netto.

Międzynarodowa firma ZenithOptimedia udostępnia analizy dotyczące działań branży na świecie, a także ważniejszych rynków lokalnych. Jej eksperci w swej najnowszej publikacji przewidują, że w tym roku łączne wydatki na reklamę w Polsce okażą się o 0,7 proc. niższe niż w roku 2011. Ich poprzednie szacunki mówiły o wzroście na poziomie 1,9 proc.

W opinii analityków ZenithOptimedia obniżenie wydatków reklamowych wiąże się z ogólną sytuacją makroekonomiczną, która wpływa na ograniczenia budżetów poszczególnych firm.

REKLAMA

"Zredukowaliśmy wcześniejsze estymacje z uwagi na mało optymistyczne informacje płynące z rynku, dotyczące wartości wydatków reklamowych w I kwartale, oraz prognozy gospodarcze mówiące o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji" - wskazała dyrektor działu rozwoju badań w ZenithOptimedia Group Anna Marszalik-Kraszewska.

Jak dodała, ostrożniejsze obecnie prognozy wynikają także z weryfikacji oczekiwań związanych z piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012. "Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców. Ci jednak obcięli swoje inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym" - tłumaczyła.

Wcześniej analitycy ZenithOptimedia oczekiwali, że właśnie Euro 2012 przyczyni się do zwiększenia wydatków, zwłaszcza na reklamę zewnętrzną. Okazało się jednak, że mistrzostwa jedynie zmniejszyły cięcia budżetów w tej branży. Firma szacuje, że w tym roku wydatki okażą się o 2,6 proc. niższe niż przed rokiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jedynymi działami, w których - zdaniem analityków ZenithOptimedia - polskie wydatki reklamowe w tym roku wzrosną, są radio, kino i internet - odpowiednio o 2,5 proc., 3,7 proc. oraz 11,5 proc. Tak duży wzrost wydatków na reklamę w internecie ma być odzwierciedleniem światowego trendu, a Euro 2012 nie ma tu większego znaczenia.

Nieznaczny spadek - w opinii ekspertów - odnotuje telewizja, od lat pochłaniająca największą część wydatków reklamowych. Według ich szacunków w tym roku reklamodawcy wydadzą jednak na reklamę telewizyjną o 0,4 proc. mniej niż w roku 2011. Analitycy ZenithOptimedia wskazują, że już od kwietnia obserwują zmniejszony popyt na czas antenowy i tłumaczą to obawami reklamodawców o zbyt duże nasycenie reklamowe w czasie piłkarskich mistrzostw.

Opinie o spadku popytu na reklamy telewizyjne częściowo potwierdzają dane Kantar Media, firmy szczegółowo analizującej wydatki reklamowe. Po podsumowaniu wszystkich emisji reklam w polskich kanałach telewizyjnych wyliczyła ona, że w I kwartale br. wydatki reklamodawców wyniosły 3,2 mld zł (licząc według stawek cennikowych poszczególnych stacji, bez uwzględnienia rabatów), czyli o 2 proc. więcej niż w I kwartale 2011 r. Dane dla kwietnia pokazały jednak spadek o 4,7 proc. (do 1,4 mld zł).

Z przekazanych PAP przez firmę danych wynika, że wydatki na reklamę w telewizji w maju wyniosły 1,55 mld zł - o 2,2 proc. więcej niż w maju 2011 r.

Komentując te dane dyrektor mediów domu mediowego Starlink Maciej Ziomek zwrócił uwagę na wpływ świąt wielkanocnych: przed rokiem były one pod koniec kwietnia i to w tym miesiącu została wtedy zaliczona znaczna część "wielkanocnych" wydatków reklamowych.

Jego zdaniem jednak Euro 2012 rzeczywiście zniechęca część reklamodawców przed prowadzeniem kampanii. "Jest taki trend, część reklamodawców omija ten okres" - powiedział PAP Ziomek. Podkreślił jednak, że widać też grupę reklamodawców, którzy nasili swoje działania: oprócz sponsorów tej imprezy są też tacy, którzy próbują połączyć swoje kampanie z powszechnym zainteresowaniem Euro 2012.

Ziomek zwrócił też uwagę, że już raport analityków Starlinka po I kwartale br. mówił o spadku wydatków reklamowych w Polsce o 2,4 proc. wobec tego samego kwartału 2011 r. Jego zdaniem Euro 2012 nie będzie mieć większego znaczenia dla dynamiki reklamy, a spadek w największym stopniu jest spowodowany ograniczeniami wydatków przez branżę FMCG, czyli tzw. produktów szybkozbywalnych - np. spożywczych czy środków czystości.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

REKLAMA

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

Przedsiębiorczość kobiet w praktyce. Parytety i reprezentacja kobiet w biznesie, luka płacowa i jawność wynagrodzeń [Wywiad]

O problemach polskich przedsiębiorców, w tym kobiet prowadzących własną firmę, o parytetach i reprezentacji kobiet w biznesie, luce płacowej i nowych przepisach w tym zakresie – rozmawiamy z Dominiką Reich, przedsiębiorczynią, członkinią Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku oraz jedyną przedstawicielką województwa podlaskiego w Stowarzyszeniu Sommelierów Polskich.

REKLAMA