REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny kosmetyków nie spadną

Katarzyna Kozińska

REKLAMA

Likwidacja akcyzy zachęciła firmy kosmetyczne do inwestycji, i to nie tylko w Polsce. Niektóre z nich planują także silne zwiększenie eksportu.

Kosmetyki nie będą tanieć. Wprowadzając w grudniu 2006 r. zerową stawkę podatku akcyzowego na perfumy i kosmetyki kolorowe, Ministerstwo Finansów zapowiadało spadek cen. Tymczasem obniżyły się ceny niektórych kosmetyków z importu, a polskie wyroby nie potaniały niemal wcale.

- Rosną nasze koszty, bo rosną ceny ropopochodnych surowców, z których korzystamy. Na opakowania i surowce wydajemy tyle samo co producenci z Zachodu. Jednak zachodnie firmy mają znacznie wyższą marżę i zyski, dlatego mogą sobie pozwolić na obniżki cen - przekonuje Wojciech Inglot, właściciel spółki Inglot, największej polskiej fabryki kolorowych kosmetyków.

Podnoszenie standardów

Producenci zapewniają, że nie przejedli środków zaoszczędzonych dzięki likwidacji akcyzy (według szacunków Ministerstwa Finansów to około 100 mln zł), postanowili je tylko inaczej wydać.

- W ciągu ostatniego roku nakłady inwestycyjne polskich firm kosmetycznych wzrosły o 30 proc., o 8 proc. zwiększyło się zatrudnienie w tym sektorze. Producenci znacznie więcej wydają na promocję, inwestują w nowe produkty, opakowania, nowoczesne maszyny - mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalny Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej.

- Ceny nie spadły, ale widać, że polskie firmy starają się, aby nie odstawać jakością i stylistyką od zagranicznej konkurencji. Opakowanie ma ogromne znaczenie, bo kobiety kupują oczami - przyznaje Andrzej Uryga, dyrektor handlowy Drogerii Natura.

Miliardy na urodę

Na kosmetyki do makijażu kobiety wydają rocznie ponad 660 mln zł. I będą wydawać coraz więcej - podkreślają eksperci, bo pod względem sum przeznaczanych na zdrowie i urodę ciągle jeszcze doganiamy Zachód. Średnio raz na kwartał na kosmetyki zapachowe każdy z nas wydaje 126 zł (Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej). Cały rynek kosmetyków w Polsce jest wart (według różnych szacunków) 7,5-9 mld zł. Każdego roku sprzedaż mydeł, pachnideł, kremów, pomadek, tuszów jest większa o ponad 300 mln zł. To opłacalna branża. Zaostrza się więc walka o klienta, producenci zwiększają swoje budżety na reklamę i promocję. W I półroczu tego roku tylko na medialną reklamę kosmetyków do makijażu, perfum i dezodorantów przeznaczyli niemal 200 mln zł, 60 mln zł więcej niż w I połowie 2006 r. W sumie na reklamę kosmetyków do higieny i pielęgnacji ciała wydali w sześć miesięcy ponad 830 mln zł - prawie 150 mln zł więcej niż rok wcześniej (z danych Expert Monitor).

Warto inwestować

Notowana na giełdzie Kolastyna kupiła właśnie firmę Unicolor i szuka kolejnych konkurentów do przejęcia. Coty Polska otworzyła na początku roku w Bielsku-Białej nowy magazyn do obsługi 12 europejskich krajów. Firma Dr Eris, jedna z najbardziej znanych polskich marek kosmetycznych, rozpoczyna rozbudowę fabryki w Piasecznie.

- Eksportujemy do 29 krajów. Największe rynki to Ukraina, Czechy, Słowacja Litwa i Rosja, ale naszymi odbiorcami są także Stany Zjednoczone, Niemcy, Arabia Saudyjska, Tajwan. Udział eksportu w sprzedaży wynosi około 7 proc. i ciągle rośnie - mówi Cezary Kołodziejczyk, prezes Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

Zagraniczne rynki chcą teraz zdobywać także producenci kosmetyków kolorowych. Wcześniej akcyza ograniczała możliwości polskich firm. Inglot buduje za granicą własną sieć sklepów. Do końca tego roku w różnych miastach na świecie wystartuje jeszcze 40 nowych placówek.

- Mamy już prawie 30 zagranicznych sklepów w Kanadzie, Australii, na Wyspach Brytyjskich, w Arabii Saudyjskiej, Turcji. Otwieramy kolejne. Liczę, że w 2008 roku eksport będzie stanowić 30 proc. sprzedaży, a za kilka lat - do 90 proc. - zapowiada Wojciech Inglot.

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

Światowy rynek kosmetyków jest wart około 170 mld USD. TNS, międzynarodowy instytut badawczy, poinformował, że jednym z najszybciej rosnących rynków w tej branży są Chiny - 17 proc. wzrostu w ciągu 2006 roku, do 2,2 mld USD. Szacuje się, że chiński rynek będzie rósł 15 - 20 proc. rocznie. Przekraczając poziom 3,8 mld USD sprzedaży, Chiny przerosną rynek USA, którego wartość szacuje się na 3,6 mld USD, a który rośnie mniej niż 0,2 proc. rocznie. Chiński rynek napędzają rosnące ceny, wzrost popytu na produkty opóźniające efekty starzenia, a także formalne złagodzenie zakazu sprzedaży bezpośredniej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Rynek kosmetyków w Polsce w liczbach


KATARZYNA KOZIŃSKA
Współpraca WOJCIECH IWANIUK

katarzyna.kozinska@infor.pl

OPINIA

ANDRZEJ GRZEGORZEWSKI
prezes spółki Kolastyna


W niektórych segmentach krajowego rynku udział polskich kosmetyków sięga 50 proc., co jest niespotykane w innych państwach regionu. Polskie kosmetyki konkurują wysoką jakością i zarazem niższą ceną. Ale żadna polska spółka nie będzie walczyła o najwyższą półkę, jest ona w większości zarezerwowana dla wąskiego grona firm posiadających światową markę. Kolastyna w ciągu trzech lat, poprzez wzrost organiczny i akwizycje, chce zdobyć 10 proc. krajowego rynku kosmetyków pielęgnacyjnych, co oznaczałoby 100-proc. wzrost. Na temat fuzji rozmawiamy jednocześnie z mniejszymi oraz z dużymi krajowymi spółkami. Lawinowy wzrost sprzedaży w Polsce jest mało prawdopodobny, dlatego musimy mocniej wejść na zagraniczne rynki. Interesuje nas głównie Europa Środkowa i Wschodnia oraz basen Morza Śródziemnego.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA