Metoda przedsiębiorców na kryzys? Przetrwać
REKLAMA
– Rozsądne zachowanie. Nie ma co się rzucać na pożyczki – uważa Jacek Kubica z Izby Przemysłowo-Handlowej Inwestorów Zagranicznych.
REKLAMA
Z raportu Pentora, który na zlecenie Polskiej Agencji Przedsiębiorczości zbadał, czy kryzys zmienił coś w zachowaniu małych i średnich przedsiębiorców, jasno wynika, że polski biznes nie podejmuje działań decydujących o długookresowej konkurencyjności.
Zdaniem ekspertów to efekt tego, że zeszłoroczny kryzys nie uderzył weń tak mocno. – Dużo większą lekcją był rok 1999, kiedy załamanie gospodarcze dało przedsiębiorcom mocno w kość – mówi ekonomista Witold Orłowski. Jacek Kubica twierdzi, że długofalowych planów też w czasach kryzysu nie ma sensu robić. Jeśli w ogóle – to tylko te bieżące. To częsta postawa, podobnie jak wycofywanie się zamiast poszukiwania nowych możliwości działania. Nasi biznesmeni czasu kryzysu nie traktują jako możliwości podboju i rozwoju, koncentrują się na tym, by przetrwać. I tracą, podobnie jak cała gospodarka.
REKLAMA