Malta w Unii Europejskiej
Malta jest w Unii Europejskiej od 2004 roku. Oznacza to, że do jej porządku prawnego należy prawo pierwotne Unii Europejskiej (traktaty) oraz prawo wtórne (dyrektywy, rozporządzenia, decyzje, opinie oraz zalecenia).
Przeniesienie rezydencji podatkowej osoby fizycznej na Maltę
Podatkowa atrakcyjności Malty dla osób fizycznych przejawia się w możliwości uzyskania przez obywatela UE rezydencji podatkowej na Malcie. Prawo maltańskie oferuje w tym zakresie dwa reżimy: Permanent Residence Scheme (PRS) oraz Ordinary Residence Permit (ORP).
Systemy te są jednymi z najatrakcyjniejszych planów dla osób fizycznych, które chcą zmienić rezydencję podatkową na bardziej przyjazną, a tym samym obniżyć osobiste obciążenia podatkowe. Wymagania do skorzystania z PRS oraz ORP nie są trudne do spełnienia, a uzyskanie statusu permanentnego rezydenta w ramach planu PRS, statusu zwykłego rezydenta w ramach planu ORP pozwala m.in. skorzystać z następujących preferencji:
- brak wymagań w zakresie minimalnego okresu przebywania na terytorium Malty;
- kwota rocznego podatku do zapłaty wynosi zazwyczaj EUR4,230;
- ograniczenie opodatkowania tylko do dochodów przekazywanych na Maltę bądź przechowywanych na Malcie (dochody z innych źródeł nie podlegają opodatkowaniu);
- brak obowiązku zakupu nieruchomości (wystarczy długoterminowy najem);
- brak minimalnych wymogów inwestycyjnych;
- brak podatku od zgromadzonego majątku.
Preferencyjne zasady opodatkowania spółek - system refundacji
W odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób prawnych zastosowanie ma jedna 35% stawka podatkowa. Malta oferuje system tzw. pełnej refundacji (pełnego przypisania) zgodnie, z którym podatek zapłacony przez spółkę zostaje zaliczony na poczet podatku płaconego przez udziałowców w momencie wypłaty dywidendy.
Jeżeli dywidendę wypłaca spółka handlowa, to odbiorcy dywidendy mają prawo do refundacji w wysokości 6/7 kwoty podatku dochodowego zapłaconego przez spółkę na Malcie. Biorąc pod uwagę powyższe odliczenia efektywna stawka opodatkowania CIT spółek na Malcie wynosi ok. 5%.
W przypadku wypłat dokonywanych przez spółkę maltańską na rzecz udziałowców z zysku pochodzącego z odsetek oraz należności licencyjnych, mogą oni ubiegać się o refundację w wysokość 5/7 kwoty podatku zapłaconego przez spółkę maltańską w momencie dokonania wypłaty.
Refundacja w wysokość 6/7 kwoty zapłaconego podatku oraz w wysokości 5/7 będzie możliwa, jeżeli spółka nie skorzystała z ulgi w zakresie unikania podwójnego opodatkowania. Jeżeli wypłacana dywidenda pochodzi z zysku przypisanego, jako zysk zagraniczny i w związku, z którym spółka skorzystała z ulgi w zakresie unikania podwójnego opodatkowania, udziałowcy mają prawo do refundacji w wysokości 2/3 podatku zapłaconego przez spółkę maltańską.
Opisane powyżej refundacje są realizowane poprzez dokonywanie wypłat odpowiednich kwot do uprawnionych udziałowców w terminie 14 dni od ostatniego dnia miesiąca, w którym złożono wniosek w tej sprawie.
Zwolnienie partycypacyjne
Prawo maltańskie przewiduje zwolnienie podatkowe w odniesieniu do dochodów z dywidend oraz zysków kapitałowych wypłacanych przez tzw. participation holding, czyli spółkę której udziały posiada spółka maltańska. Do skorzystania z tego zwolnienia wymagane jest spełnienie szeregu wymogów, które w praktyce bardzo łatwo dopełnić.
Ostatnie zmiany w prawie rozszerzyły powyższe zwolnienie o spółki będące rezydentami na Malcie. Powyższe oznacza, że po spełnieniu odpowiednich wymogów, zyski wypłacane przez participating holding będący rezydentem podatkowym na Malcie na rzecz innej spółki posiadającej status rezydenta są zwolnione z opodatkowania.
Brak opodatkowania wypłat dokonywanych z Malty
O podatkowej atrakcyjności Malty decyduje również system zwolnień w zakresie opodatkowania u źródła. Malta generalnie nie nakłada podatku u źródła z tytułu wypłaty dywidend.
Również wypłata odsetek generalnie nie podlega opodatkowaniu na Malcie. Podatek w wysokości 35% może jednak wystąpić, jeżeli wypłata odsetek nastąpi na rzecz: nierezydenta kontrolowanego pośrednio lub bezpośrednio lub działającego w imieniu osoby bądź osób fizycznych będących maltańskimi rezydentami, które przebywają na Malcie.
Wypłata należności licencyjnych nie podlega, co do zasady, opodatkowaniu u źródła na Malcie. Opodatkowanie u źródła w wysokości 35% wystąpi, jeżeli odbiorcami należności licencyjnych będą takie same podmioty, jak w przypadku opodatkowania odsetek.
Malta alternatywą dla Cypru
Dla polskiego rezydenta podatkowego Malta jest realną alternatywą wobec spółek cypryjskich. Powyższe przejawia się w możliwości opodatkowania dywidendy otrzymanej z Malty na poziomie 4% podczas gdy w przypadku dywidendy wypłacanej przez spółkę cypryjską opodatkowanie w Polsce wynosi 9% . Tak jak na Cyprze brak będzie jednocześnie opodatkowania dywidendy podatkiem u źródła na Malcie. Możliwość zastosowania powyższej preferencji wynika z istnienia instytucji tzw. fikcyjnego zaliczenia (tax sparing) w obowiązującej do końca 2011 r. umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania z Maltą. Na koniec warto również wspomnieć, że 29 lipca 2011 r. Sejm przyjął ustawę zmieniającą umowę podatkową z Maltą. Zmiany zakładają likwidację opisanego powyżej mechanizmu tax sparing. Nowe zasady opodatkowania będą miały zastosowanie w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła od kwot należnych w dniu lub po 1 stycznia 2012 roku oraz w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu, do podatków należnych za rok podatkowy rozpoczynający się w dniu lub po 1 stycznia 2012 roku.
Z punktu widzenia planowania podatkowego ciekawym rozwiązaniem jest rozszerzenie podmiotów objętych nową umową o trusty. Trusty nie mają osobowości prawnej, nie są również podatnikami podatków dochodowych. Zaliczenie trustów do kategorii osób w rozumieniu umowy może otwierać nowe możliwości inwestycyjne w stosunkach polsko-maltańskich.