REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w zeznaniu rocznym poprawić błędy

REKLAMA

Podatnik, który pomyli się w wypełnianym zeznaniu rocznym, może skorygować swój błąd. Także w sytuacji, gdy zapomni uwzględnić pewnych danych w PIT, może je ująć w korekcie zeznania. Do korekty trzeba dołączyć pismo wyjaśniające przyczyny złożenia poprawionego PIT.

 

 

Czy na złożenie korekty jest termin

Złożyłam roczne zeznanie PIT w lutym. Jednak teraz zorientowałam się, że popełniłam w nim błąd. Czy na złożenie korekty jest termin ustawowy?

Nie

Generalnie przepisy nie przewidują terminu ustawowego na dokonanie korekty zeznania. Można ją zrobić w każdym momencie, choć trzeba wyrobić się przed upływem pięciu lat od końca roku, w którym korygowane zeznanie było złożone. Po upływie pięciu lat następuje bowiem przedawnienie zobowiązania podatkowego. Skoro zobowiązanie się przedawni, nie ma już czego korygować.

W związku z tym, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy trzeba czekać na wezwanie urzędu

Pomyliłem się w złożonym już w urzędzie skarbowym rocznym PIT. Nieprawidłowo przepisałam kwotę kosztów uzyskania przychodów z PIT-11. Czy ze złożeniem korekty zeznania trzeba czekać na wezwanie urzędu skarbowego?

Nie

Jeśli podatnik pomylił się w rocznym PIT, nie musi czekać na wezwanie urzędu ze złożeniem korekty. Może to zrobić od razu po wykryciu swojej pomyłki. W takiej sytuacji trzeba jeszcze raz wypełnić zeznanie, wpisując dane poprawnie, zaznaczając w PIT, że jest to korekta zeznania. Dodatkowo trzeba do niego dołączyć pisemne uzasadnienie korekty, czyli pismo, w którym podatnik wyjaśni, że składa korektę, bo błędnie przepisał z PIT-11 kwotę kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli jednak podatnik nie złoży takiej korekty, wychodząc np. z założenia, że przecież urząd skarbowy posiada jego PIT-11, powinien się spodziewać, że fiskus wezwie podatnika w celu wyjaśnienia rozbieżności.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy brak podpisu trzeba korygować

Wysłałem PIT do urzędu skarbowego. Jednak zorientowałem się, że zapomniałem się na nim podpisać. Czy taki błąd też trzeba korygować?

Tak

Zeznanie roczne bez podpisu nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Jednym słowem jest nieważne. Co więcej, jeśli zeznanie roczne składają małżonkowie, oboje muszą druk podpisać. W związku z tym, jeśli podatnik zeznania nie podpisał, powinien złożyć korektę, podpisując się na niej, a w wyjaśnieniu dołączanym do korekty wskazać, że przyczyną korekty jest właśnie brak podpisu.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy odliczenie można przywrócić

W rocznym PIT za 2007 rok, który już wysłałem do urzędu skarbowego, zapomniałem uwzględnić wydatków na internet. Czy mogę jeszcze to zrobić?

Tak

W takiej sytuacji trzeba złożyć w urzędzie skarbowym jeszcze raz zeznanie podatkowe w postaci korekty. Podatnik musi jeszcze raz wypełnić zeznanie, uwzględniając wydatki na internet. Trzeba też pamiętać, że w takim przypadku do zeznania będzie trzeba dołączyć załącznik PIT/O, w którym wykazuje się ulgę internetową. W uzasadnieniu przyczyn korekty wskazujemy nieuwzględnioną poprzednio ulgę internetową.

Dodatkowo, jeśli po uwzględnieniu ulgi wyjdzie nam nadpłata podatku, trzeba złożyć od razu wniosek o zwrot nadpłaty podatku.

Zasady te będą miały zastosowanie do każdego odliczenia, jakie przysługuje podatnikowi, a którego w zeznaniu rocznym zapomniał uwzględnić.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy błąd rachunkowy poprawi urząd

Pomyliłem się o 100 zł w rocznym zeznaniu podatkowym za 2007 rok. Czy urząd może taki błąd poprawić sam?

Tak

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

l koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1 tys. zł;

l zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

Zatem w naszym przypadku, gdy pomyłka wynosi 100 zł, urząd skarbowy może sam poprawić zeznanie. W takiej sytuacji urząd uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji i doręcza ją podatnikowi wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku, lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.

Na taką korektę podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. Gdy podatnik nie wniesie sprzeciwu w ustawowym terminie, korekta deklaracji dokonana przez urząd wywołuje skutki prawne, jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Podstawa prawna

l Art. 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy korygować niewłaściwą wpłatę

Z rozliczenia PIT za 2007 rok wyszła mi dopłata podatku. Wpłaciłam ją. Jednak wpłaty dokonałam na rachunek CIT zamiast PIT. Czy taką wpłatę trzeba skorygować?

Nie

Jeżeli w momencie wpłaty podatnik pomyli konto, tzn. przykładowo PIT wpłaci na konto wyznaczone do wpłat dla CIT, nie spowoduje to dla niego negatywnych konsekwencji. W przypadku kiedy podatnik zorientuje się o tym fakcie sam, zasadne byłoby wystosowanie do urzędu skarbowego wniosku o przeksięgowanie takiej wpłaty, aby uniknąć ewentualnych problemów.

Dodatkowo, aby ustrzec się niepotrzebnych problemów związanych z niepoprawnym zaksięgowaniem wpłaty, podatnik powinien pamiętać o zamieszczeniu na poleceniu przelewu wszystkich niezbędnych danych, uwzględniając w szczególności właściwy numer rachunku bankowego, numer identyfikacji podatkowej oraz rodzaj podatku, w ramach którego zobowiązanie zamierza uregulować.

Warto tu przypomnieć, że jeśli na skutek wypełnienia i złożenia zeznania rocznego PIT podatnik zobowiązany jest do dokonania wpłaty podatku, to musi jej dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego - właściwego do rozliczenia podatnika. Podatnicy powinni pamiętać, że wpłatę podatku należy zrealizować nie później niż 30 kwietnia i nie musi być to tego samego dnia, co złożenie zeznania rocznego do urzędu skarbowego. Za termin dokonania zapłaty za pomocą przelewu bankowego uznaje się dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika.

Numery rachunków bankowych urzędów skarbowych można uzyskać bezpośrednio w urzędach skarbowych, ale można ich szukać także na stronach internetowych (w tym stronach Biuletynu Informacji Publicznej) tych urzędów.

Podstawa prawna

l Obwieszczenie ministra finansów z 30 grudnia 2005 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz.Urz. MF nr 16, poz. 135 z późn. zm.).

Czy brak załącznika to błąd

W zeznaniu rocznym odliczyłam ulgę z tytułu wychowywania dziecka. Nie wiedziałam jednak, że to odliczenie powinnam wykazać także w załączniku PIT/O. Czy brak załącznika to błąd, który trzeba poprawić?

Tak

Jeżeli korzystamy z odliczeń, należy razem z zeznaniem złożyć odpowiedni załącznik oraz zaznaczyć w zeznaniu, jakie załączniki składamy. Informacje te należy wpisać w części O (PIT-36) lub w części H (PIT-37). Najczęściej albo zapominamy o tych rubrykach, albo wypełniamy je niepoprawnie. Jeżeli do zeznania PIT-37 składamy załącznik PIT/O, to należy w rubryce 116 wpisać cyfrę 1, a nie postawić krzyżyk, ponieważ informacja dotyczy liczby złożonych załączników, a nie samego faktu ich złożenia.

Podstawa prawna

l Art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Czy błędny NIP trzeba poprawić

W zeznaniu rocznym zamiast swojego NIP wpisałam numer swojego pracodawcy. Czy muszę złożyć korektę?

Tak

Problem z wpisywaniem NIP dotyczy w każdym formularzu PIT rubryk z numerami 1 i 2. Podatnicy często wpisują tam numer swojego pracodawcy (w przypadku rozliczenia wspólnie z małżonkiem także NIP pracodawcy małżonka). Bierze się to zapewne z tego, że np. w formularzu PIT-11, który jest wydawany przez pracodawcę, w rubryce 1 wpisany jest numer płatnika, czyli pracodawcy, a nie podatnika, czyli nasz. Prawidłowo wypełniony przez nas formularz PIT-36 lub PIT-37 zawiera w rubryce 1 nasz NIP, a w rubryce 2 NIP naszego małżonka (jeżeli rozliczamy się wspólnie z nim).

W konsekwencji wpisania złego numeru konieczne będzie złożenie korekty zeznania wraz z uzasadnieniem jej składania.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Czy poprawkę można nanieść w urzędzie

Zapomniałem podpisać zeznania. Nie chcę go po raz drugi wypełniać. Czy mogę pójść do urzędu i podpisać się na zeznaniu?

Tak

Podatnik, który zapomniał podpisać zeznania, może pójść do urzędu i podpisać PIT na miejscu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że odszukanie zeznania, zwłaszcza nie- wprowadzonego jeszcze do systemu komputerowego urzędu, może być trudne, a wręcz niemożliwe. W takiej sytuacji korekta może być po prostu rozwiązaniem szybszym i prostszym.

Podstawa prawna

l Art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).


Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie 800 plus od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Można już składać wnioski

Nowy okres świadczeniowy - świadczenie 800 plus będzie wypłacane za okres od czerwca 2025 r. do maja 2026 r. Można już składać wnioski. Dlaczego nie warto zwlekać z przesłaniem wniosku o 800 plus? Można stracić ciągłość wypłaty świadczenia z ZUS. Do kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Spadkobiercy będą musieli zwracać do pomocy społecznej kilka [lub nawet kilkanaście] tysięcy złotych, za to, że ktoś inny skorzystał z zasiłku pogrzebowego [i to bez regresu względem beneficjenta zasiłku]. Absurd nowego zasiłku pogrzebowego

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4000 zł do 7000 zł. To jednak nie jedyne świadczenie, o którym mowa w projekcie. Na pokrycie kosztów pogrzebu będzie można bowiem uzyskać również tzw. specjalny zasiłek pogrzebowy, który będzie przysługiwał bez ograniczenia kwotowego, bez kryterium dochodowego i to nawet jednocześnie pobierając 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego. Jest jednak jeden „haczyk”, który może stanowić ryzyko dla spadkobierców zmarłego, niebędących beneficjentami tego zasiłku.

Jaka praca w 2025 r. dla osób z niepełnosprawnościami? [199 PRZYKŁADÓW od A do Z]

Gdzie osoby niepełnosprawne mogą szukać pracy? Jaka praca jest najlepsza dla osób z niepełnosprawnością? Gdzie pracować z orzeczeniem o niepełnosprawności? Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać osób niepełnosprawnych?

Polskie mieszkania lepsze niż europejskie. Eurostat wskazuje 5 powodów

Bezpieczeństwo, odpowiednie ogrzewanie i solidne mury - to poważne atuty polskich domów i mieszkań - sugerują dane Eurostatu. Pod tym względem jesteśmy europejskim liderem. Pomimo tego, że nieruchomości w Polsce brakuje, to i tak przodujemy w Europie pod względem satysfakcji mieszkaniowej – przynajmniej na pierwszy rzut oka.

REKLAMA

Ile komornik może zabrać za alimenty z wypłaty w 2025 roku? Ile z pensji na pół etatu?

Od 1 stycznia 2025 roku wzrosła w Polsce płaca minimalna. Najniższa krajowa wynosi obecnie 4666 zł brutto. To ważna informacja dla dłużników alimentacyjnych zarabiających najniższą krajową, również dla pracujących w niepełnym wymiarze godzinowym.

Ci rodzice nie mają prawa do wynagrodzenia za opiekę na dziećmi. Krzywdząca uchwała SN

Przed Sądem Najwyższym zapadła w dniu 10 stycznia 2025 r. (wydaje się, że krzywdząca) uchwała. Chodzi o to, że wynagrodzenie za sprawowanie opieki prawnej nad dzieckiem o określonym stanie - co do zasady - nie przysługuje rodzicom, na których spoczywa obowiązek alimentacyjny wobec tego dziecka.

Jakie uprawnienia ma komornik sądowy 2025?

Jako społeczeństwo nawet nie zdajemy sobie sprawy jak szerokie uprawnienia ma komornik i w jak wielu sprawach może ingerować w nasze nieruchomości, rzeczy ruchome czy dochody. Zatem jakie uprawnienia i obowiązki ma komornik sądowy w 2025 r.?

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

REKLAMA

W jakim terminie wypłacić trzynastkę w 2025 r.? Najpóźniej do 31 marca, ale są sytuacje, gdy wypłata musi być wcześniej

Dodatkowe wynagrodzenie roczne – popularna trzynastka – co do zasady wypłacana jest do końca marca roku kalendarzowego następującego po roku, za który trzynastka przysługuje. Może się zdarzyć sytuacja, gdy wcześniejsza wypłata jest obligatoryjna.

Wykaz niedziel handlowych w 2025 r. W lutym i marcu 2025 r. nie ma żadnej. Najbliższa dopiero w połowie kwietnia

Przez cały luty i przez cały marzec 2025 r. nie ma żadnej niedzieli handlowej. Następna dopiero w połowie kwietnia 2025 r.

REKLAMA