VAT 2011: jak nowa stawka podatku przełoży się na ceny
REKLAMA
Ceny towarów i usług powinny teoretycznie wzrosnąć średnio o 1 proc. W praktyce mechanizmy rynkowe nie dopuszczą do tego. Konkurencja w większości branż jest dziś tak silna, że zarówno producenci, jak i usługodawcy będą u siebie szukali rezerw.
Wbrew intensywnym kampaniom reklamowym oszczędności z tytułu niższego VAT są w większości wypadków groszowe. A na pewno są niższe od kosztów mocno reklamowanych teraz szybkich kredytów na zakup sprzętu AGD, których średnie oprocentowanie wynosi 15 proc. W niektórych przypadkach stawka VAT ulegnie podwyższeniu o 1 punkt procentowy – z 22 na 23 proc. (np. energia, paliwa, słodycze, samochody). W innych o 2 punkty procentowe – z 3 na 5 proc. (np. surowe warzywa, oleje i tłuszcze zwierzęce, mięso) – lub nawet o 16 punktów – z 7 do 23 proc. (pieczywo lub wyroby ciastkarskie o terminie przydatności powyżej 14 dni).
Więcej: VAT 2011: jak nowa stawka podatku przełoży się na ceny
REKLAMA