NIK pozytywnie, ale z uwagami o prywatyzacji firm farmaceutycznych
REKLAMA
REKLAMA
Poziom przychodów z prywatyzacji odpowiadał wynikom wycen sprzedawanych akcji i udziałów i wynosił prawie 560 mln zł, przy bezpośrednich kosztach związanych z tymi transakcjami na poziomie niespełna 3 mln zł - brzmi opublikowany we wtorek raport NIK.
REKLAMA
W trakcie kontroli Izba ustaliła, że inwestorzy na ogół realizowali zobowiązania wynikające z umów prywatyzacyjnych, a gdy było inaczej, minister skarbu egzekwował należne kary. W kontrolowanym okresie Skarb Państwa otrzymał 6,6 mln zł z tytułu kar umownych.
NIK krytycznie ocenia jednak decyzję ministra skarbu o przedłużeniu działalności Polskiego Holdingu Farmaceutycznego. Celem powstałego w 2004 r. PHF była konsolidacja Polfy Warszawa, Polfy Pabianice i Polfy Tarchomin, co jednak się nie powiodło. W efekcie rząd w 2008 r. uchylił swoją strategię dla przemysłu farmaceutycznego, ale minister skarbu zdecydował o dalszej działalności holdingu, powierzając mu sprywatyzowanie spółek zależnych do końca 2011 r.
Według NIK holding prawidłowo wywiązywał się z tego zadania, jednak - zdaniem Izby - prywatyzacja zakładów mogła być równie dobrze przeprowadzona przez resort skarbu, co pozwoliłoby na uniknięcie "niemałych" kosztów funkcjonowania PHF, które do 2011 r. wyniosły 19 mln zł, z czego połowę pochłonęły wynagrodzenia.
Izba dopatrzyła się nieprawidłowości w pięciu spośród 16 skontrolowanych transakcji, polegających m.in. na opóźnieniach i ponoszeniu nieuzasadnionych kosztów w procesach prywatyzacji.
NIK stwierdziła np., że resort skarbu nie wykorzystał koniunktury i opóźnił prywatyzację Cefarmu Białystok. W efekcie nabywca zapłacił o 19 mln zł mniej w porównaniu do swojej wcześniejszej oferty.
REKLAMA
Inne zastrzeżenie NIK to sprzedaż zbyt dużej liczby akcji Cefarmu Kraków, dlatego konieczne było odkupienie ich części, aby pracownicy mogli z kolei nabyć je nieodpłatnie. Pomyłka wynikła z niepoprawnego zapisu w systemie informatycznym MSP - oceniła Izba.
Zdaniem kontrolerów NIK, MSP niepotrzebnie zleciło powtórną wycenę akcji Cefarmu Rzeszów za prawie 50 tys. zł, zamiast zażądać aktualizacji oszacowania wykonanego wcześniej. Ministerstwo skarbu nie zgodziło się z tym zastrzeżeniem, argumentując, że w powtórnej wycenie chodziło o ustalenie nowej ceny minimalnej, czyli o co innego niż w pierwszej.
W efekcie kontroli NIK wystąpiła do Ministra Skarbu Państwa z czterema wnioskami. Pierwszy dotyczył rozważenia zasadności zawierania w umowach prywatyzacyjnych obowiązku zapłaty kar umownych w przypadku braku realizacji zobowiązań, których wykonanie zależy nie tylko od inwestora, ale od osób trzecich.
W drugim NIK postuluje wszczęcie likwidacji PHF po sfinalizowaniu sprzedaży Polfy Warszawa i przejęcie prowadzenia prywatyzacji Polfy Tarchomin bezpośrednio przez MSP.
Trzeci wniosek dotyczy wystąpienia do PHF o zwrot 1 mln 246,5 tys. zł, potrąconych przy rozliczeniu ze Skarbem Państwa przychodów ze sprzedaży akcji Polfy Pabianice, a czwarty - doprowadzenia do zgodności składu Rady Nadzorczej PHF z postanowieniami Statutu Holdingu.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne resort poinformował, że MSP podejmie działania zmierzające do zrealizowania wniosków: pierwszego, drugiego i czwartego. Zwrot kwoty 1 mln 246,5 tys. zł Minister Skarbu Państwa uznał obecnie za niemożliwy, ale wskazał, że wszystkie środki pozostałe po działalności PHF staną się własnością Skarbu Państwa po likwidacji Holdingu.
Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl
REKLAMA