REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy fiskus uzna decyzję za doręczoną

REKLAMA

Decyzje podatkowe trafiają do podatników najczęściej za pośrednictwem poczty. Innym sposobem jest doręczenie zastępcze, które fiskus uznaje za skuteczne, nawet jeśli faktycznie podatnik decyzji nie odebrał.

 

 

Jedną z podstawowych zasad postępowania podatkowego jest zasada pisemności, która oznacza, że wszelkie rozstrzygnięcia organu podatkowego powinny przybierać formę pisemną. To z kolei pociąga za sobą konieczność doręczenia pism podatnikom i innym stronom postępowania. W związku z tym ustawodawca uregulował nie tylko tryb i sposób doręczania pism. Zabezpieczył też organy przed negatywnymi skutkami uchylania się przez podatnika od odbierania pism. Moment doręczenia decyzji ma bowiem istotne znaczenie dla uprawnień podatnika i wpływa bezpośrednio na los dalszego postępowania podatkowego.

Doręczenia zwykłe

Organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. Jeśli organem podatkowym jest wójt, burmistrz (prezydent miasta), pisma może doręczać sołtys za pokwitowaniem.

Pisma doręcza się stronie. Przypomnijmy, że stroną w postępowaniu podatkowym jest m.in. podatnik, płatnik, inkasent lub ich następca prawny, a także określone osoby trzecie. Strona w postępowaniu może ustanowić przedstawiciela. W tym przypadku pisma doręcza się temu przedstawicielowi. Jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Gdy podatnik wyznaczył kilku pełnomocników, musi wskazać jednego, właściwego do doręczeń. Jeżeli podatnik nie wybierze jednego pełnomocnika, to organ sam zdecyduje, komu wysłać pismo. Zgodnie z przepisami organ podatkowy nie musi w takiej sytuacji wysłać korespondencji podatkowej wszystkim pełnomocnikom. Tym samym skutecznie doręczy pismo tylko jednemu z pełnomocników.

Jednocześnie sądy administracyjne nie dopuszczają do sytuacji, w których organy podatkowe pomijają pełnomocników podatników. W jednej ze spraw sąd administracyjny przypomniał, że ustanawiając pełnomocnika, strona najczęściej chroni się przed skutkami nieznajomości prawa. Jeżeli zatem organ administracji pomija pełnomocnika w toku czynności postępowania, to niweczy skutki staranności strony w dążeniu do ochrony swych praw i interesów oraz otrzymania takiej ochrony prawnej, jaką powinna ona uzyskać w państwie prawa. W ocenie sądu nie każde jednak wadliwe doręczenie będzie można uznać za bezskuteczne. Jeżeli wadliwe doręczenie decyzji nie spowodowało ujemnych skutków procesowych dla strony, która skorzystała ze stosownego środka odwoławczego, wnosząc go we właściwym terminie, doręczenie decyzji stronie z pominięciem ustanowionego w sprawie pełnomocnika może być uznane za skuteczne, jeżeli nie wywołuje dla strony ujemnych skutków procesowych (wyrok WSA w Bydgoszczy z 11 maja 2005 r., sygn. akt I SA/Bd 130/05, niepublikowany).

Ordynacja podatkowa rozróżnia też warunki, jakie dotyczą doręczeń pism procesowych osobom prawnym i osobom fizycznym. Osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej pisma doręcza się w lokalu ich siedziby lub w miejscu prowadzenia działalności. Decyzja zostanie doręczona osobie upoważnionej do odbioru korespondencji. Pisma skierowane do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie mają organów, doręcza się kuratorowi wyznaczonemu przez sąd.

Decyzje i inne pisma kierowane do osób fizycznych są doręczane w ich mieszkaniu lub miejscu pracy. Jednak organ podatkowy może skutecznie doręczać pisma w swojej siedzibie, w miejscu pracy adresata osobie upoważnionej przez pracodawcę do odbioru korespondencji czy na wskazany adres poczty elektronicznej. Jeżeli doręczenie osobie fizycznej pisma w tych miejscach jest niemożliwe, a także w innych uzasadnionych przypadkach, pisma można doręczyć w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie.

GŁÓWNE ZASADY DORĘCZANIA PISM DROGĄ ELEKTRONICZNĄ

- Procedura podatkowa dopuszcza doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

- Pismo zostanie doręczone na adres poczty elektronicznej strony, jej przedstawiciela lub pełnomocnika, ale pod warunkiem że wystąpiono do organu podatkowego o doręczanie pism drogą elektroniczną.

- Droga elektroniczną nie można przesyłać zaświadczeń.

- Doręczenie jest skuteczne, jeżeli w terminie dwóch dni od dnia wysłania pisma organ podatkowy otrzyma w formie elektronicznej potwierdzenie doręczenia pisma. W razie nieotrzymania takiego potwierdzenia organ podatkowy doręcza pismo w zwykły sposób.

- W sprawie sporządzania struktury pism w formie dokumentów elektronicznych oraz warunków organizacyjno-technicznych stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisy wykonawcze wydane na jego podstawie.

Doręczenia zastępcze

Mogłoby się wydawać, że w pewnych sytuacjach nieodebranie decyzji podatkowej to dobry pomysł na uniknięcie lub odsunięcie w czasie zapłaty np. zaległego podatku. Nic bardziej mylnego. Taka sytuacja może wręcz skutecznie zamknąć podatnikowi drogę do kwestionowania stanowiska fiskusa.

Trzeba pamiętać, że przepisy przewidują fikcję doręczenia. Jest to tzw. doręczenie zastępcze, które zabezpiecza organy podatkowe przed celowym uchylaniem się od odbioru korespondencji i przeciąganiem postępowania podatkowego. Ustawodawca określił sytuacje, w których mimo faktycznego braku doręczenia pisma uważa się je za doręczone. Przede wszystkim dotyczy to sytuacji, gdy decyzji (pisma) nie można doręczyć w mieszkaniu lub miejscu pracy adresata, a także, gdy nikt nie podjął się odebrania przesyłki.

Pierwsza grupa to doręczenie innej osobie ze skutkiem doręczenia adresatowi. W przypadku nieobecności adresata w mieszkaniu decyzja czy inne pismo mogą zostać doręczone pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu. Jednak skuteczne będzie tylko doręczenie za pokwitowaniem i gdy osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. Ponadto zawiadomienie o doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy domu musi być umieszczone w oddawczej skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję.

Druga grupa sytuacji dotyczy doręczeń za pomocą poczty. Gdy nikogo nie ma w mieszkaniu, listonosz zostawi w skrzynce na listy tzw. awizo, a list trafi na 14 dni do placówki pocztowej. Analogiczna zasada dotyczy doręczania pisma przez pracownika organu podatkowego lub przez inną upoważnioną osobę. Z tą różnicą, że list od fiskusa zostaje złożony na 14 dni w urzędzie gminy (miasta). W obu przypadkach o miejscu złożenia pisma trzeba jego adresata dwukrotnie zawiadomić. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w terminie siedmiu dni. Zawiadomienie musi być umieszczone w skrzynce pocztowej. A gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję. Skutek jest taki, że po spełnieniu tych wymogów i upływie 14 dni organ przyjmie fikcję doręczenia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia 14-dniowego okresu pozostawienia pisma na poczcie czy w gminie. Pismo uznane za doręczone organ pozostawi w aktach sprawy.

Domniemanie doręczenia w trybie zastępczym nie jest jednak bezwzględne. Jeżeli decyzja nie dotarła do podatnika bez jego winy, może on zakwestionować okoliczności doręczenia i skorzystać z prawa do przywrócenia terminu do odwołania. W jednym z orzeczeń NSA podkreślił, że zawiadomienie o doręczeniu zastępczym musi zawierać określone elementy. Musi z niego wynikać, kto i kiedy odebrał przesyłkę, czy jest to osoba pełnoletnia. Musi też zawierać zobowiązanie o podjęciu się doręczenia, a także podpis doręczającego. NSA zgodził się, że braków tych nie można naprawić w późniejszym postępowaniu wyjaśniającym. Jak podkreślił sąd, doręczenie, w wyniku którego decyzja wchodzi do obrotu prawnego, ma niezwykle ważne znaczenia. Decyduje bowiem o późniejszych uprawnienia podatnika (sygn. akt I FSK 1371-1375/06; I FSK 45-9/07). Tak samo rygorystycznie sądy podchodzą do treści zwrotek pocztowych, z których jasno musi wynikać, kto, kiedy i gdzie zostawił awizo.

PRZYKŁAD: KIEDY KWESTIONOWAĆ DORĘCZENIE ZASTĘPCZE

Organ podatkowy wysłał decyzję pocztą. Listonosz nie zastał adresata, a osoba przebywająca w mieszkaniu powiedziała, że jest córką podatnika. Listonosz oddał jej list. Na zwrotce nie odnotowano wieku odbiorcy przesyłki. Córka zapomniała oddać list ojcu i decyzja odnalazła się dopiero po trzech tygodniach. Termin do złożenia odwołania w sprawach podatkowych wynosi 14 dni od doręczenia. Podatnik nie zdążył więc złożyć odwołania w ustawowym terminie. Wystąpił jednak o przywrócenie terminu do złożenia odwołania, wskazując na nieskuteczność doręczenia decyzji. Córka podatnika ma 15 lat. Pismo można doręczyć domownikowi, ale pełnoletniemu. Ponadto na pokwitowaniu nie zostały odnotowane wszystkie dane niezbędne do zidentyfikowania odbiorcy przesyłki. Organy podatkowe będą musiały uwzględnić wniosek podatnika i przywrócić termin do złożenia odwołania.

Wyjazd za granicę

Doręczenie pisma musi być potwierdzone własnoręcznym podpisem odbiorcy ze wskazaniem daty doręczenia. Jeżeli odbierający pismo nie może potwierdzić doręczenia lub uchyla się od tego, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo, i przyczynę braku jej podpisu. Pismo wróci do organu podatkowego, a ten uzna je za doręczone w dniu odmowy jego przyjęcia przez adresata.

Planując dłuższy wyjazd za granicę, trzeba pamiętać o obowiązkach podatkowych. W razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej dwóch miesięcy trzeba ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń. Ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń trzeba zgłosić organowi podatkowemu właściwemu w sprawie. W razie niedopełnienia tego obowiązku pismo zostanie doręczone skutecznie pod dotychczasowym adresem.


WZÓR PEŁNOMOCNICTWA DO SPRAW DORĘCZEŃ

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wzór pełnomocnictwa do spraw doręczeń


14 
dni po upływie tego czasu pismo złożone na poczcie uważa się za doręczone


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl


Podstawa prawna

- Art. 144-154c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA