REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej reklam zamiast obniżki cen

Tomasz Świderek

REKLAMA

Pojawienie się sieci Play nie skłoniło starych operatorów do większych zmian cen także dla dotychczasowych klientów. Za to sieci Era, Plus i Orange drastycznie zwiększyły wydatki na reklamę.

W pierwszych pięciu miesiącach tego roku trzej najwięksi na rynku komórkowym gracze (tzw. starzy operatorzy, czyli PTK Centertel, Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa) na reklamę wydali w sumie 304 mln zł. O 40 proc. więcej niż rok wcześniej. P4, operator sieci Play, na reklamę wydał 38 mln zł, trzy razy mniej niż lider reklamowych wydatków - Polkomtel.

Wzrost wydatków na reklamę był jedyną zauważalną odpowiedzią starych sieci komórkowych na to, że 16 marca Play rozpoczął sprzedaż usług, w których podstawowa cena minuty rozmowy to 49 gr, a SMS i MMS - 15 gr. Gdy uwzględni się bonusy, efektywna średnia cena rozmowy klienta Play może spaść do 25 gr za minutę, a u osób odbierających długie połączenia może być jeszcze niższa.

Mimo niskich cen rozmów i niższych niż u konkurentów cen dotowanych telefonów, Play nie odniósł wielkiego sukcesu. Na pozyskanie 100 tys. klientów - aktywnych kart SIM - potrzebował dwóch miesięcy. Mimo promocji usług abonamentowych większość nowych klientów - 61 proc. - stanowili użytkownicy telefonów na kartę. Prawdopodobnie to skłoniło dotychczasowych operatorów do zaledwie kosmetycznych zmian cenników. Tej strategii starzy operatorzy będą się nadal trzymać do czasu, gdy odczują wyraźny odpływ klientów do konkurencyjnych sieci.

Zmiany dla abonentów

Era nowym abonentom zaoferowała 120 minut rozmów do wszystkich sieci lub 300 minut rozmów we własnej sieci za 45 zł. Ceny rozmów po wykorzystaniu pakietu nie zmieniły się, minuta rozmowy kosztuje 72 gr. Także dla nowych abonentów Era wprowadziła taryfę Relaks, w której za 330 zł miesięcznie ma się do dyspozycji pakiet 1 tys. minut na rozmowy krajowe i międzynarodowe do UE.

W sieci Orange pojawiła się nowa, silnie reklamowana rodzina taryf, w której abonament obejmuje jedynie stosunkowo duże pakiety minut na rozmowy do sieci Orange i na numery stacjonarne.

Także Polkomtel wprowadził nowe taryfy abonenckie, w których obniżył o 6 gr, do 60 gr, cenę połączeń, ale jednocześnie - w opinii klientów - obniżył atrakcyjność dodatkowych usług obniżających ceny połączeń do sieci własnej i na numery stacjonarne.

Play wprowadził taryfę z miesięcznym abonamentem za 30 zł, okraszonym 10 zł bonusu. W efekcie i w tym segmencie rynku ma przewagę nad rywalami.

Lojalność nielojalnych

W taryfach przedpłaconych (usługi pre-paid) także nie ma wielkiej rewolucji. Jedynym, który po wejściu Play w miarę szybko zmienił ceny, był wirtualny operator komórkowy mBank Mobile. Koszt minuty rozmowy spadł z 64 gr do 45 gr. Orange potrzebowało trzech miesięcy, by wczoraj ogłosić nową taryfę, w której rozmowy do starych sieci tanieją do 60 gr za minutę, rozmowa z Play kosztuje 75 gr za minutę, a rozmowy do sieci Orange i na telefony stacjonarne tanieją wraz z wysokością doładowania.

PTC wprowadziło w taryfie Heyah pakiety obniżające koszt rozmowy do 44 gr za minutę oraz zlikwidowało pakiet umożliwiający dzwonienie wewnątrz sieci Era i do sieci stacjonarnych za 20 gr za minutę w taryfie Tak Tak Happy.

Pakiet w Heyah to odpowiedź na Play, tyle że wymaga od klienta kontroli stanu pakietu. Rezygnacja z tzw. megapakietu w Tak Tak Happy jest niekorzystna dla klientów i może zachęcić do przeniesienia numeru do Play.

Zwiększeniu lojalności klientów usług przedpłaconych w sieciach Orange i PTC służą oferty Tak Tak Fon i Zetafon, umożliwiające użytkownikom pre-paid zakup tańszego dotowanego telefonu w zamian za zobowiązanie pozostania w sieci nawet przez 36 miesięcy.

Na ruchy konkurencji zareagował Play i wprowadził wakacyjną promocję - 2 zł bonusu przy doładowaniu kwotą od 10 do 24 zł i 10 zł bonusu przy doładowaniu od 25 do 49 zł.

Co nowego w drugim półroczu

Można oczekiwać, że stare sieci komórkowe zintensyfikują działania zmierzające do utrzymania klientów, w tym abonentów, oraz do zachęcenia klientów pre-paid do przejścia na abonament. To drugie podejście obserwują klienci Tak Tak, których operator zachęca do przejścia na abonament SMS-ami.

Poprawa oferty dla abonentów, którzy po skończeniu kontraktu mogą zmienić operatora z zachowaniem numeru i np. wybrać Play, polegać będzie zapewne na dodawaniu im pakietów minut rozmów oraz usług, za które nie będą dodatkowo płacić, oraz na niższych cenach telefonów.

Można się też spodziewać, że w najbliższych miesiącach Play przedstawi specjalne oferty, np. bonusy lub atrakcyjne ceny telefonów, dla abonentów przychodzących do tej sieci z własnym numerem telefonu.

Z informacji GP uzyskanych od Jacka Henslera, szefa marketingu P4, wynika, że firma chce wprowadzić do oferty tanie telefony umożliwiające korzystanie z usług trzeciej generacji, które będą oferowane klientom usług pre-paid. W grę wchodzą słuchawki produkowane przez chińskie firmy Huawei i ZTE, a także południowokoreańskie LG oraz japońską Toshibę. Tanie telefony 3G od chińskich dostawców chce też oferować Polkomtel.

Większych zmian w ofertach dla firm można oczekiwać wraz z pojawieniem się biznesowych taryf w sieci Play, co planowane jest na III kwartał. Na razie operatorzy w podstawowych ofertach w ramach promocji oferują przede wszystkim trwające nawet przez 12 miesięcy upusty w cenie abonamentu (Era) lub pakiety dodatkowych minut (Polkomtel).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nakłady reklamowe operatorów komórkowych

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA