Gwarancja opłat? Tak powinno być w każdym banku
REKLAMA
Na szczęście zdarzają się ostatnio na rynku takie oferty, które dają nam przynajmniej czasową pewność, że np. opłaty nie zostaną podniesione . Może nie jest to początek nowej ery w bankowości, jednak pewność, że nie zapłacimy innych stawek aż do 2013 roku to już coś. A taką propozycję otwierającym rachunki osobiste oferuje Deutsche Bank PBC. Dlaczego jest to aż tak ważny aspekt? Czy gwarancje od banków to tylko mrzonka?
Zmiany, zmiany, zmiany… w taryfach opłat i prowizji
REKLAMA
Przede wszystkim, banki zastrzegają sobie możliwość zmiany taryf opłat i prowizji. Spowodowane jest to dostosowywaniem oferty do aktualnych warunków rynkowych. Co więcej, bywa i tak, że coś, za co niemal nie płaciliśmy, staje się naprawdę kosztowne bądź wymaga od nas spełnienia dodatkowych warunków. Sytuacja taka miała miejsce w przypadku kart debetowych Alior Banku. Ten młody bank, zwycięzca wielu rankingów dzięki swojej ofercie Konta osobistego, zaoferował swoim klientom kartę debetową z opłatą 3 zł miesięcznie. Dziś to już 9 zł z możliwością obniżenia kwoty do 5 zł w przypadku przelewania swoich oszczędności na rachunek w Alior Banku.
W większości banków w Polsce zmieniono w ostatnim czasie opłaty za usługi. Taryfy oprócz Alior Banku zmieniły też Millennium Bank, ING Bank Śląski, MultiBank, czy PKO BP. Banki nie dają gwarancji, ponieważ chcą zostawić sobie alternatywę w przypadku nagłych zawirowań na rynkach finansowych – mogą wówczas podnieść opłaty i przetrwać trudne czasy.
Czemu nie ma gwarancji?
Trudno jednoznacznie stwierdzić, co jest główną przyczyną unikania przez banki ustalania gwarancji niezmienności warunków. W końcu, jak na to nie patrzeć, np. biura podróży dają nam taką gwarancję już na wstępie. Na szczęście, od czasu do czasu pojawiają się propozycje na rynku, zawierające w sobie zapewnienie o nienaruszalności przynajmniej części swojej oferty. Wspomnianym już przykładem są konta dbNET i dbNET Konto Oszczędnościowe z Deutsche Banku
Sprawdź, w którym banku znajdziesz najtańsze konto!
Małe, ale są
Również Bank BPH zapewnia klientów, że jego oprocentowanie Konta oszczędnościowego zawsze będzie o 1% wyższe niż stopa depozytowa Narodowego Banku Polskiego. Gwarancja ta jest zapisana w jego regulaminie. Zważywszy na fakt trwającej do końca marca promocji oprocentowania rachunku, warto zastanowić się nad tą propozycją.
Dlaczego klient chce gwarancji?
Dla klienta gwarancja to pewność wyboru – jeśli bank zapewni nam stałe, niezmienne opłaty, a najlepiej utrzyma np. darmowe prowadzenie konta, wtedy jego klient może spać spokojnie. Może to właśnie jest praktyka, która pozwoli bankom – choć brzmi to przewrotnie – więcej zarobić? Mając pewność, że atrakcyjna oferta pozostanie taką na dłużej, potencjalny klient prędzej zdecyduje się nawet na kosztowne oferty, jak np. karty kredytowe, czy mniej ciekawe propozycje kredytów hipotecznych, ale za to z gwarancją niezmienności opłat i prowizji związanych z ich utrzymaniem.
REKLAMA