Ceny kosmetyków nie spadną

Katarzyna Kozińska
rozwiń więcej
Likwidacja akcyzy zachęciła firmy kosmetyczne do inwestycji, i to nie tylko w Polsce. Niektóre z nich planują także silne zwiększenie eksportu.

Kosmetyki nie będą tanieć. Wprowadzając w grudniu 2006 r. zerową stawkę podatku akcyzowego na perfumy i kosmetyki kolorowe, Ministerstwo Finansów zapowiadało spadek cen. Tymczasem obniżyły się ceny niektórych kosmetyków z importu, a polskie wyroby nie potaniały niemal wcale.

- Rosną nasze koszty, bo rosną ceny ropopochodnych surowców, z których korzystamy. Na opakowania i surowce wydajemy tyle samo co producenci z Zachodu. Jednak zachodnie firmy mają znacznie wyższą marżę i zyski, dlatego mogą sobie pozwolić na obniżki cen - przekonuje Wojciech Inglot, właściciel spółki Inglot, największej polskiej fabryki kolorowych kosmetyków.

Podnoszenie standardów

Producenci zapewniają, że nie przejedli środków zaoszczędzonych dzięki likwidacji akcyzy (według szacunków Ministerstwa Finansów to około 100 mln zł), postanowili je tylko inaczej wydać.

- W ciągu ostatniego roku nakłady inwestycyjne polskich firm kosmetycznych wzrosły o 30 proc., o 8 proc. zwiększyło się zatrudnienie w tym sektorze. Producenci znacznie więcej wydają na promocję, inwestują w nowe produkty, opakowania, nowoczesne maszyny - mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalny Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej.

- Ceny nie spadły, ale widać, że polskie firmy starają się, aby nie odstawać jakością i stylistyką od zagranicznej konkurencji. Opakowanie ma ogromne znaczenie, bo kobiety kupują oczami - przyznaje Andrzej Uryga, dyrektor handlowy Drogerii Natura.

Miliardy na urodę

Na kosmetyki do makijażu kobiety wydają rocznie ponad 660 mln zł. I będą wydawać coraz więcej - podkreślają eksperci, bo pod względem sum przeznaczanych na zdrowie i urodę ciągle jeszcze doganiamy Zachód. Średnio raz na kwartał na kosmetyki zapachowe każdy z nas wydaje 126 zł (Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej). Cały rynek kosmetyków w Polsce jest wart (według różnych szacunków) 7,5-9 mld zł. Każdego roku sprzedaż mydeł, pachnideł, kremów, pomadek, tuszów jest większa o ponad 300 mln zł. To opłacalna branża. Zaostrza się więc walka o klienta, producenci zwiększają swoje budżety na reklamę i promocję. W I półroczu tego roku tylko na medialną reklamę kosmetyków do makijażu, perfum i dezodorantów przeznaczyli niemal 200 mln zł, 60 mln zł więcej niż w I połowie 2006 r. W sumie na reklamę kosmetyków do higieny i pielęgnacji ciała wydali w sześć miesięcy ponad 830 mln zł - prawie 150 mln zł więcej niż rok wcześniej (z danych Expert Monitor).

Warto inwestować

Notowana na giełdzie Kolastyna kupiła właśnie firmę Unicolor i szuka kolejnych konkurentów do przejęcia. Coty Polska otworzyła na początku roku w Bielsku-Białej nowy magazyn do obsługi 12 europejskich krajów. Firma Dr Eris, jedna z najbardziej znanych polskich marek kosmetycznych, rozpoczyna rozbudowę fabryki w Piasecznie.

- Eksportujemy do 29 krajów. Największe rynki to Ukraina, Czechy, Słowacja Litwa i Rosja, ale naszymi odbiorcami są także Stany Zjednoczone, Niemcy, Arabia Saudyjska, Tajwan. Udział eksportu w sprzedaży wynosi około 7 proc. i ciągle rośnie - mówi Cezary Kołodziejczyk, prezes Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

Zagraniczne rynki chcą teraz zdobywać także producenci kosmetyków kolorowych. Wcześniej akcyza ograniczała możliwości polskich firm. Inglot buduje za granicą własną sieć sklepów. Do końca tego roku w różnych miastach na świecie wystartuje jeszcze 40 nowych placówek.

- Mamy już prawie 30 zagranicznych sklepów w Kanadzie, Australii, na Wyspach Brytyjskich, w Arabii Saudyjskiej, Turcji. Otwieramy kolejne. Liczę, że w 2008 roku eksport będzie stanowić 30 proc. sprzedaży, a za kilka lat - do 90 proc. - zapowiada Wojciech Inglot.

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

Światowy rynek kosmetyków jest wart około 170 mld USD. TNS, międzynarodowy instytut badawczy, poinformował, że jednym z najszybciej rosnących rynków w tej branży są Chiny - 17 proc. wzrostu w ciągu 2006 roku, do 2,2 mld USD. Szacuje się, że chiński rynek będzie rósł 15 - 20 proc. rocznie. Przekraczając poziom 3,8 mld USD sprzedaży, Chiny przerosną rynek USA, którego wartość szacuje się na 3,6 mld USD, a który rośnie mniej niż 0,2 proc. rocznie. Chiński rynek napędzają rosnące ceny, wzrost popytu na produkty opóźniające efekty starzenia, a także formalne złagodzenie zakazu sprzedaży bezpośredniej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Rynek kosmetyków w Polsce w liczbach


KATARZYNA KOZIŃSKA
Współpraca WOJCIECH IWANIUK

katarzyna.kozinska@infor.pl

OPINIA

ANDRZEJ GRZEGORZEWSKI
prezes spółki Kolastyna


W niektórych segmentach krajowego rynku udział polskich kosmetyków sięga 50 proc., co jest niespotykane w innych państwach regionu. Polskie kosmetyki konkurują wysoką jakością i zarazem niższą ceną. Ale żadna polska spółka nie będzie walczyła o najwyższą półkę, jest ona w większości zarezerwowana dla wąskiego grona firm posiadających światową markę. Kolastyna w ciągu trzech lat, poprzez wzrost organiczny i akwizycje, chce zdobyć 10 proc. krajowego rynku kosmetyków pielęgnacyjnych, co oznaczałoby 100-proc. wzrost. Na temat fuzji rozmawiamy jednocześnie z mniejszymi oraz z dużymi krajowymi spółkami. Lawinowy wzrost sprzedaży w Polsce jest mało prawdopodobny, dlatego musimy mocniej wejść na zagraniczne rynki. Interesuje nas głównie Europa Środkowa i Wschodnia oraz basen Morza Śródziemnego.

Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...