Internetowe sklepy mają coraz więcej nowych klientów
REKLAMA
INTERNET Rośnie wartość transakcji on-line
Internetowe sklepy mają coraz więcej nowych klientów
Prognozy dotyczące biznesu prowadzonego w internecie zapierają dech w piersiach - wartość e-handlu szybko rośnie. Dla firm aktywna obecność w sieci jest kwestią utrzymania konkurencyjności.
Udział handlu internetowego, zwłaszcza za pośrednictwem sklepów internetowych i platform aukcyjnych, dawno przekroczyła już ułamkowe części procenta. W 2010 roku, według prognoz firmy Gemius, udział e-commerce w handlu detalicznym wyniesie ponad 4 proc.
- Zwiększenie obrotów handlowych w globalnej sieci pośrednio wpływa na rozwój dostępu do szerokopasmowego internetu i prowadzi do stopniowego spadku popularności sprzedaży przez zamówienia pocztowe - ocenia Artur Zawadzki, wiceprezes Gemius.
Portret klienta
Rozwój tej formy sprzedaży przyczynia się do wzrostu inwestycji firm handlowych w rozwój sprzedaży internetowej. W Polsce funkcjonuje obecnie blisko 1 tys. 800 sklepów internetowych. Mniej niż 100 z nich nie przyjmuje płatności kartą. Polscy internauci, jak wynika z badań Gemius, nie tylko częściej niż w ubiegłych latach dokonują zakupów on-line, ale i chętniej przeznaczają na ten cel większe sumy pieniędzy.
Kim jest typowy użytkownik sklepów i aukcji internetowych? Z raportu E-commerce w Polsce wynika, że na zakupy w sieci częściej decydują się mężczyźni, osoby w wieku od 25 do 34 lat, z wykształceniem pomaturalnym - licencjackim lub wyższym. Większość tego rodzaju klientów zarabia więcej niż 3 tys. zł netto miesięcznie. Co ciekawe, niezależnie od cech społeczno - demograficznych konsumenci ci są raczej ostrożni, zarówno pod względem wyboru interesującego ich produktu, jak i metod dokonania płatności. Świadczy o tym fakt, że aż 62 proc. z nich przyznaje, że zawsze bierze pod uwagę opinie innych użytkowników o sprzedającym.
Porównywanie ofert
Aż 58 proc. klientów sklepów internetowych przed dokonaniem zakupu porównuje oferty znajdujące się w różnych witrynach i wybiera tę najkorzystniejszą. Tylko nieliczni internauci płacą za zakupy korzystając z oferowanego serwisu płatności lub przez SMS - wolą bezpieczniejszy dla nich przelew lub płatność w momencie dostawy towaru. Blisko 70 proc. internautów dokonujących zakupów on-line zapełnia wirtualny koszyk przynajmniej kilka razy w roku.
Optymistyczne prognozy
W nadchodzących latach, według szacunków Gemius, polski handel elektroniczny ma szanse na dalszy i szybki rozwój. Do takiej prognozy składnia fakt, że aż 38 proc. internautów, którzy więcej niż jeden raz dokonują zakupu przez internet, zamierza w przyszłości kupować częściej niż dotychczas, zaś prawie połowa (46 proc.) - tak samo często jak dotychczas. Rzadsze zakupy deklaruje jedynie 1 proc. badanych.
1,8 tys. sklepów internetowych działa obecnie w Polsce
Krzysztof Polak
krzysztof.polak@infor.pl
REKLAMA