REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2,5 mld zł pomocy publicznej dla zamykanych kopalń

REKLAMA

Komisja Europejska zgodziła się na pomoc publiczną dla zamykanych kopalń węgla kamiennego. W latach 2011-2015 przedsiębiorstwa tej branży będą mogły otrzymać ok. 2,5 mld zł na działania związane m.in. z zamykaniem zakładów - podał w środę UOKiK.

Według rzeczniczki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzaty Cieloch, decyzja Komisji Europejskiej dotyczy zgłoszonego do KE w maju przez UOKIK projektu programu pomocowego dla polskiego sektora górnictwa węgla kamiennego w latach 2011-2015.

Zgodnie z harmonogramem tegorocznych prac Rady Ministrów, istotą tego programu jest "udzielanie pomocy publicznej na pokrycie skutków decyzji restrukturyzacyjnych podjętych w latach ubiegłych".

"23 listopada KE zgodziła się na przyznanie przez państwo pomocy publicznej dla Kompanii Węglowej, Katowickiej Grupy Kapitałowej oraz Spółki Restrukturyzacji Kopalń" - napisała w środowym komunikacie rzeczniczka UOKiK.

Według Komisji, program ten okazał się zgodny z decyzją Rady UE z grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla.

REKLAMA

Na podstawie listopadowej decyzji KE, minister gospodarki będzie mógł przekazać wskazanym w programie spółkom państwowe środki na likwidację kopalń i inne zadania wykonywane po zakończeniu ich likwidacji, zabezpieczanie sąsiednich kopalń przed zagrożeniami, a także naprawianie szkód spowodowanych działaniem zlikwidowanych kopalń, w tym szkód powstałych w wyniku reaktywacji starych złóż.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki resortu gospodarki będą mogły też trafić na finansowanie należnego pracownikom lub byłym pracownikom przedsiębiorstw górniczych uprawnienia do bezpłatnego węgla lub rent wyrównawczych, a także finansowanie uprawnień do ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla, wypłacanych przez ZUS.

Pomoc ta będzie mogła polegać również na zwolnieniu Spółki Restrukturyzacji Kopalń z obowiązku zapłaty bieżących wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz opłat i kar dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - z wyjątkiem opłat i kar trafiających do samorządów.

Z kolei NFOŚiGW będzie mógł przekazać Spółce Restrukturyzacji Kopalń dotacje na rekultywację ziemi na terenach zdegradowanych działalnością górniczą, a także na ujmowanie i uzdatnianie wód pochodzących z kopalni i wód zasolonych.

REKLAMA

Rzeczniczka UOKiK wskazała, że zaakceptowany przez KE program pomocy dla górnictwa jest kontynuacją programu, który obowiązywał od 2008 do 2010 r. Tamten program obejmował jednak także możliwość budżetowego wspierania realizowanych w górnictwie projektów inwestycyjnych. W obecnym programie - ze względu m.in. na sprzeciw Rady UW - nie udało się już utrzymać budżetowego wsparcia na górnicze inwestycje.

W 2010 r. z zatwierdzonej przez resort gospodarki puli 400 mln zł na ten cel, 124 mln zł trafiły do Kompanii Węglowej, 122 mln zł do Katowickiego Holdingu Węglowego, 88 mln zł do Jastrzębskiej Spółki Węglowej, ponad 40 mln zł do Południowego Koncernu Węglowego, a ponad 20 mln zł do kopalni Bogdanka.

Choć unijne prawo już wcześniej pozwalało na wsparcie tzw. inwestycji początkowych (tj. związanych m.in. z zachowaniem dostępu do złóż), rząd w 2010 r. po raz pierwszy zdecydował się na skorzystanie z tej możliwości. Dofinansowanie mogło sięgnąć do 30 proc. wartości inwestycji.

Tego typu pomoc publiczna dla górnictwa była możliwa dzięki obowiązującemu od 2002 r. do końca 2010 r. rozporządzeniu KE w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego. Nowe unijne zasady dopuszczają pomoc publiczną tylko dla zamykanych kopalń.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat ZUS: Ograniczenia w komunikacji elektronicznej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w komunikacji elektronicznej z ZUS.

7 mniej znanych praw osób z niepełnoprawnościami w Polsce

Osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z szeregu uprawnień. Wiele z nich zależy od stopnia niepełnosprawności czy dodatkowych kryteriów. Tym razem wymieniamy 7 przykładów, o których nie każdy być może pamięta.

Pasja czy pragmatyzm - czym kierować się wybierając profil w szkole średniej?

Wybór ścieżki edukacyjnej w szkole średniej to jedna z pierwszych poważnych decyzji, przed którą stają młodzi ludzie i ich rodzice. Czy postawić na rozwój pasji dającej radość i motywację, czy może skupić się na praktycznym przygotowaniu do przyszłej kariery? W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy oraz rosnącej presji na sukces akademicki i zawodowy dylemat ten staje się coraz trudniejszy. Złoty środek mogą stanowić rozwiązania łączące elastyczność z międzynarodowymi możliwościami edukacyjnymi.

Budownictwo mieszkaniowe 2025: początek roku nie zapowiada wysypu nowych mieszkań, a wysokie kursy akcji spółek deweloperskich kłócą się z danymi GUS

Budownictwo mieszkaniowe 2025. Po optymistycznym styczniu pod względem budów rozpoczętych, w lutym nastąpiła stabilizacja danych statystycznych na dość przeciętnych poziomach wartości. W dalszym ciągu więc w budownictwie czekamy także na nadejście wiosny.

REKLAMA

Będzie nowa ustawa propodażowa: czy przyspieszy budowę mieszkań w Polsce i obniży cenę metra kwadratowego

Budownictwo mieszkaniowe czeka na nową ustawę – tak zwaną ustawę podażową, obiecaną przez rząd. W ocenie deweloperów, gdyby nowa ustawa propodażowa została przyjęta w obecnej formie, nastąpiłby ciąg korzystnych zmian ułatwiających inwestycje i skracających proces budowy mieszkań.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 4 marca 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw 2025 [LUTY]

GUS podał dane na luty 2025 r. Ile wynosi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw? Jakie było zatrudnienie w lutym? O ile wzrosło od ubiegłego roku?

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Bezpłatna konferencja: Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości - korzyści i wyzwania dla wierzycieli

Już 26 marca w Warszawie odbędzie się bezpłatna konferencja Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości - korzyści i wyzwania dla wierzycieli, której inicjatorem i opiekunem merytorycznym jest Kancelaria Maciej Panfil i Partnerzy. Wydarzenie zgromadzi około 100 uczestników, w tym przedstawicieli biznesu, ekspertów ze środowiska prawniczego, sektora technologicznego oraz reprezentantów instytucji publicznych.

Koszt pracodawcy 2025 – 5000 zł netto [Wyliczenia]

Jaki jest koszt pracodawcy przy zatrudnieniu na 5000 zł netto? Od umowy o pracę odprowadza się składki ZUS, składkę zdrowotną i podatek dochodowy. Część z nich odprowadzana jest z wynagrodzenia brutto pracownika, a część dodatkowo płaci pracodawca. Jak to obliczyć?

REKLAMA