Bony towarowe dla pracowników
REKLAMA
Od kilku lat najważniejszymi graczami na rynku bonów towarowych jest pięć firm: Sodexho Pass, Bonus System, Accor Services, Wasza Żywieniowa oraz wystawca bonów turystycznych TravelPass. Przedstawiciele firm twierdzą, że co roku w okresie przedświątecznym zwiększa się znacznie sprzedaż bonów towarowych, głównie podarunkowych. Obecnie na rynku jest sprzedawanych siedem podstawowych rodzajów bonów towarowych i usługowych: żywieniowe, rekreacyjno-kulturalne, profilaktyczne, podarunkowe, turystyczne, premiowe i karty elektroniczne. Za ich pośrednictwem można kupić usługię lub towar.
Karty elektroniczne
Choć bony w wersji elektronicznej są obecne u nas od kilku lat, dominuje wersja papierowa. Największym wystawcą kart elektronicznych i prekursorem w tej dziedzinie jest przedsiębiorstwo Bonus Systems. Ponad 50 proc. sprzedawanych przez nie bonów to karty elektroniczne. Zdaniem Adama Kompowskiego, prezesa Bonus Systems Polska, karty elektroniczne to przyszłość rynku. Firma ta rozpoczyna też sprzedaż kart elektronicznych do zakupów przez internet.
- To kolejna innowacja. Dobre ceny w sklepach internetowych, bezpieczny system płatności Visa International oraz wygoda w użyciu zrewolucjonizują preferencje klientów na korzyść kart - twierdzi Adam Kompowski.
Innego zdania są przedstawiciele lidera rynku, Sodexho Pass Polska. Firma oferuje przede wszystkim wersję papierową bonów, jej przedstawiciele uważają, że jeszcze nie czas na rewolucyjne zmiany.
Zdaniem Elżbiety Helman-Pazdej, kierownika kategorii produktu w Sodexho Pass Polska, właściciele kart elektronicznych muszą liczyć się z tym, że drobne kwoty pozostałe na karcie często się traci, bo większość sklepów nie przyjmuje płatności z użyciem karty na tak małe sumy.
Bony z hipermarketów
Zaopatrzenie pracowników w bony nie jest skomplikowaną transakcją. Firmy mogą składać zamówienia za pośrednictwem formularzy zamieszczonych na stronach www niektórych wydawców.
Na rynku są obecne także bony wydawane przez główne sieci supermarketów, np. Tesco. Z reguły mają one wersję przedpłaconej karty elektronicznej. Bony wydawane i oferowane klientom przez hipermarkety posiadają z reguły cechy programów lojalnościowych i mają za zadanie przyciągnąć klienta, by robił jak najwięcej zakupów w konkretnej sieci handlowej. Także w tym przypadku można zakupić karty swoim pracownikom.
Motywacja i nagroda
Bony towarowe mogą być dobrym bezgotówkowym sposobem motywowania pracowników. Szczególnie dotyczy to menedżerów w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Według badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Sedlak & Sedlak w 2006 roku 35 proc. menedżerów przyznało, że korzysta z bonów towarowych. W ich opinii mają one charakter motywacyjny i służą jako dodatkowe wynagrodzenie.
300 zł wynosi średnia wartość bonów, które otrzymują pracownicy w okresach przedświątecznych
NOWE RODZAJE BONÓW
Coraz większą popularnością cieszą się kupony SPA, turystyczne, rekreacyjne, restauracyjne. Bony turystyczne umożliwiają zakup zorganizowanych wycieczek i wyjazdów, biletów lotniczych bądź rezerwacji noclegów w hotelach. Bony SPA to produkt bardzo elitarny, można je zrealizować na pobyty w hotelach SPA (noclegi, zabiegi, wyżywienia), a także w miejskich salonach DaySPA.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Emitenci bonów towarowych i użytkownicy
Andrzej Okrasiński
REKLAMA