TVN i Polsat odebrały widzów Telewizji Polskiej
REKLAMA
W pierwszym półroczu Polsat wygrał z TVN walkę o widzów, ale przegrał walkę o reklamy - wynika z danych AGB Nielsen Media Research. Stację Zygmunta Solorza-Żaka oglądało średnio 16,95 proc. wszystkich widzów i 19,99 proc. w grupie 16-49 lat. Wyniki TVN to odpowiednio 16,56 proc. i 17,19 proc.
Z powodu zaciętej rywalizacji dwóch stacji komercyjnych straciła TVP. Najbardziej ucierpiała Dwójka, choć serial M jak miłość jest wciąż najpopularniejszy w Polsce, przyciągając 10 mln widzów. W porównaniu z ubiegłym rokiem od TVP2 odeszło około 155 tys. widzów, a udziały stacji spadły do 18,52 proc. Jeszcze gorzej było w grupie 16-49, gdzie Dwójka spadła na trzecie miejsce za Polsatem, a udziały w widowni zmniejszyły się z 19,6 proc. do 17,44 proc. w tym roku. Jedynka się obroniła, choć jej udziały zmniejszyły się z 24,41 proc. do 23,68 proc.
Zdaniem Piotra Bieńko, dyrektora ds. telewizyjnych domu mediowego Media Planning Group, w drugiej połowie roku przegrana TVP może się powtórzyć, jeśli stacja nie zainwestuje w ofertę programową oraz w marketing i promocję.
- Nawet dobre seriale czy filmy, jakie TVP ma ostatnio w ofercie, wypadają słabiej, niż by mogły. W pierwszym półroczu oferta programowa TVP w zasadzie się nie pogorszyła, ale też nie poprawiła - ocenia Piotr Bieńko.
Pierwsze półrocze telewizje mogą zaliczyć do udanych pod względem reklamy. Największe stacje zwiększyły swoje przychody. Liderem z ponad 1,05 mld zł został TVN. Stacja zarabia najwięcej głównie dzięki najlepszej, zdaniem reklamodawców - czyli najzamożniejszej - grupie widzów, głównie z dużych miast. W tej grupie jest też zdecydowanie najchętniej oglądaną stacją przez kobiety w wieku 16-49 lat.
- Kobiety to ważna grupa widzów. Bardzo często brana jest pod uwagę w kampaniach reklamowych, szczególnie przy towarach spożywczych czy odzieży, bo to panie najczęściej podejmują tu decyzje zakupowe - mówi Edward Korbel, dyrektor ds. badań grupy domów mediowych Starcom MediaVest.
Przychody Polsatu wyniosły 1,03 mld zł, ale więcej pieniędzy reklamodawcy zostawili także w TVP 1 i TVP 2 - wpływy wyniosły odpowiednio 781 mln i 557 mln zł. Są to jednak dane bez uwzględnienia rabatów, dlatego realne przychody liczyć można, pomniejszając przychody brutto o około połowę.
3,6 mld zł netto będzie wart rynek reklamy telewizyjnej na koniec 2007 roku
Michał Fura
REKLAMA