Konkurs internetowy. Jak rozliczyć wygraną?
REKLAMA
REKLAMA
Częstą praktyką przedsiębiorców, którzy pragnązdobyć nowych klientów i jednocześnie wypromować swoją firmę, jestorganizowanie konkursów przy wykorzystywaniu Internetu. Mają jednakproblem, jak opodatkować wygrane w tego typu konkursach.
Podatnicy, biorący udział w konkursie, powinnipamiętać, że wygrana stanowi przychód dla celów podatkowych.Wartość tego rodzaju nagród podlega opodatkowaniu 10%zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof). Jeśli wygranama charakter pieniężny, płatnik, dokonując jej wypłaty, pobierapodatek z wypłacanej kwoty. W przypadku gdy nagroda jestprzekazywana w innej postaci niż pieniądz (koszulka, aparat, zestawkina domowego), przed jej wydaniem organizator konkursu powinienzażądać od zwycięzcy wpłaty gotówki na poczet należnegopodatku.
Jednak nie jest tak w każdym przypadku. Wewskazanych w ustawie przypadkach zwycięzcy konkursów będą zwolnieniz zapłaty podatku. I tak, zwolnienie dotyczy m.in. nagród zdobytychw konkursach, jeśli łącznie spełniają następujące warunki (art. 21ust. 1 pkt 68 updof):
- ich jednorazowa wartość nie przekracza 760zł;
- zostały wygrane w konkursach organizowanych iemitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa,radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury,sztuki, dziennikarstwa i sportu,
- są to nagrody związane ze sprzedażąpremiową.
Limit wygranej zwolnionej zpodatku
Jak zaznaczono, zwolnieniu z podatku dochodowegood osób fizycznych podlegają wygrane nie przekraczające jednorazowokwoty 760 zł. Organizator nie jest wówczas zobowiązany do poboru iodprowadzenia podatku dochodowego od wygranej oraz złożeniaformularza PIT-8AR.
Warto pamiętać, że zwolnienie z podatku napodstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof odnosi się do każdej wygranejzdobytej w ramach pojedynczego konkursu (przykład 1 i 2).
Jeżeli wartość wygranej przekracza 760 zł,organizator pobiera podatek od całej wygranej. Odprowadza go narachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzęduskarbowego właściwy według jego miejsca zamieszkania. Rozwiązanietakie wskazuje m.in. dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy winterpretacji indywidualnej z 29 marca 2008 r.: "Natomiast wsytuacji, gdy wartość wygranych w konkursach i grach organizowanychprzez środki masowego przekazu przekroczy kwotę 760 zł, uzyskanyprzychód podlegał będzie w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanympodatkiem dochodowym. Podmiotem obowiązanym (płatnikiem), na mocyart. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy, do pobrania iodprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kierujenaczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkaniapłatnika - podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej)oraz złożenia formularza PIT-8AR, jest podmiot dokonujący wypłatynagrody. Organizator konkursu nie musi składać miesięcznejdeklaracji o wygranych. Deklarację roczną przekazuje się do urzęduskarbowego według miejsca zamieszkania płatnika (...)".
Jednocześnie należy zauważyć, iż jeżeli zwycięzcąkonkursu jest kilka osób (zespół), wartość nagrody należy podzielićna te osoby. Takie stanowisko możemy odnaleźć w piśmie dyrektoraIzby Skarbowej w Warszawie z 7 grudnia 2007 r. (sygn.IPPB1/415-216/07-3/JB):
"(...) Spółka, wręczając jedną wspólną nagrodę wformie bonu towarowego dla czterech osób (zwycięzców zawodówregatowych), umieściła ich nazwiska na liście odbioru nagrody, akażdy z nich pokwitował jej odbiór, składając własnoręcznie swójpodpis. Ponadto z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego niewynika, aby między tymi osobami fizycznymi zawarta była jakakolwiekumowa cywilnoprawna, z której wynikałoby, iż osoby te dokonująustalonego między sobą podziału tej nagrody. A zatem należystwierdzić, iż wartość otrzymanego przez cztery osoby bonutowarowego mieści się w ich udziale dokonanym we wspólnymprzedsięwzięciu i o ile kwota w wyniku podziału tej nagrody nieprzekroczy 760 zł na osobę, będzie korzystała ze zwolnienia wpodatku dochodowym od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68,a tym samym na Spółce w związku z tym nie będą ciążyły obowiązkipłatnika (...)" (przykład 3).
Środki masowego przekazu
Przez pewien czas urzędy skarbowe stały nastanowisku, że nagroda wygrana w konkursie internetowym podlegaopodatkowaniu bez względu na jej wartość. A to dlatego, że Internetjako środek masowego przekazu nie został literalnie wymieniony wprzepisie, obok prasy, radia i telewizji. Obecnie dominuje pogląd,zgodnie z którym Internet mieści się w pojęciu środków masowegoprzekazu.
Potwierdzenie powyższych uwag znajdujemy w wieluinterpretacjach. Przykładem jest interpretacja indywidualnadyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 marca 2008 r. (sygn.ITPB2/415-76/08/BK). Możemy w niej przeczytać: "(...) wartośćwygranych, przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym napowszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowo nieprzekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art.21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osóbfizycznych".
Z kolei dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, winterpretacji indywidualnej z 13 października 2009 r. (sygn.IPPB1/415-551/09-4/ES), podkreśla, iż Internet spełnia funkcjęśrodka masowego przekazu, jeżeli informacje o konkursie sązamieszczone na stronie ogólnodostępnej: "Zatem, stwierdzić należy,że użyte w powołanym przepisie określenie ť(...) w środkachmasowego przekazuŤ mieści w sobie również pojęcie Internetu, jakośrodka przekazu, pomimo iż nie został on wprost wymieniony wdyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będziejedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony,tj. usługi poczty elektronicznej czy też strony dostępne przyużyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane dościśle określonego kręgu odbiorców, np. pracownikówkorporacji".
Związek nagrody z działalnościągospodarczą
Wskazane zwolnienie z podatku nie dotyczy jednaknagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przezniego pozarolniczą działalnością gospodarczą. W tym przypadku naorganizatorze konkursu nie ciąży obowiązek odprowadzenia podatku odprzekazanej nagrody ani złożenia deklaracji PIT-8AR. To podatnik maobowiązek doliczyć otrzymaną nagrodę (jej wartość) do przychodów zdziałalności gospodarczej. Przychodem z działalności gospodarczejjest bowiem również wartość otrzymanych świadczeń w naturze iinnych nieodpłatnych świadczeń (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Takiestanowisko potwierdza postanowienie w sprawie interpretacjinaczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z14 września 2007 r. (sygn. 1471/DPF/415/59/07/MJ): "(...) wprzypadku nagród lub wygranych w konkursach pozostających w związkuz działalnością gospodarczą wartość tych nagród stanowi przychód ztej działalności, zatem podatnik ma obowiązek odprowadzić podatekdochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowaniadziałalności gospodarczej, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnikawynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 4 w/w ustawy opodatku dochodowym od osób fizycznych (...)" (przykład 4).
Wydatki na nagrody akoszty
Wydatki poniesione na zakup nagród w konkursieinternetowym mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.
REKLAMA
Zgodnie z ogólną regułą kosztami podatkowymi mogąbyć tylko takie wydatki, które wpływają na osiągnięcie przychodulub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadtowydatek nie może się znajdować w katalogu wydatków, które nie mogąbyć zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki naorganizację konkursów nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: updop(odpowiednio art. 22 ust. 1 updof). Nie można ich bowiemzakwalifikować jako reprezentacji, ponieważ ona wiąże się zokazałością i wytwornością (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop,odpowiednio art. 23 ust. 23 updof). Organizacja konkursuinternetowego tych cech nie posiada.
Wydatek na organizację konkursu ma na celuzwiększenie poziomu obrotów ze sprzedaży, a tym samym osiąganych ztego tytułu przychodów. Organy podatkowe nie kwestionują możliwościzaliczania wskazanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.Potwierdza to postanowienie naczelnika Pierwszego MazowieckiegoUrzędu Skarbowego w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 12kwietnia 2006 r. (sygn. 1471/DPD2/423-10/06/AB).
Wydatki spółki związane z organizacją konkursu, wtym z nabyciem nagród, często wiążą się z możliwością pozyskiwaniainformacji od użytkowników strony internetowej w sprawachinteresujących organizatora lub jego klientów. Na tej podstawiepowstają wówczas raporty i analizy. Również w takich sytuacjachwydatki na organizację konkursu stanowią koszty uzyskaniaprzychodów. Takie stanowisko zajął Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowyw Warszawie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawapodatkowego z 14 lutego 2006 r. (sygn. 1472/ROP1/423-346-51/06/AW).
Wydatek na organizację konkursu internetowego niema bezpośredniego związku z przychodem. Wpływa natomiast na jegouzyskanie w sposób pośredni. Dlatego też stanowi koszty uzyskaniaprzychodu w momencie poniesienia (art. 15 ust. 4d updop).
Przykład 1: Podwójna wygrana w jednymkonkursie
Jan W. wziął udział w konkursie plastycznymorganizowanym i emitowanym przez środki masowego przekazu. Jegoprace zdobyły dwa pierwsze miejsca honorowane nagrodami w wysokościodpowiednio 700 zł i 500 zł. W takiej sytuacji powinien zostaćpobrany podatek od całej wygranej. Nie ma znaczenia fakt, iżpojedyncza nagroda nie przekracza 760 zł.
(700 zł + 500 zł) x 10% = 1200 zł x 10% = 120zł.
Jan W. zapłaci więc od wygranej podatek wwysokości 120 zł.
Przykład 2: Kilka nagród w różnychkonkursach
Tadeusz Z. w 2010 r. brał udział w wielukonkursach organizowanych i emitowanych przez środki masowegoprzekazu. W czterech z nich zdobył nagrody pieniężne, odpowiednio wwysokości: 200 zł, 300 zł, 500 zł oraz 1000 zł.
Tylko w przypadku ostatniej wygranej Tadeusz Z.jest zobowiązany do zapłaty podatku.
1000 zł x 10% = 100 zł.
Pozostałe wygrane nie podlegają opodatkowaniu,ponieważ żadna z nich nie przekracza kwoty 760 zł i każda zostałaprzekazana w wyniku zwycięstwa w różnych konkursach.
Przykład 3: Wspólna wygrana zespołu
Czterech przyjaciół wzięło udział w konkursie naprojekt strony internetowej dla przedsiębiorcy. Konkurs byłogólnodostępny, ogłoszony za pomocą środków masowego przekazu(prasa).
Zdobyli główną nagrodę w wysokości 2000 zł. W tejsytuacji udział każdego z nich w wysokości 500 zł nie będziepodlegał opodatkowaniu.
Przykład 4: Nagroda otrzymana w związku z działalnościągospodarczą
Kazimierz N. prowadzi sklep spożywczy. Wziąłudział w konkursie organizowanym przez hurtownie, w którejzaopatruje się w towar. Konkurs polegał na osiągnięciu jaknajwiększych obrotów w przeciągu trzech miesięcy. W związku zwygraną Kazimierz N. otrzymał nagrodę w wysokości 1000 zł. Nagrodata powinna zostać wliczona do przychodów firmy.
Podstawa prawna
- Art. 15 i 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2011 r. nr74, poz. 397.
- Art. 12 i 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1pkt 68, art. 22 i 23 ust. 23, art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z2010 r. nr 51, poz. 307; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 75, poz.398.
REKLAMA