REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozorne oszczędzanie

Halina Füchsel

REKLAMA

Kryzys dopadł przedsiębiorstwa duże i małe. Obserwujemy nerwowe szukanie oszczędności we wszystkich firmach oraz kalkulację wydatków z ołówkiem w ręku w rodzinach.

Częstym miejscem oszczędzania jest biuro. Tutaj oszczędza się przede wszystkim na:

REKLAMA

• Szkoleniach pracowników (w tym sekretarek i asystentek) w zakresie przedmiotów „miękkich”, ufając, że wiedza jaką uzyskały absolwentki uczelni takich kierunków jak zarządzanie, administracja, marketing, socjologia, psychologia, polonistyka, anglistyka, wystarczy, aby dobrze wykonywać powierzoną pracę. To zupełnie tak, jakby absolwent prawa od razu mógł został doświadczonym adwokatem czy notariuszem. W sekretariacie jest potrzebna interdyscyplinarna wiedza, a oprócz niej umiejętność prowadzenia rozmów i pisania listów, udzielanie feedbacku, odpowiednia postawa, zachowanie wobec interesanta i wiele innych czynników wpływających na efektywną pracę na tym stanowisku. Takie umiejętności można zdobywać tylko na szkoleniach, jeżeli dyrekcja nie ma węża w kieszeni. Oszczędności na szkoleniach są więc pozorne, bo zdobywanie doświadczenia drogą prób i błędów jest niezwykle kosztowne dla każdej firmy.

• Szkoleniach „twardych”, w zakresie znajomości procedur biurowych (przyjmowania i rejestracji dokumentów, załatwiania spraw, archiwizacji dokumentów). Nowy pracownik, nieznający „procesu pracy”, szczególnie w przypadku mało przejrzystych procedur, może opóźnić lub skomplikować załatwienie sprawy, więc znowu oszczędności są pozorne.

• Szkoleniach w zakresie bezwzrokowego pisania na komputerze, które poprawia szybkość pisania. Człowiek nie rodzi się z tą umiejętnością i nie wystarczy kilka godzin ćwiczeń, aby ją „ujawnić”. Obietnica nauczenia bezwzrokowego pisania po 6 godzinach zajęć to jak obietnica nauczenia jazdy samochodem w ciągu jednego dnia.

REKLAMA

• Szkoleniach w zakresie komputerowego wspomagania prac biurowych. Podstawy informatyki poznają uczniowie szkół średnich, ale te osoby nie wykazują znajomości funkcji programów, które znacznie ułatwiają pracę w biurze (wysyłanie korespondencji seryjnej, opracowywanie rejestru pism i faktur). Tutaj więc brak szkoleń także wydłuża i opóźnia wykonywanie zadań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Profesjonalnej literaturze, którą niektórzy szefowie uważają za luksus. Tymczasem jest to jedyne źródło fachowej wiedzy na temat pracy w sekretariacie. Profesjonalna prasa, jak „Sekretariat”, ukazuje tę pracę w różnych aspektach, zarówno w odniesieniu do procedur biurowych, jak i postępowania z ludźmi (szefami, współpracownikami, klientami, interesantami). Są to więc obowiązujące standardy, o których część osób podejmujących pracę w biurze nawet nie słyszała. We wszystkich krajach europejskich pracodawcy bardzo sobie cenią taką literaturę, ponieważ pozwala nadążać za zmianami i być „trendy” w biurze.

Szanowni Szefowie! To naprawdę nie jest dobry kierunek robienia oszczędności w firmie. Podobnie zresztą jak oszczędzanie na zszywkach, spinaczach, pojemnikach z wodą w sekretariacie czy na drukowaniu po drugiej stronie już wykorzystanego papieru. To nie znaczy, że nigdy nie można tak robić, ale należy określić pewne granice, kiedy to może mieć miejsce. Zgadzam się z tym, że przy korekcie 200-stronicowego opracowania, oszczędnością będzie wydrukowanie go po drugiej stronie poprzedniego opracowania. Jeśli dotyczy to jednak pisma do klienta, który otrzymuje na odwrocie fragment innego pisma - mniemanie o firmie (nie tylko o pracowniku) będzie niskie. Jako osoba związana z pracą biura od wielu lat (zarówno teoretycznie, jak i praktycznie) apeluję więc do zwierzchników o odstąpienie od niektórych form oszczędzania, bo to po prostu utrudnia wykonywanie bieżących zadań.

Halina Füchsel

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby niepełnosprawne na wyborach prezydenckich 2025 [głosowanie, dostosowanie lokali wyborczych, darmowy transport]

Wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania (18.05.2025 r.) ukończą 60 lat mają dodatkowe uprawnienia, które zostały przewidziane w Kodeksie wyborczym. Jakie uprawnienia mają wyborcy niepełnosprawni?

4666 brutto - ile to netto przy umowie o pracę do 26 roku życia?

4666 brutto - ile to netto przy umowie o pracę do 26 roku życia? Młody pracownik dzięki uldze podatkowej otrzymuje wyższą wypłatę niż pracownicy po 26 roku życia. Jakie składki odprowadza się z wynagrodzenia brutto? Kalkulator wynagrodzeń na 2025 r. wylicza wysokość poszczególnych obciążeń publicznoprawnych.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Ofiary niektórych przestępstw mogą dostać kompensatę od państwa nawet do 60 tys. zł. Ale prawie nikt o tym nie wie

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych czynów zabronionych po 10 latach obowiązywania została istotnie znowelizowana w roku 2015. Maksymalna kwota kompensaty wynosi 25 000 zł, a gdy ofiara poniosła śmierć - 60 000 zł. Nadal jednak mechanizmy w niej ustanowione są mało znane i rzadko stosowane w praktyce. Według danych NIK kompensatę otrzymuje zaledwie około 30 osób rocznie. Brak efektywności tego rozwiązania wzmaga postulaty o potrzebie przeprowadzenia jego gruntownej reformy.

REKLAMA

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Deweloperzy zawyżają metraż mieszkań. Jak odzyskać nadpłacone pieniądze? Czy do powierzchni użytkowej wlicza się metraż pod ścianami?

Zawyżony metraż mieszkania to problem prawny, z którym coraz częściej spotykają się nabywcy – pisze adwokat Karolina Pilawska. Choć deweloperzy są zobowiązani do precyzyjnego określenia powierzchni lokalu w umowie, wiele firm budowlanych podaje błędne informacje, co prowadzi do wątpliwości i problemów finansowych dla nowych właścicieli nieruchomości. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: jak odzyskać nadpłacone środki? Odpowiedzią mogą być procesy sądowe przeciwko deweloperom, które pozwalają dochodzić swoich praw i odzyskać nienależnie zapłaconą kwotę.

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Koniec z jawnością ksiąg wieczystych. Czy szykują się wielkie zmiany na rynku nieruchomości?

W ocenie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosława Wróblewskiego numery ksiąg wieczystych nie powinny trafiać do publicznego obiegu. Prezes UODO Mirosław Wróblewski wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka ws. dostosowania przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do RODO.

REKLAMA

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

PIT 2025: zwolnienie podatkowe dla osób, którzy osiągnęli wiek emerytalny ale dalej pracują. Nie każdy senior może skorzystać z tej preferencji

Już kolejny sezon w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone dla osób, które pozostają aktywne zawodowo mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Ulga dla pracującego seniora jest preferencją, z której chętnie korzystają podatnicy. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona niejednokrotnie problematyczna i trudna w rozliczeniu. A także, że nie przysługuje każdemu seniorowi.

REKLAMA