REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie podatki zapłaci w tym roku Polak pracujący w Irlandii

Bogdan Świąder
Bogdan Świąder

REKLAMA

Rozliczenia dochodów z pracy w Irlandii dokonuje pracodawca, ale to pracownik musi wystąpić do urzędu podatkowego o przyznanie prawa do ulg i odliczeń.

 

 

Rozpoczynając pracę w Irlandii, należy postarać się o wydanie numeru PPS (Personal Public Service Number), który będzie potrzebny przy ubieganiu się o świadczenia w różnych instytucjach i urzędach, np. zasiłku dla bezrobotnych i na dzieci, przy zakładaniu konta bankowego czy przy korzystaniu z ulg i odliczeń podatkowych. Numer ten można otrzymać w lokalnym biurze pomocy społecznej (Social Welfare Office).

Rozliczenie zarobków

Kolejnym obowiązkiem jest wystąpienie do irlandzkiego urzędu podatkowego (Revenue) o nadanie statusu matrymonialnego, czyli Standard Rate Cut-Off Point oraz certyfikatu o ulgach, czyli Certificate of Tax Credit. Będą potrzebne do ustalenia, do jakiej wielkości rocznego dochodu pracownik będzie płacił pierwszą stawkę podatkową oraz określenia wysokości ulg podatkowych na dany rok podatkowy. Prawo do ulg podatkowych zależy m.in. od statusu matrymonialnego, wynajmu mieszkania lub pokoju, wydatków na leczenie. Aby uzyskać status matrymonialny oraz prawo do ulg, po przyjęciu do pracy należy wypełnić formularz Form 12A (można go pobrać ze strony internetowej urzędu podatkowego). Wszystkie dane, które uprawniają do ulg, należy zebrać, a następnie wykazać w składanym Form 12A.

Rozpatrzony wniosek z urzędu otrzyma pracownik i jego pracodawca z wyszczególnieniem wszystkich ulg i progu podatkowego, jakie przyznano w danym roku. Informacje te otrzyma też pracodawca, gdyż to on odprowadza podatek za pracownika. Sposób obliczenia podatku i jego wysokość uzależnione są od dokumentu przesłanego przez urząd podatkowy.

Do czasu otrzymania odpowiedzi na Form 12A pracodawca nie może uwzględniać pracownikowi ulg podatkowych przy wypłacie zarobków. Oblicza on wtedy podatek szczególny według stawek awaryjnych (tzw. emergency tax) bez uwzględnienia preferencji podatkowych. Jednak po otrzymaniu certyfikatu pracodawca przeliczy zapłacony podatek i ten, który faktycznie należało zapłacić, oraz zwróci całą nadpłatę.

Progi podatkowe

Podatek w Irlandii płacony jest w 2008 roku według dwóch stawek podatkowych - 20 i 41 proc. W zależności od osoby, która uzyskuje dochód, 41-proc. stawka będzie miała zastosowania do różnego dochodu.

Osoby samotne płacą 41-proc. podatek od dochodów przekraczających 35 400 euro rocznie, samotni rodzice od dochodu wyższego niż 39 400 euro rocznie, a małżeństwa, u których zarabia tylko jeden z małżonków, od zarobków wyższych niż 44 400 euro rocznie. Małżeństwa, w których obydwie osoby pracują, stawka 41-proc. będzie miała zastosowanie od łączonego dochodu w wysokości 70 800 euro rocznie (przy czym obowiązuje limit 44 400 euro rocznie na małżonka). W Irlandii tzw. dochód niepowodujący obowiązku zapłaty podatku wynosi 18 300 euro, co oznacza, że aby uniknąć opodatkowania, nie korzystając z dodatkowych ulg, należy zarabiać mniej niż 18 300 euro rocznie. Trzeba pamiętać, że nieopodatkowany dochód można podwyższyć, korzystając z odliczeń podatkowych, np. występując o ulgę mieszkaniową, zwrot części kosztów leczenia, składek związkowych.

Stosowanie ulg

System podatkowy w Irlandii przewiduje wiele ulg, z których może skorzystać podatnik. Podstawowa ulga podatkowa PAYE (przyznawana każdemu, niezależnie od jego indywidualnej sytuacji) wynosi 1830 euro rocznie. Tyle samo wynosi ulga dla osoby samotnej (single tax credits), 3660 euro ulga małżeńska (married tax credits), a ulga dla wdowców nieposiadających zależnych dzieci wynosi 2430 euro. Oprócz tych ulg występują inne, które obniżają dochód do opodatkowania. Starając się o ulgi za wynajem pokoju lub mieszkania, czyli ulgę mieszkaniową (rent relief), należy wypełnić formularz Form Rent 1 i przesłać go do lokalnego biura podatkowego Revenue.

Wysokość ulgi mieszkaniowej wynosi w 2008 roku maksymalnie 400 euro dla osób samotnych w wieku poniżej 55 lat, 800 euro dla małżeństw w wieku poniżej 55 lat oraz osób samotnych w wieku powyżej 55 lat oraz 1600 euro dla małżeństw w wieku powyżej 55 lat.

PRZYDATNY ADRES

www.revenue.ie - irlandzki urząd podatkowy


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie podwyższony lecz obniżony (!) wiek emerytalny dla mężczyzn po 25 latach pracy. Kolejna grupa zawodowa chce takiego przywileju

Tym razem straż miejska. Postulat objęcia jej obniżonym wiekiem emerytalnym trafił do rządu ze strony samorządowców za pośrednictwem posłów, którzy złożyli interpelację do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zmiany ustawy o strażach gminnych w zakresie uprawnień emerytalnych.

W 2025 roku prawie 28 tys. złotych kary za złożenie informacji PIT-11 po terminie. Jeśli jesteś płatnikiem, nie zwlekaj z wysyłką

Płatnicy muszą wysłać PIT-11 do urzędów skarbowych. Ten formularz zawiera ważne informacje umożliwiające podatnikom dokonanie rocznego rozliczenia podatku. Są dwa kluczowe terminy na złożenie tej informacji. Za przekroczenie terminu grozi prawie 28 tys. złotych kary grzywny.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

E-doręczenia 2025. Baza adresów elektronicznych [Pytania i odpowiedzi]

E-doręczenia 2025 - artykuł zawiera pytania i odpowiedzi dotyczące BAE czyli baza adresów elektronicznych. Czym e-doręczenia różnią się od ePUAP? Gdzie składa się wniosek o adres BAE? Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą też musi mieć skrzynkę e-doręczeń?

REKLAMA

Zasiłek chorobowy 2025 i 2026 r. [podstawa wymiaru, wysokość, okres pobierania]

Zasiłek chorobowy przysługuje osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym. Świadczenie wypłacane jest w razie niezdolności do pracy. Zasiłek wypłaca pracodawca lub ZUS.

Czy od kontenera trzeba zapłacić podatek od nieruchomości? Jeśli stoi na twojej działce, lepiej sprawdź, jak od 1 stycznia 2025 roku zmieniły się przepisy

Od 1 stycznia 2025 roku przepisy o podatku od nieruchomości zostały znowelizowane. Zmiany dotyczą między innymi opodatkowania budowli. Czy kontener jest budowlą i trzeba go opodatkować? Sprawdź, jak zmieniły się przepisy.

Mieszkania podrożeją w 2025 roku? Jakie ceny najmu? [WYWIAD]

Czy czekają nas podwyżki na rynku nieruchomości? Czy mieszkania w Polsce są drogie, a może tylko nam się tak wydaje? Co powoduje wzrost cen? Odpowiedzi na te pytania poznacie w wywiadzie z ekspertem. Rozmówcą programu Gość Infor.pl był Maciej Gołębiewski, ekspert ds. rynku nieruchomości, autor popularnego kanału na YouTube.

1200 zł świadczenia na dziecko w 2025 r. Od 1 lutego 2025 r. można składać wnioski na część kwoty

Od 1 lutego 2025 r. rozpocznie się przyjmowanie wniosków na jedno ze świadczeń przysługujących na dzieci w 2025 r. Gdzie należy składać wnioski? Kiedy złożyć poszczególne wnioski? Kiedy nastąpi wypłata świadczenia?

REKLAMA

Wiosenne obowiązki zarządców nieruchomości

Zima jeszcze trochę potrwa, ale zarządcy nieruchomości już dziś planują pierwsze wiosenne prace porządkowe. Obowiązków wiosną nie brakuje. Cieplejsze i dłuższe dni to idealny moment na przeglądu stanu budynku i przygotowanie go na kolejny sezon - komentarz Mariusza Łubińskego, prezesa spółki Admus zajmującej się profesjonalnym zarządzaniem nieruchomościami.

Z czego składa się orzeczenie o niepełnosprawności? [Przykłady]

Orzeczenie o niepełnosprawności składa się z kilku ważnych elementów. Niektóre z nich mają istotny wpływ na zakres możliwej pomocy. Na zatem zwrócić szczególną uwagę?

REKLAMA