PKP: ok. 800 przetargów na sprzedaż nieruchomości
REKLAMA
REKLAMA
PKP SA ma prawie 105,5 tys. działek o łącznej powierzchni przekraczającej 103,6 tys. hektarów. Problemem z zagospodarowaniem tych terenów jest m.in. to, że część z nich wciąż nie ma uregulowanego stanu prawnego. Uregulowany jest stan ok. 80 proc. z nich. W przypadku ok. 16 proc. wnioski czekają na rozpatrzenie, a dla pozostałych 4 proc. jest jeszcze gromadzona niezbędna dokumentacja.
Jak wynika z informacji resortu, wnioski o uregulowanie stanu prawnego tych nieruchomości mają być złożone jeszcze w tym roku.
Z posiadanych przez kolej nieruchomości zaledwie 8 proc., czyli ok 8,9 tys. ha, będzie przeznaczonych do sprzedaży na rynku. Reszta trafi jako aport do kolejowych spółek lub będzie przekazana samorządom albo Skarbowi Państwa.
REKLAMA
Według planów PKP SA przez najbliższe trzy lata, czyli do 2015 r., ma uregulować stan prawny wszystkich swoich gruntów, zakończyć sprzedaż swoich lokali mieszkalnych i przygotować pakiety nieruchomości, które trafią do spółek kolejowych albo samorządów.
Do zasobu mieszkaniowego PKP SA należy ok. 10,5 tys. budynków mieszkalnych oraz 2 tys. mieszkań na dworcach lub budynkach wykorzystywanych przy prowadzeniu ruchu kolejowego. W sumie spółka administruje 25,5 tys. mieszkań. Dziesięć lat temu było ich blisko 86,5 tys. więcej, ale sprzedano je najemcom, przekazano samorządom lub zlikwidowano.
W zeszłym roku - według danych resortu - PKP SA sprzedały nieruchomości za 174 mln zł. Wartość rozstrzygniętych przetargów to ponad 200 mln zł, ale nie wszystkie transakcje zostały sfinalizowane.
Sprzedaż nieruchomości jest jednym ze sposobów zdobycia pieniędzy na spłatę kilkumiliardowego zadłużenia PKP SA. W tym roku spółka będzie musiała spłacić 350 mln zł, w 2013 r. 880 mln zł, a w 2014 r. - 1,7 mld zł. Całe zadłużenie polskiej kolei ma być spłacone do 2020 r.
Spółka PKP SA powstała w 2001 r. w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Spółka pełni dominującą rolę w Grupie PKP.
REKLAMA