REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt technologiczny ułatwi inwestycje

Małgorzata Piasecka

REKLAMA

Przedsiębiorca może zaciągnąć kredyt technologiczny na zakup i wdrożenie nowej technologii, na wdrożenie własnej nowej technologii oraz na uruchomienie w oparciu o te technologie produkcji nowych lub zmodernizowanych wyrobów albo świadczenia nowych lub zmodernizowanych usług.

Wniosek o kredyt technologiczny przedsiębiorca powinien złożyć w Banku Gospodarstwa Krajowego. Tam może starać się też o umorzenie części przyznanej kwoty.Takiego kredytu bank nie udzieli jedynie na realizację dużej inwestycji technologicznej lub inwestycji w sektorze hutnictwa żelaza i stali, włókien syntetycznych, górnictwa węgla i rybołówstwa.


Natomiast w przypadku niektórych inwestycji technologicznych kredyt udzielany jest z pewnymi ograniczeniami. Kredytu technologicznego nie otrzyma przedsiębiorca, który: znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej lub prowadzi restrukturyzację z udziałem pomocy publicznej.


Tylko mali i mikroprzedsiębiorcy w takich przypadkach mogą otrzymać kredyt technologiczny.


Udział własny


Aby uzyskać kredyt technologiczny, przedsiębiorca powinien mieć udział własny w finansowaniu inwestycji. Nie może on być mniejszy niż 25 proc. wartości tej inwestycji. Udziałem własnym nie mogą być środki, które przedsiębiorca otrzymał z pomocy publicznej w postaci kredytów, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji lub poręczeń na warunkach bardziej korzystnych niż oferowane na rynku.


Złożenie wniosku


Aby otrzymać kredyt, przedsiębiorca powinien złożyć wniosek w kwietniu, lipcu i październiku każdego roku kalendarzowego. Wnioski są rozpatrywane według kolejności wpływu.

Do wniosku przedsiębiorca powinien dołączyć następujące dokumenty: aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej, opinię o tym, że inwestycja będzie stanowiła nową technologię, dokumenty potwierdzające udział własny w finansowaniu inwestycji, informację o pomocy publicznej, jaką uzyskał oraz o planowanych wydatkach umożliwiających przedsiębiorcy w przyszłości domagać się umorzenia części kredytu.


Jeżeli przedsiębiorca nie dołączy tych dokumentów, to wówczas bank wezwie go do uzupełnienia braków grożąc przy tym,że w przeciwnym razie pozostawi wniosek bez rozpoznania.


Umorzenie kredytu


Bank może umorzyć część przyznanego kredytu technologicznego. Robi to nie częściej niż dwa razy w roku w ratach w wysokości odpowiadającej 20 proc. wartości netto wykazanej na fakturach dokumentujących sprzedaż towarów i usług powstałych w wyniku inwestycji sfinansowanej z kredytu. Dokumenty te przedsiębiorca powinien okazać w banku wraz z potwierdzeniem, że dokonał zapłaty.


Całkowita kwota umorzenia zależy od wielu czynników. Przede wszystkim nie powinna przekroczyć równowartości w złotych 1 mln euro.W dodatku nie może też być wyższa od 50 proc. wykorzystanego kapitału technologicznego. Jeszcze inne ograniczenia dotyczą inwestycji realizowanych na przykład w Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Warszawie i Poznaniu.


MAŁGORZATA PIASECKA

małgorzata.piasecka@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. nr 179, poz. 1484 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA