REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z zawieszeniem działalności gospodarczej

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

Z powodu trudnej sytuacji na rynku wielu przedsiębiorców rozważa likwidację lub zawieszenie działalności. Jakie są konsekwencje podatkowe takiej czynności?


Przedsiębiorca któremu pogorszyła się sytuacja w biznesie nie musi od razu likwidować firmy, może natomiast zawiesić działalność. Nie rozlicza się wówczas na bieżąco z fiskusem, nawet gdy sprzeda środki trwałe lub wyposażenie firmy. Nie ma wtedy obowiązku w trakcie roku rozliczać się z PIT, nie składa też deklaracji VAT. Może spokojnie zaczekać na lepsze czasy na prowadzenie biznesu. Ewentualny dochód przedsiębiorca, który zawiesił działalność wykaże dopiero w zeznaniu rocznym.             


Należy jednak pamiętać, że zawiesić działalność może tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników.   

REKLAMA


Zwykle przedsiębiorca w trakcie roku co miesiąc odprowadza do urzędu zaliczki na podatek dochodowy. Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, jest zwolniony z tego obowiązku. Musi jednak nie później niż przed upływem siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o wpis informacji o zawieszeniu zawiadomić pisemnie naczelnika urzędu skarbowego o okresie tego zawieszenia. Dotyczy to również tych, podatników którzy opłacają podatek liniowy albo odprowadzają zaliczki w uproszczonej formie.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów. Oznacza to dla niego, że nie wolno mu sprzedawać towarów i świadczyć firmowych usług. Nawet wówczas kiedy nie wykonuje ich formalnie w ramach działalności, ale na podstawie umowy o dzieło. Tak bowiem wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 stycznia 2009 r., sygn. (ITPB1/415-637a/08/WM).                                                         

W interpretacji napisano, że pojedyncze zlecenia wykonywane na podstawie umowy o dzieło należy traktować jako podjęcie działalności gospodarczej, a przychód uzyskany z tego tytułu zaliczyć do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.        
                                                                                         

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasie przerwy w biznesie przedsiębiorca może pozbyć się (całości lub części) firmowego majątku: środków trwałych i wyposażenia. Tak bowiem wynika z art. 14a ust. 4 pkt 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jak wówczas rozliczyć dochody? Otóż skoro nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek, przedsiębiorca wykaże je dopiero w zeznaniu rocznym.


PRZYKŁAD
:

REKLAMA

Pan Kowalski prowadzi firmę i płaci podatek według skali. 15 czerwca br. zawiesił działalność. W lipcu sprzedał samochód, który był środkiem trwałym w jego firmie. Transakcję sprzedaży rozliczy dopiero w zeznaniu PIT-36, które musi złożyć do 30 kwietnia następnego roku.


Jeżeli przedsiębiorca sprzeda środek trwały lub wyposażenie jeszcze przed zawieszeniem działalności, będzie musiał uwzględnić dochód z tej transakcji przy wyliczaniu miesięcznej zaliczki. Jeżeli pozbędzie się majątku po zawieszeniu, dochód rozliczy dopiero w zeznaniu rocznym. Ponadto właściciel zawieszonej firmy może uzyskiwać przychody z odsetek na koncie związanym z działalnością. Nie musi odprowadzać od nich zaliczek, wykazuje je dopiero w rozliczeniu rocznym. Natomiast w firmie, która ma przerwę, nie można naliczać odpisów amortyzacyjnych. Tak wynika z art. 22c pkt 5 ustawy o PIT. Amortyzację należy wstrzymać od następnego miesiąca po zawieszeniu działalności. Zawieszenie działalności nie musi oznaczać, dla przedsiębiorcy, że powinien całkowicie zapomnieć o firmie. W tym okresie może on bowiem wykonywać „wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów” (art. 14a ust. 4 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), a związane z tym wydatki może zaliczyć do kosztów. Jest to niestety dość nieprecyzyjnie określenie i może być przyczyną sporów z fiskusem.      
                                

Również jeśli chodzi o VAT to w czasie przerwy przedsiębiorca nie będzie musiał składać w urzędzie deklaracji VAT-7 9miesięczne) lub VAT 7k (kwartalne). Jednak nie wszyscy unikną tego obowiązku. Takie zwolnienie nie dotyczy:


- przedsiębiorcy zarejestrowanego jako podatnik VAT UE;

- przedsiębiorcy dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

- przedsiębiorcy dokonującego importu usług lub nabywającego towary, w zakresie których jest podatnikiem;

- okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu;

- okresów rozliczeniowych, za które przedsiębiorca jest obowiązany do rozliczenia z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które musi zrobić korektę podatku naliczonego.


Istotne jest, że przedsiębiorca, który zawiesił działalność, nie musi już obawiać się, że po dziesięciu miesiącach zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT.


Źródło: wieszjak.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia: Rozwiązano większość problemów z systemem e-Doręczenia

1 stycznia 2025 r. uruchomiony został system doręczeń elektronicznych, tzw. e-Doręczenia. Ma on zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Niestety, system nie działa prawidłowo.

Koniec z płaceniem za nieobecności. Za brak działania pieniądze się nie należą – tak orzekł sąd. Kto straci na takim podejściu?

Nieobecność oznacza brak działania. Brak działania z kolei oznacza brak kosztów i utraconych korzyści. Wszystko to razem oznacza natomiast, że za ten czas nie należą się diety i nie ma w tym zakresie swobody dokonywania ustaleń.

REKLAMA

Rozporządzenie o proszku do mąk z larwy Tenebrio molitor. Do 8,5% chityny. Makarony, chleb, bułki, ciasta. Witamina D3

Zastosowanie żywieniowe znalazł Tenebrio molitor (mącznik młynarek). Można proszek z larw owada po poddaniu naświetleniu dodawać do szeregu produktów żywnościowych. Najwięcej kontrowersji budzi sprawa chityny. KE badała też kwestię witaminy D3.

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje

Dofinansowania m.in. dla OSP, kół gospodyń wiejskich oraz klubów sportowych. Ruszają prekonsultacje programu NIW-CRSO pn. "Moc Małych Społeczności". Kto będzie mógł starać się o dofinansowanie? Ile będzie wynosiło? Jaki jest harmonogram?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

To już koniec zbierania paragonów? 450 złotych od pracodawcy bez składek ZUS i bez konieczności dokumentowania wydatku. Od kiedy?

Wszelkie świadczenie przyznawane pracownikom przez pracodawców pociągają za sobą określone konsekwencje podatkowe i na gruncie ubezpieczeń społecznych. Czy jest szansa na 450 złotych od pracodawcy bez składek ZUS i bez konieczności dokumentowania wydatku?

REKLAMA

Kiedy mogę wziąć urlop na okresie próbnym? Umowa od 1 stycznia 2025 [GIP]

Pytanie: Po wielu latach pracy zmieniłem pracodawcę. Zgodnie ze stażem pracy miałem prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym. Umowę na okres próbny zawarłem od 1 stycznia 2025 roku na trzy miesiące. Ile dni urlopu mi przysługuje? Kiedy mogę wziąć urlop u nowego pracodawcy?

Wyższe stawki wynagrodzenia zasadniczego w resorcie spraw wewnętrznych i administracji. Wyrównanie od 1 stycznia 2025 r.

Rząd pracuje nad przepisami podwyższającymi stawki wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji. Wzrosną zarówno stawki minimalnego, jak i maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego. Nowe stawki będą obowiązywać wstecz od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA