Ustawą z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy został zmieniony m.in. art. 97 k.p. Przepis ten reguluje kwestie związane z obowiązkiem pracodawcy w zakresie wydania świadectwa pracy. Choć dotychczasowa regulacja nie była szczególnie skomplikowana, to i tak była krytykowana przez pracodawców, którzy zarzucali jej zbytni formalizm i nadmierną biurokratyzację stosunku pracy.
Dotychczasowa regulacja
Pracodawca w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy (art. 97 § 1 k.p.). Na podstawie przepisów obowiązujących do 21 marca 2011 r. w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązał kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę, pracodawca był zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie (art. 97 § 11 k.p.).