Podatniczka nie pracuje. Sama wychowuje niepełnosprawnego syna, który ma rentę socjalną. Sprzedała swoje stare mieszkanie i kupiła większe. Musi zapłacić 19-proc. PIT od dochodu z tytułu sprzedaży mieszkania (mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r.). Nie ma jednak środków na jego zapłatę. Chciałaby, aby urząd skarbowy umorzył jej ten podatek, jednak nie wie, jak to zrobić. O wyjaśnienie tej kwestii poprosiliśmy Tomasza Rolewicza, starszego konsultanta w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.
- Wniosek o umorzenie składa się, jeśli upłynął już termin, w którym podatnik był zobowiązany zapłacić podatek od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości. Składany jest on do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, w którym podatnik rozlicza się z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - podkreślił Tomasz Rolewicz.
Jednocześnie dodał, że podatnik powinien wskazać argumenty przemawiające za tym, że umorzenie zaległości podatkowej będzie uzasadnione ze względu na wystąpienie interesu publicznego lub ważnego interesu wnioskodawcy.
- Interes publiczny może zaistnieć w przypadku, w którym ewentualna zapłata zaległości podatkowej naruszałaby np. elementarne zasady sprawiedliwości oraz praworządne relacje między obywatelami i państwem. Z kolei na ważny interes podatnika składają się okoliczności dotyczące konkretnego, indywidualnego podatnika (wnioskodawcy) wskazujące na niemożność zapłaty przez niego podatku z powodu czynników nadzwyczajnych i nieprzewidywalnych, na które podatnik raczej nie ma wpływu i które są niezależne od sposobu jego postępowania, jak np. losowa utrata majątku bądź utrata możliwości zarobkowania - argumentował ekspert PricewaterhouseCoopers.
Jego zdaniem należy pamiętać, że nawet pomimo solidnej argumentacji zaprezentowanej we wniosku może on spotkać się z odmową. Przepisy dają tutaj urzędowi skarbowemu możliwość swobodnego uznania co do sposobu rozpatrzenia wniosku o umorzenie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ewentualna odmowa umorzenia powinna być należycie uzasadniona.
- Warto mieć na uwadze, że samo złożenie wniosku nie chroni podatnika przed wszczę-ciem postępowania egzekucyjnego, a także to, że Ministerstwo Finansów publikuje wykaz osób, którym umorzono znaczne kwoty zaległości podatkowych - tłumaczył Tomasz Rolewicz.
Ważne!
Aby odroczyć termin płatności podatku, otrzymać umorzenie lub rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej, trzeba do naczelnika urzędu skarbowego złozyć odpowiedni wniosek. Konieczne będzie uzasadnienie go ważnym interesem podatnika lub publicznym. Decyzję o przyznaniu takiej ulgi indywidualnie podejmuje naczelnik
EWA MATYSZEWSKA