REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w zeznaniu rocznym poprawić błędy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik, który pomyli się w wypełnianym zeznaniu rocznym, może skorygować swój błąd. Także w sytuacji, gdy zapomni uwzględnić pewnych danych w PIT, może je ująć w korekcie zeznania. Do korekty trzeba dołączyć pismo wyjaśniające przyczyny złożenia poprawionego PIT.

 

 

Czy na złożenie korekty jest termin

Złożyłam roczne zeznanie PIT w lutym. Jednak teraz zorientowałam się, że popełniłam w nim błąd. Czy na złożenie korekty jest termin ustawowy?

Nie

Generalnie przepisy nie przewidują terminu ustawowego na dokonanie korekty zeznania. Można ją zrobić w każdym momencie, choć trzeba wyrobić się przed upływem pięciu lat od końca roku, w którym korygowane zeznanie było złożone. Po upływie pięciu lat następuje bowiem przedawnienie zobowiązania podatkowego. Skoro zobowiązanie się przedawni, nie ma już czego korygować.

W związku z tym, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy trzeba czekać na wezwanie urzędu

Pomyliłem się w złożonym już w urzędzie skarbowym rocznym PIT. Nieprawidłowo przepisałam kwotę kosztów uzyskania przychodów z PIT-11. Czy ze złożeniem korekty zeznania trzeba czekać na wezwanie urzędu skarbowego?

Nie

Jeśli podatnik pomylił się w rocznym PIT, nie musi czekać na wezwanie urzędu ze złożeniem korekty. Może to zrobić od razu po wykryciu swojej pomyłki. W takiej sytuacji trzeba jeszcze raz wypełnić zeznanie, wpisując dane poprawnie, zaznaczając w PIT, że jest to korekta zeznania. Dodatkowo trzeba do niego dołączyć pisemne uzasadnienie korekty, czyli pismo, w którym podatnik wyjaśni, że składa korektę, bo błędnie przepisał z PIT-11 kwotę kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli jednak podatnik nie złoży takiej korekty, wychodząc np. z założenia, że przecież urząd skarbowy posiada jego PIT-11, powinien się spodziewać, że fiskus wezwie podatnika w celu wyjaśnienia rozbieżności.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy brak podpisu trzeba korygować

Wysłałem PIT do urzędu skarbowego. Jednak zorientowałem się, że zapomniałem się na nim podpisać. Czy taki błąd też trzeba korygować?

Tak

Zeznanie roczne bez podpisu nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Jednym słowem jest nieważne. Co więcej, jeśli zeznanie roczne składają małżonkowie, oboje muszą druk podpisać. W związku z tym, jeśli podatnik zeznania nie podpisał, powinien złożyć korektę, podpisując się na niej, a w wyjaśnieniu dołączanym do korekty wskazać, że przyczyną korekty jest właśnie brak podpisu.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy odliczenie można przywrócić

W rocznym PIT za 2007 rok, który już wysłałem do urzędu skarbowego, zapomniałem uwzględnić wydatków na internet. Czy mogę jeszcze to zrobić?

Tak

W takiej sytuacji trzeba złożyć w urzędzie skarbowym jeszcze raz zeznanie podatkowe w postaci korekty. Podatnik musi jeszcze raz wypełnić zeznanie, uwzględniając wydatki na internet. Trzeba też pamiętać, że w takim przypadku do zeznania będzie trzeba dołączyć załącznik PIT/O, w którym wykazuje się ulgę internetową. W uzasadnieniu przyczyn korekty wskazujemy nieuwzględnioną poprzednio ulgę internetową.

Dodatkowo, jeśli po uwzględnieniu ulgi wyjdzie nam nadpłata podatku, trzeba złożyć od razu wniosek o zwrot nadpłaty podatku.

Zasady te będą miały zastosowanie do każdego odliczenia, jakie przysługuje podatnikowi, a którego w zeznaniu rocznym zapomniał uwzględnić.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy błąd rachunkowy poprawi urząd

Pomyliłem się o 100 zł w rocznym zeznaniu podatkowym za 2007 rok. Czy urząd może taki błąd poprawić sam?

Tak

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

l koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1 tys. zł;

l zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

Zatem w naszym przypadku, gdy pomyłka wynosi 100 zł, urząd skarbowy może sam poprawić zeznanie. W takiej sytuacji urząd uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji i doręcza ją podatnikowi wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku, lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.

Na taką korektę podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Gdy podatnik nie wniesie sprzeciwu w ustawowym terminie, korekta deklaracji dokonana przez urząd wywołuje skutki prawne, jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Podstawa prawna

l Art. 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy korygować niewłaściwą wpłatę

Z rozliczenia PIT za 2007 rok wyszła mi dopłata podatku. Wpłaciłam ją. Jednak wpłaty dokonałam na rachunek CIT zamiast PIT. Czy taką wpłatę trzeba skorygować?

Nie

Jeżeli w momencie wpłaty podatnik pomyli konto, tzn. przykładowo PIT wpłaci na konto wyznaczone do wpłat dla CIT, nie spowoduje to dla niego negatywnych konsekwencji. W przypadku kiedy podatnik zorientuje się o tym fakcie sam, zasadne byłoby wystosowanie do urzędu skarbowego wniosku o przeksięgowanie takiej wpłaty, aby uniknąć ewentualnych problemów.

Dodatkowo, aby ustrzec się niepotrzebnych problemów związanych z niepoprawnym zaksięgowaniem wpłaty, podatnik powinien pamiętać o zamieszczeniu na poleceniu przelewu wszystkich niezbędnych danych, uwzględniając w szczególności właściwy numer rachunku bankowego, numer identyfikacji podatkowej oraz rodzaj podatku, w ramach którego zobowiązanie zamierza uregulować.

Warto tu przypomnieć, że jeśli na skutek wypełnienia i złożenia zeznania rocznego PIT podatnik zobowiązany jest do dokonania wpłaty podatku, to musi jej dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego - właściwego do rozliczenia podatnika. Podatnicy powinni pamiętać, że wpłatę podatku należy zrealizować nie później niż 30 kwietnia i nie musi być to tego samego dnia, co złożenie zeznania rocznego do urzędu skarbowego. Za termin dokonania zapłaty za pomocą przelewu bankowego uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika.

Numery rachunków bankowych urzędów skarbowych można uzyskać bezpośrednio w urzędach skarbowych, ale można ich szukać także na stronach internetowych (w tym stronach Biuletynu Informacji Publicznej) tych urzędów.

Podstawa prawna

l Obwieszczenie ministra finansów z 30 grudnia 2005 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz.Urz. MF nr 16, poz. 135 z późn. zm.).

Czy brak załącznika to błąd

W zeznaniu rocznym odliczyłam ulgę z tytułu wychowywania dziecka. Nie wiedziałam jednak, że to odliczenie powinnam wykazać także w załączniku PIT/O. Czy brak załącznika to błąd, który trzeba poprawić?

Tak

Jeżeli korzystamy z odliczeń, należy razem z zeznaniem złożyć odpowiedni załącznik oraz zaznaczyć w zeznaniu, jakie załączniki składamy. Informacje te należy wpisać w części O (PIT-36) lub w części H (PIT-37). Najczęściej albo zapominamy o tych rubrykach, albo wypełniamy je niepoprawnie. Jeżeli do zeznania PIT-37 składamy załącznik PIT/O, to należy w rubryce 116 wpisać cyfrę 1, a nie postawić krzyżyk, ponieważ informacja dotyczy liczby złożonych załączników, a nie samego faktu ich złożenia.

Podstawa prawna

l Art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Czy błędny NIP trzeba poprawić

W zeznaniu rocznym zamiast swojego NIP wpisałam numer swojego pracodawcy. Czy muszę złożyć korektę?

Tak

Problem z wpisywaniem NIP dotyczy w każdym formularzu PIT rubryk z numerami 1 i 2. Podatnicy często wpisują tam numer swojego pracodawcy (w przypadku rozliczenia wspólnie z małżonkiem także NIP pracodawcy małżonka). Bierze się to zapewne z tego, że np. w formularzu PIT-11, który jest wydawany przez pracodawcę, w rubryce 1 wpisany jest numer płatnika, czyli pracodawcy, a nie podatnika, czyli nasz. Prawidłowo wypełniony przez nas formularz PIT-36 lub PIT-37 zawiera w rubryce 1 nasz NIP, a w rubryce 2 NIP naszego małżonka (jeżeli rozliczamy się wspólnie z nim).

W konsekwencji wpisania złego numeru konieczne będzie złożenie korekty zeznania wraz z uzasadnieniem jej składania.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy poprawkę można nanieść w urzędzie

Zapomniałem podpisać zeznania. Nie chcę go po raz drugi wypełniać. Czy mogę pójść do urzędu i podpisać się na zeznaniu?

Tak

Podatnik, który zapomniał podpisać zeznania, może pójść do urzędu i podpisać PIT na miejscu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że odszukanie zeznania, zwłaszcza nie- wprowadzonego jeszcze do systemu komputerowego urzędu, może być trudne, a wręcz niemożliwe. W takiej sytuacji korekta może być po prostu rozwiązaniem szybszym i prostszym.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co z orzeczeniem? [LISTA]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności często zastanawiają się nad tym, z jakiego rodzaju form wsparcia mogą korzystać. Na jakie przywileje w pracy można liczyć? Ile wynosi dofinansowanie z PFRON w 2025 r.? Jakie zasiłki z MOPS przysługują z orzeczeniem? Oto najważniejsze świadczenia i aktualne kwoty!

Dłużnik nie płaci? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze i zacząć działać

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, może napotkać problemy płatnicze, dotykające go bezpośrednio lub pojawiające się w wyniku współpracy z kontrahentem, którego stabilność finansowa uległa zachwianiu. Czy istnieją sygnały, które wysyła nasz partner biznesowy, mówiące o tym, że oczekiwana wpłata nigdy nie nastąpi?

REKLAMA